Cita tecnològica global

El metavers comença la seva etapa com a font d’ingressos per a les empreses

Diversos experts defensen a l’ISE Barcelona 2022 que la tendència serà de masses d’aquí 5 anys, però que ja hi ha fins a 15 maneres de guanyar diners en aquest món virtual

El metavers comença la seva etapa com a font d’ingressos per a les empreses

ZOWY VOETEN

3
Es llegeix en minuts
Paula Clemente
Paula Clemente

Periodista

Especialista en Consum, start-ups, sector emprenedor

ver +

Seria estrany, a hores d’ara, que en un congrés dedicat al sector audiovisual no es parlés de metavers. És estrany, tanmateix, que se’n parli en termes tan pragmàtics. «Estem en un ‘hype’ [una motivació una mica exagerada], però no passa res, perquè ha passat amb totes les tecnologies», afirma l’expert en tecnologia d’Acció, Carles Gómara, en un dels escenaris de l’Integrated Systems Europe (ISE). «Moltes empreses tenen molta pressa, però cal conscienciar que això és un camí llarg, de 5 o 6 anys», coincideix al seu costat el cofundador de l’empresa Ready Venture One, Xavi Conesa. «Ara com ara cal assumir el prova i error i que no tenim gaire clar ningú què funcionarà», reconeix també el conseller delegat de DeAPlaneta Entertainment, Ignacio Segura.

Malgrat tot, l’agència Wunderman Thompson té identificades ja unes quinze maneres de guanyar diners amb aquest invent, i fins i tot diverses companyies que ja han començat a posar-les en pràctica. Just abans que aquests tres experts compartissin la seva visió junt amb el responsable d’operacions de Vysion Mediapro, Raúl Cruz, i la cofundadora de Futura Spaces, Patricia M. Val, en una taula rodona organitzada pel Clúster Audiovisual de Catalunya, el màxim responsable d’innovació i tecnologia de la consultora a Espanya, Óscar Peña, les ha enumerat totes.

El directiu ha parlat de venda de terres virtuals, de lloguer d’espais també digitals, de serveis de subscripció, d’ingressos per publicitat, de retransmissions en directe, de vídeos musicals basats en avatars, de marxandatge de marques, de recompenses o, fins i tot, de franquícies metaversianes.

La cadena tèxtil nord-americana Forever 21 ja ho ha fet, cedint el dret a replicar el seu comerç ‘online’ en el metavers a qui vulgui pagar per això. Amazon va anunciar la setmana passada la segona temporada de la seva sèrie ‘Upload’ amb tres ‘influencers’ virtuals. Mango va comunicar ahir en plena cinquena avinguda novaiorquesa la seva estratègia per al Metavers. Lékué llançarà una experiència virtual en què tots els seus productes tindran una rèplica digital. I Tesla es promociona ja en un videojoc de Tencent.

L’efecte Zuckerberg

«Des de l’anunci de Zuckerberg hi ha hagut un gran ‘boom’», ha explicat Conesa, malgrat destacar que moltes empreses encara no saben ben bé per a què salten al metavers. «Ja va passar quan Facebook va comprar Oculus amb la realitat virtual: Zuckerberg és qui va marcant el pas», ha reconegut també Val. «Tots hem tingut aquest moment en pandèmia de provar tecnologies que ens han anat portant a aquest camí, però ja comencem a tangibilitzar-les», ha rematat Cruz.

Notícies relacionades

De fet, malgrat reconèixer que encara té debilitats, aquests sis fanàtics del metavers hi han apostat cegament com la internet del futur. «El metavers no és una tecnologia, és un concepte: estem ajuntant moltes tecnologies que venen de lluny», ha explicat Gomara. Computació, intel·ligència artificial, realitat virtual i 5G, per exemple. De fet, aquest expert tecnològic s’ha mostrat convençut que aquest món virtual pot ser el que catapulti el 5G com una xarxa que el públic general entengui com a única, ja que ara pocs fora de la indústria saben identificar en què és millor que el 4G.

En aquest sentit, Peña ha fet una segona aposta de futur, que també serveix com a pista per a qui vulgui dedicar-se a aquest negoci: el ‘metavers-as-a-service’, ha dit, revolucionarà la manera com les marques s’acosten a aquest entorn. Almenys les que encara n’estiguin al marge.