Aeroports

Els controladors aeris estudien convocar una vaga a l’estiu

La falta de personal, malgrat la recuperació del trànsit a nivells fins i tot superiors al 2019, el desgast per les càrregues de treball i la negociació del conveni col·lectiu en són les raons

Els controladors aeris estudien convocar una vaga a l’estiu
2
Es llegeix en minuts

Els controladors aeris estudien convocar una vaga general aquest estiu. La falta de personal, que en el cas de l’aeroport de Palma està per sota de la que hi havia el 2019, malgrat la recuperació del trànsit a nivells fins i tot superiors a aquell any, el desgast per les càrregues de treball i la negociació del conveni col·lectiu són les raons per les quals a finals de juny es prendrà la decisió d’anar a una aturada nacional.

Serà en una assemblea en la qual hi haurà representats els treballadors dels cinc centres de control d’Enaire (el de Palma, Madrid, Barcelona, Sevilla i Gran Canària), i que se celebrarà a final de mes a Barcelona, quan s’analitzi si finalment s’opta per fer vaga, van indicar ahir fonts de la Unió Sindical de Controladors Aeris (USCA), el seu sindicat majoritari.

En l’assemblea de Barcelona els controladors tornaran a debatre amb els mateixos problemes que arrosseguen des de fa una dècada, per això es plantejar anar a la vaga, confirma Susana Romero, portaveu nacional d’USCA.

A més d’afrontar la negociació del conveni col·lectiu, la falta de plantilla està escalfant l’ambient, després que ja és cosa del passat els dos anys en què la reducció del trànsit va caure per la pandèmia.

En el cas del centre de control a Mallorca i la torre els números no quadren, amb menys treballadors que el 2019, quan segons l’evolució del trànsit ja s’han disparat els registres previs a la crisi sanitària, gairebé un 10% segons dades de l’abril, coincidint amb Setmana Santa, segons dades d’Enaire, el gestor de la navegació aèria. Va ser l’increment més gran a escala nacional. I en el primer quadrimestre ja han crescut les operacions un 0,5%, cosa que porta a imaginar com serà l’estiu 2022 a l’illa.

A la torre de control, a càrrec dels aterratges i enlairaments a Son Sant Joan, es compta amb 53 controladors, quan fa tres anys eren 55. Al centre de control (gestiona els sobrevols i aproximacions d’aeronaus) s’ha passat de 131 a 126 treballadors. En total suposa set controladors menys en el tercer aeroport amb més trànsit de la xarxa d’Aena i en el qual cada temporada alta es dispara el trànsit comercial i arran de la pandèmia encara més el dels jets privats.

Notícies relacionades

Segons Enaire, aquest estiu a Mallorca hi haurà més controladors que el 2019, 11 en concret. No obstant, a USCA no li quadren les xifres. Al·leguen que n’hi ha quatre en instrucció que en substituiran quatre que es jubilen, a més que el personal cada vegada més és d’edat més avançada. Denuncien que un estudi psicosocial que va fer Quirón per encàrrec d’Enaire als cinc centres va revelar la situació crítica d’aquest col·lectiu pel desgast professional que enfronten per les seves plantilles deficitàries. L’empresa pública no ha fet res per solucionar-ho, més enllà de cursos amb tècniques «tipus mindfulness».

El desembre del 2010 els controladors van protagonitzar una vaga que va comportar una llarga batalla judicial. Se’ls va acusar d’abandonar els seus llocs de treball i es va decretar el primer estat d’alarma a Espanya. Finalment la Justícia va dictaminar que no es va produir tal situació i el tancament de l’espai aeri no se’ls va poder imputar.

Temes:

Avions