L’opinió de Parangon Partners

¿Com és el líder que necessitaran les empreses en l’entorn postcrisi?

  • En la nostra feina diària amb líders empresarials hem pogut parlar amb centenars de CEOs i alts directius sobre l’apassionant repte de buscar i ajudar en el seu desenvolupament el millor talent directiu del mercat

¿Com és el líder que necessitaran les empreses en l’entorn postcrisi?

Activos

3
Es llegeix en minuts

El líder estava portant el rumb de l’empresa en un mar complicat. Quan semblava que començava a solcar l’onada de la innovació i la transformació digital s’ha vist arrossegat per un tsunami de nom desconegut: la covid-19. I després per les conseqüències d’una guerra en què estem actualment immersos. O com deia Mario Benedetti: «Quan sabíem les respostes ens van canviar les preguntes».

 

En la nostra feina diària amb líders empresarials, enmig d’aquest context marcat per la incertesa, hem pogut parlar amb centenars de CEOs i alts directius sobre l’apassionant repte de buscar i ajudar en el seu desenvolupament el millor talent directiu del mercat. Al costat de Luis Huete de l’IESE vam fer una ambiciosa enquesta amb més de 1.000 d’aquests primers executius sobre quines seran les competències més importants en un futur pròxim en el nou context sorgit a conseqüència de la pandèmia. Les respostes ens permeten dibuixar un retrat de les competències directives que seran més importants per transitar per les aigües turbulentes dels pròxims temps:

1. Un lideratge fort i integrador amb capacitat de motivar, inspirar i unir les persones.

Exigència i proximitat és una combinació que funciona. La complexitat i la incertesa fan cada dia més necessari el lideratge d’un equip divers, complementari i col·laboratiu.

 

2. Visió estratègica a llarg termini, revisable a curt

Per alinear una organització s’han de definir prioritats de mitjà i llarg termini, i revisar-les amb la freqüència que exigeixi el ritme de canvi del mercat.

3. Flexibilitat i gestió del canvi

El mercat és fluid i la contínua adaptabilitat als canvis requereix una organització amb més coneixement compartit i amb més nivells de delegació.

 

4. Valors i exemplaritat: solidaritat, proximitat, humilitat, optimisme, valentia

Els valors són creences a través de les quals s’interpreta la realitat i es tria el perfil de conductes. Liderar amb l’exemple no ha sigut mai més necessari.

 

5. Resiliència i gestió de l’adversitat

L’adversitat es venç amb focus en allò que es té, no en allò que no es té; i en allò que un pot fer, no en allò que altres han de fer. Com deia Winston Churchill «l’èxit és aprendre a anar de fracàs en fracàs sense perdre l’entusiasme».

6. Innovar en l’era digital

6. Innovar en l’era digitalLa batalla en els mercats són batalles entre models de negoci. El futur és digital. La innovació dels models de negoci és una tasca en què els líders han de convocar el talent intern i extern del seu ecosistema.

 

7. Presa de decisions

7. Presa de decisionsLa millora del procés de presa de decisions és una tasca pendent. Els directius estan també subjectes als biaixos i a les distorsions cognitives. Es necessiten dades, no gaires, però apropiades per a la naturalesa de la decisió que s’ha de prendre. 

 

8. Eficiència i orientació a resultats

8. Eficiència i orientació a resultatsLa viabilitat de les empreses es juga en l’efectivitat i en l’eficiència en el curt i llarg termini. Aquest líder eficient ha de saber gestionar en primer lloc el seu recurs més escàs: el temps. I també el dels equips mes pròxims. 

 

9. Col·laborador i treballador en equip, liderant en xarxa, de manera transversal i multifuncional

9. Col·laborador i treballador en equip, liderant en xarxa, de manera transversal i multifuncionalLa coordinació i la confiança mútua generen col·laboració. Les estructures jeràrquiques i de control són insuficients. Part de la feina dels líders és connectar en forma de xarxa el coneixement dispers que hi ha a l’organització.

 

10. Comunicació, amb una gran capacitat d’escolta.

Notícies relacionades

10. Comunicació, amb una gran capacitat d’escolta.La claredat en la visió i la cohesió en l’equip directiu quedarien limitades si no s’hi afegeix comunicació i capacitat d’escolta. Un líder ha de saber explicar relats creïbles, rellevants, diferencials i emocionals; i saber crear un context de confiança.

El ‘retrat’ d’un líder perfecte que no existeix, però al qual tots podem aspirar. Sense oblidar-nos del més important, com ens recordava Jean Claude Biver, president d’Hublot en una conferència magistral a IMD: «Tenim falta d’amor a l’empresa i a la societat, i l’amor no el pots comprar. El segle XXI necessita descobrir de nou l’amor. La meva ètica s’ha construït sobre la base de l’amor».