Guerra a Rússia

Renault es desfà dels seus actius a Rússia per la guerra a Ucraïna

El grup automobilístic francès ven la seva participació a un organisme estatal rus, però es reserva el dret de recompra durant els pròxims sis anys perquè espera l’opció de tornar al país «en un context diferent»

Renault es desfà dels seus actius a Rússia per la guerra a Ucraïna
2
Es llegeix en minuts
Álex Soler
Álex Soler

Periodista

Especialista en motor, mobilitat elèctrica i indústria de l'automòbil

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Renault va anunciar aquest dilluns que es desfà dels seus actius a Rússia i ven tant la seva filial russa a l’Ajuntament de Moscou com la participació majoritària que tenia en el fabricant d’automòbils Avtovaz a un organisme estatal rus, tot i que es reserva el dret de recompra durant els pròxims sis anys.

Aquesta possibilitat de recuperar de nou el control d’Avtovaz, on disposava d’un 67,69% del capital, i que ara queda en mans de l’Institut Central de Recerca i Desenvolupament d’Automòbils i Motors (NAMI), està contemplada «en certs períodes» durant aquells sis anys en l’acord de cessió.

El grup automobilístic francès va fer notar en un comunicat que, com havia avançat el 23 de març quan va suspendre les seves activitats a Rússia –que era el seu segon mercat en importància després de França–, incorporarà en els seus comptes un ajust corresponent al valor d’aquests actius.

A data del 31 de desembre del 2021, aquests actius estaven valorats en 2.195 milions d’euros. Al juliol, quan es presentin els resultats del primer semestre es coneixerà la xifra del valor ajustat a la data de la cessió.

Per Renault, desempallegar-se ara d’Avtovaz, per un preu que l’empresa ha volgut mantenir confidencial –tot i que assegura que no és 0–, és un alleujament financer en la mesura que deixa de ser una sagnia financera contínua, ja que en les últimes setmanes ha estat pagant als seus 45.000 empleats a Rússia malgrat que no produïen res.

400.000 vehicles produïts a Rússia

Ara aquests treballadors dependran de l’Ajuntament de Moscou en el cas de l’antiga Renault Rusia i de NAMI –que forma part de l’estructura del Ministeri d’Indústria rus– en el cas d’Avtovaz. Renault Rusia va produir l’any passat 95.000 cotxes dels models Duster i Arkana dirigits essencialment al mercat rus i als països del seu entorn. A partir d’ara, ja no serà possible acoblar a les seves instal·lacions de Moscou cotxes de Renault. Pel que fa a Avtovaz, el 2021 va fabricar prop de 400.000 vehicles, bàsicament amb la marca Lada.

Notícies relacionades

El conseller delegat, Luca de Meo, va indicar en el comunicat que han pres «una decisió difícil però necessària» i va considerar «responsable» l’operació en direcció dels que deixen de ser els seus 45.000 empleats a Rússia. De Meo també va posar èmfasi en el fet que es guarden l’opció de tornar a Rússia en el futur però «en un context diferent».

El conseller delegat es va esforçar a transmetre el missatge que, més enllà de la clatellada que suposa per al seu negoci haver de prescindir del que ha sigut el seu segon mercat, té «confiança» en «la capacitat de Renault per accelerar encara més la seva transformació i superar els seus objectius a mitjà termini».