Automoció

La fàbrica d’Almussafes fabricarà els nous cotxes elèctrics de Ford i garanteix la seva supervivència

La companyia ha escollit la planta valenciana, que dona feina a 6.000 treballadors, després de mesos d’incertesa

La fàbrica d’Almussafes fabricarà els nous cotxes elèctrics de Ford i garanteix la seva supervivència

Epi_rc_es

2
Es llegeix en minuts

S’ha acabat l’espera. Després de mesos de tensa inquietud, Ford ha escollit finalment la factoria valenciana d’Almussafes per construir els dos nous vehicles elèctrics, segons ha pogut saber ‘Levante-EMV’, diari del mateix grup, Prensa Ibérica, que aquest diari, de fonts del Govern. El dictamen suposa garantir la viabilitat de la planta valenciana de cara a la pròxima dècada i deixa en el més que probable escenari d’un desmantellament a partir del 2025 la planta alemanya de Saarlouis. A les 12.00 hores està prevista una reunió de la multinacional amb els mitjans de comunicació, i una hora després està convocada una roda de premsa del president de la Generalitat, Ximo Puig.

Poques hores abans de la decisió final i malgrat la comprensible expectació, l’ambient a la planta valenciana, segons van apuntar fonts de diversos sindicats de la fàbrica a aquest diari, ja resultava «positiu» i «esperançador» cap al sentit d’un dictamen que ha resultat finalment el desitjat. «Hi ha bastanta expectació i confiança que l’acord laboral firmat al gener a Colònia doni els seus fruits», asseguraven hores abans de conèixer la notícia des d’UGT Ford. No en va, «no aconseguir un acord no era una opció, ens eliminava directament», afegien.  

En aquest acord, a la fi el preferit per la multinacional de l’oval, es va pactar una flexibilitat laboral per poder moure jornades de producció, així com increments lineals no consolidables a les taules salarials de la plantilla que ascendeixen a 7.000 euros entre 2022 i 2025 i retornar a l’IPC el 2026, condicions que se sumen a un marc de més efectivitat com el que ofereix Almussafes. Totes haurien sigut pilars clau en l’elecció d’Almussafes sobre les condicions –que en el dia d’avui no s’han fet públiques– ofertes per la planta alemanya.

Fins a la decisió, Almussafes –amb 6.000 treballadors, als quals se sumen desenes de milers de llocs indirectes més gràcies a l’economia generada el seu al voltant– només tenia garantida el 2025 la fabricació del Kuga, que, això sí, des d’inicis de l’any i fins al maig ha suposat gairebé el 60% dels vehicles que s’han acoblat a la planta. En aquest sentit, comptar només amb un model ja mostrava l’obligació de l’arribada dels dos nous vehicles elèctrics –que en el dia d’avui encara es desconeix en concret de quins es tractarà– per garantir la viabilitat de la planta, una realitat que finalment existirà.

Un escenari de «redimensionament»

Notícies relacionades

Malgrat la positiva decisió, ara l’escenari que s’obre de cara als pròxims mesos encara un nou repte. Ho va dir el mateix director a Europa de Ford, Stuart Rowley, fa pocs mesos: l’aposta per una fàbrica o una altra no evitarà «un redimensionament» de l’estructura actual de la planta vencedora, en aquest cas, Almussafes. Faltarà saber quan s’encararan aquestes negociacions i quin impacte tindran per a la plantilla.

A les 12.15 hores, a Almussafes es produeix una reunió amb els treballadors convocada per la direcció local de la factoria sota el títol «Informació rellevant de Ford Espanya». En paral·lel, a la planta de Saarlouis, també s’informarà els empleats sobre el seu futur més enllà del 2025 després de no ser l’elegida.