Reindustrialització

Relleu de Nissan | Silence s’instal·larà a la Zona Franca a partir de l’1 de juliol

  • Els previsibles recursos al concurs públic per licitar la resta de terrenys poden retardar l’arribada del D-Hub fins a finals d’any

Relleu de Nissan | Silence s’instal·larà a la Zona Franca a partir de l’1 de juliol
4
Es llegeix en minuts
Gabriel Ubieto
Gabriel Ubieto

Redactor

Especialista en Mercat laboral, empreses, pensions i les diferents derivades del món del treball

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Silence s’instal·larà en part dels antics terrenys de Nissan a la Zona Franca a partir de l’1 de juliol. El Consorci de la Zona Franca de Barcelona (CZFB) li llogarà directament els terrenys per accelerar el seu desplegament industrial. Mentre l’entitat dirigida per Pere Navarro ultima les bases per treure a subhasta la resta de superfície ocupada fins ara pel gegant nipó, amb la idea de publicar el concurs i que les empreses interessades vagin postulant-se a partir de la segona quinzena de juny. Els previsibles recursos d’aquells que no aconsegueixin la licitació que anticipen des del Govern, la Generalitat i els sindicats amenacen de retardar l’arribada de la resta de projectes, entre els quals el fabricant d’elèctrics D-Hub, fins a finals d’any, segons coincideixen a assenyalar diferents fonts coneixedores de les converses.

La comissió de reindustrialització de Nissan ha tancat aquest dilluns el repartiment dels terrenys de Zona Franca. Un total de 61.078 metres quadrats, sobre una superfície de 517.000 metres, els assumirà el fabricant de motocicletes elèctriques Silence. Amb aquest ja hi ha un preacord tancat i 110 extreballadors de Nissan (sobre una plantilla extinta de 2.500) seran contractats per la participada d’Acciona. Aquesta setmana està prevista una reunió entre els sindicats i la direcció de la companyia per anar avançant quins perfils i en quins temps s’aniran incorporant a la plantilla.

Menys definit ha quedat el futur del gruix dels terrenys. Hi ha acord polític entre Administració, centrals i Nissan, però el plec de licitacions encara no està tancat i el bufet de RocaJunyent –que representa el Consorci– treballa a contrarellotge per definir-ho tècnicament. Amb la idea de publicar-ho durant la segona quinzena de juny. Llavors s’obrirà un termini d’un mes perquè les empreses potencialment interessades a gestionar els esmentats terrenys s’hi presentin. La idea és que sigui una immologística (una immobiliària especialitzada en logística), que després subarrendi a tercers les diferents parcel·les i faci negoci amb això.

No obstant, amb unes limitacions per assegurar una activitat industrial mínima. Segons fonts coneixedores de la reunió, uns 270.000 metres quadrats anirien destinats a un fabricant industrial de vehicles elèctrics, la descripció dels quals encaixaria amb el D-Hub. La resta aniria destinada a logística, que es quedaria amb una mica menys de la meitat dels metres quadrats en pla que avui ocupa Nissan, tot i que amb la possibilitat de construir en altura i guanyar més dimensió.

La descontaminació dels terrenys, un problema

L’entrellat legal ha sigut un dels motius de retard del procés, el concurs del qual hauria d’estar publicat segons van acordar les parts fa mesos. La qüestió és que la comissió de reindustrialització havia d’aconseguir un plec de condicions que reservés, de facto, un espai per a les marques amb el qual fa mesos que l’Administració negocia. Però en tant que és un concurs públic, no podien aparèixer els esmentats candidats amb noms i cognoms per evitar que fos impugnable per potencials interessats. Un trencaclosques legalment complex.

Un altre element que està complicant el procés és la pugna entre Nissan i el Consorci (propietari dels terrenys) pel cost de la neteja dels terrenys. Ja que l’entitat dirigida per Pere Navarro necessita els terrenys hàbils per al pròxim arrendatari i els nipons es resisteixen a assumir tot el cost de l’operació, segons apunten diferents fonts coneixedores de l’operació. També la valoració que fa Nissan dels seus actius, per sobre del preu de mercat, segons apuntes algunes fonts. Qüestions com el traspàs de les llicències d’activitat i de les llicències mediambientals amb les administracions, així com la modificació del pla d’usos municipal que requereix l’operació, també estan pendents.

Tancat el plec, aquest serà publicat en les pròximes setmanes. Hi ha tres noms que han sonat amb especial força per a això fins ara: la immobiliària australiana Goodman, el fons inversor amb seu a Madrid Merlin Properties i la multinacional Prologis. Tot i que fonts de la negociació afirmen que una desena de companyies han manifestat el seu interès per gestionar els terrenys. A nivell de negoci, el ‘caramel’ són els metres quadrats que quedaran reservats per a l’activitat logística. Aquesta, que pretén construir en altura i multiplicar així el seu espai, arriba amb molt més capital que els projectes industrials i amb capacitat per pagar quantitats més grans pel lloguer.

Notícies relacionades

El problema és que és un ‘caramel’ cobejat –és molt a prop del Port– i els perdedors del concurs previsiblement impugnaran l’adjudicació. Ja en les primeres fases del procés de reindustrialització hi va haver una pugna legal entre consultores per veure qui assessorava el procés –finalment va guanyar KPMG– i això va demorar els treballs durant diversos mesos.

Pendents de tancar l’acord amb el D-Hub

Les bases del concurs públic per al gestor de l’espai és condició prèvia perquè el D-Hub, format per QEV i B-Tech, pugui estar en condicions per acabar de tancar la seva candidatura a la Zona Franca. Aquestes setmanes ha estat negociant amb els treballadors per assumir gran part de la plantilla que deixa Nissan. Serien 200 contractacions aquest any, 600 més l’any que ve i seguiria progressivament fins a donar feina a 1.300 persones el 2026. El problema és que part substancial del capital que necssita el D-Hub per escometre la inversió depèn de les aliances que pugui establir amb altres empreses i els esmentats acords no podrà tancar-los fins que el concurs públic estigui ratificat, segons expliquen fonts coneixedores de les negociacions.

Temes:

Nissan Ocupació