Energia

Ribera afirma que el descompte al combustible funciona «amb total normalitat»

La vicepresidenta tercera i ministra per a la Transició Ecològica lamenta que s’intenti «fer descarrilar» la proposta per abaixar la llum

Ribera afirma que el descompte al combustible funciona «amb total normalitat»
5
Es llegeix en minuts

La vicepresidenta tercera i ministra per a la Transició Ecològica, Teresa Ribera, creu que el descompte de 20 cèntims per litre de combustible, en vigor des del passat 1 d’abril, «està funcionant amb total normalitat» gràcies a l’esforç «molt important» de l’Administració i els operadors privats.

En una entrevista amb Efe, Ribera ha destacat el treball «immens» del Ministeri d’Hisenda i l’Agència Tributària a l’hora de posar en marxa aquest mecanisme i de canalitzar els avançaments dels descomptes als titulars de les estacions de servei, i recorda que, mentre França «va aprovar una mesura semblant que va trigar més d’un mes a aplicar-se, aquí ha sigut gairebé de manera immediata».

La vicepresidenta tercera del Govern s’ha referit als problemes que, durant el cap de setmana, van obligar a tancar unes 200 gasolineres que no sabien com aplicar aquesta rebaixa a nivell fiscal i comptable, o que el sistema no reconeixia com a beneficiàries dels avançaments.

«Cal veure-ho en detall, perquè pot ser que siguin estacions noves i que, per tant, no hi hagi una base de les seves dades de consum de l’any passat a l’Agència Tributària, ha explicat la ministra, que ha admès que «hi pot haver també un desfasament entre les dades de les petites estacions, perquè, de vegades, com més petita és, més difícil és el seguiment puntual de la informació».

Tot i així, Ribera s’ha mostrat optimista perquè la «bona notícia, la més important, és que està funcionant amb total normalitat gràcies a l’esforç molt important de l’Administració, però també dels operadors privats, i en molt poc temps».

Amb tot, ha expressat la seva «disponibilitat i col·laboració» per resoldre «el que es necessiti», i és que les gasolineres «no s’han de sentir perjudicades per una cosa que està pensada per acompanyar la gent, els consumidors. No poden ser elles les que pateixin per no tenir com gestionar-ho».

Un funcionament «perfectament correcte»

Aquest dimecres, l’associació de consumidors Facua ha denunciat, a més, de 200 estacions de servei davant el Ministeri de Consum i la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) per apujar els seus preus 5 cèntims o més el matí de l’1 d’abril.

Sobre això, la ministra per a la Transició Ecològica s’ha mostrat taxativa: «La CNMC vigilarà el que pot haver passat. El que sí que podem dir a data d’avui és que podria haver passat algun cas puntual, no en vull dir tres, potser són 300 o 500 –de les 11.000 que hi ha–, però no ha sigut un comportament generalitzat».

I ha afegit: «En línies generals, creiem que hi ha hagut un funcionament perfectament correcte».

No obstant, Ribera s’ha remès al context actual, marcatge per la invasió d’Ucraïna i una «crisi de preus de combustibles i matèries primeres energètiques importantíssimes, que afecta el cru i el dièsel».

De fet, «alguns estats membre de la Unió Europea estan tenint dificultats en l’aprovisionament de dièsel», ha assenyalat la ministra, que no ha descartat que part de l’increment dels preus de la gasolina experimentat en els últims dies, especialment per operadors independents, estigui vinculat a aquestes tensions.

«Hi continua havent un comportament alcista del combustible, en particular del dièsel, en mercats internacionals. No sabem si aquests exemples d’increment de preu tenen a veure amb una distorsió que hagi de ser vigilada o sancionada, o es deu al fet que el seu proveïdor els ha elevat per les alteracions que estem vivint aquestes setmanes», ha conclòs Ribera.

Lamenta que s’intenti «fer descarrilar» la proposta per abaixar la llum

D’altra banda, Ribera ha lamentat que algunes empreses elèctriques no hagin reaccionat «d’acord amb la realitat social», i els ha acusat d’intentar «fer descarrilar» la proposta d’Espanya i Portugal per desacoblar el preu del gas del de la llum i abaixar-ne el preu.

La ministra ha dit que hi ha alguns que consideren que amb el mecanisme que Espanya i Portugal han presentat a la Comissió Europea (CE), que proposa limitar a 30 euros el preu del gas destinat a producció elèctrica als mercats majorista d’aquests països, «perden uns ingressos fantàstics i ja estan intentant fer descarrilar aquesta proposta, i ho lamentem».

«Com més marge de benefici obtenen als preus actuals, més protesten», ha remarcat la vicepresidenta, que s’ha mostrat «decebuda» amb aquestes companyies, que tenien marge per haver sigut més raonables».

Ha destacat que aquestes companyies «no haurien pogut mai de la vida al·legar que esperaven uns retorns, uns beneficis, uns preus com els que estem veient en aquestes setmanes», i ha recalcat que l’interès del Govern «ha d’estar per defensar l’interès dels consumidors, no l’interès de les grans empreses».

Ha recordat que «la transformació del sistema energètic passa per un increment molt notable de l’electrificació», amb la qual cosa el negoci d’aquestes empreses «continua creixent i estan en condicions de poder reduir una mica els seus beneficis per poder garantir que els seus clients puguin disfrutar dels grans avantatges d’un alt nivell de penetració d’energies renovables».

«És una pena que en lloc d’això, el que estiguin fent sigui qüestionar l’oportunitat de facilitar el suport dels consumidors a través de modificacions temporals, proporcionades a la situació d’emergència que estem vivint en el mercat elèctric», ha afegit.

Notícies relacionades

Ha remarcat que els «costos relatius» d’aquestes empreses elèctriques «no s’han vist incrementats, tret dels associats al gas», que «no es deixa de pagar», ja que la diferència amb el cost que hagués tingut de no existir un límit, que en el cas de la proposta d’Espanya i Portugal és de 30 euros/megawatt hora (MWh), es prorratejarà entre la resta de tecnologies, ha explicat.

Una reducció del 50% a la factura

Respecte a l’efecte que tindria la mesura, ha dit que si la línia de tall per al gas destinat a generació elèctrica són aquests 30 euros/MWh, probablement es vegi una reducció d’aproximadament el 50% de l’import de les factures que paguen avui els consumidors amb una tarifa indexada al mercat.