Tendències de consum

Claus per captar consumidors en temps de desconfiança

L’alça de preus retalla les vendes als súper i animarà les compres de productes de marca blanca, segons les respostes de l’informe Shopperview d’AECOC

Claus per captar consumidors en temps de desconfiança

Ferran Nadeu

3
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

Els hàbits del consumidor canvien al ritme de pandèmies, guerres i alces de preus. La situació d’incertesa està causant una preocupació creixent en el consumidor i trencant de soca-rel les seves confiances. La situació desencadenada per la pandèmia del coronavirus, que s’ha fet més gran amb la guerra d’Ucraïna, s’ha sumat a una pujada dels preus que ha portat la inflació a nivells no coneguts a Espanya des de 1985. El preu passa ara a ser més important en les decisions de compra. En concret, el 19% dels consumidors reconeixen que han reduït les compres per l’alça de preus i les dificultats econòmiques. El 65% dels consumidors reconeixen que es fixen més en els preus i les promocions, segons l’últim baròmetre Shopperview de l’associació de fabricants i distribuïdors AECOC.  En aquest context, les quatre línies estratègiques que ha de mimar qualsevol empresa són guanyar-se la confiança del consumidor malgrat l’entorn d’incertesa; empatitzar amb nous missatges centrats en valors a l’alça; dissenyar productes adequats per al nou cistell de consum, i potenciar l’omnicanalitat, animant les vendes ‘online’ sense oblidar el canal tradicional. 

Marca de la distribució

L’efecte més clar de l’alça dels preus en el consumidor és que el 35% reconeix que compra més productes de la distribució o marca blanca i que el 35% també admet que canvia de marca habitual en funció del preu. L’estudi d’AECOC també detecta que el 19% dels consumidors compren menys i que aquest percentatge tendeix a augmentar de manera ràpida. El 52% de les llars reconeixen que compren més productes de la marca de la distribució. 

Consum fora de la llar

El consum fora de la llar s’ha recuperat després de la pandèmia. Si el febrer del 2021 el 14% assegurava que gastava igual o més que abans de la pandèmia en bars i restaurants, aquest percentatge ha passat a ser del 37% el març del 2022. També el percentatge ha passat del 12% al 32% en el cas dels viatges. Però a conseqüència d’aquests mesos, el 61% dels consumidors reconeixen que «tenen noves necessitats o que utilitzen nous productes». El 47% reconeix que «prefereix gastar els diners en experiències més que en coses materials» i el 54% passa més temps a casa ara que el 2019.

Medi ambient

La preocupació pel medi ambient no és un element impulsat des dels governs o les empreses. L’enquesta d’AECOC reflecteix que creix de manera important la consciència que és necessari preservar els ecosistemes. El 66% dels consumidors reconeixen que els preocupen els aspectes relacionats amb el canvi climàtic. En aquesta línia, el 71% intenta reduir el desaprofitament i el 45% compra més productes de proximitat.

Els nous productes

Notícies relacionades

Els productes que el consumidor compra més que abans de la pandèmia són mascaretes i gels, productes de desinfecció, més marques de la distribució, productes d’origen vegetal, més productes frescos i ecològics, i també suplements alimentaris. Els productes naturals vegans per a bellesa han aparegut amb força després de la pandèmia. 

Comerç electrònic

Després de la pandèmia el ‘boom’ del comerç electrònic, tot i que s’hi percep una certa retallada, segueix en nivells estables. La compra ‘online’ ha arribat per quedar-s’hi. Un dels elements clau del comerç electrònic és que el 54% dels consumidors asseguren que la satisfacció després de les compres és molt alta i serveix al comerç per fidelitzar el consumidor. El teletreball és present en la jornada d’un de cada tres treballadors, però només el 31% confia que podrà treballar des de casa el 100% de la jornada.