Els vots de cada patronal
Claus per entendre la complexa representativitat del transport

El sector del transport està marcat per una extraordinària complexitat interna i lluites intestines entre desenes d’organitzacions patronals. És el sector del transport una piràmide en la qual els assalariats són els menys i els empresaris majoria. D’aquests, els petits empresaris autònoms suposen un 70%, però el 98% de la flota de camions a Espanya és autònoma. De mitjana, cada empresari té dos camions.
El 10% dels camioners són assalariats, amb un conveni a Barcelona, per exemple, que fixa un sou d’uns 1.700 euros al mes per estar fora de casa bona part de la seva vida. I el conveni és encara pitjor en altres províncies (un 30% menys a Girona). Els autònoms treballen per a empreses logístiques o carregadors, especialment en el cas de transport internacional. Tots els contractes nacionals o internacionals els gestionen una desena de grans operadors logístics que operen a Europa.
A Espanya hi ha més de 100.000 empreses de transport, però una vintena controlen el 90% de la facturació del sector. Però un sol camió travessat en una autopista genera un caos, per la qual cosa una organització com la Plataforma Nacional per a la Defensa del Sector del Transport de Mercaderies per Carretera Nacional i Internacional, que ha convocat les aturades dels últims 15 dies, ha sigut capaç de posar contra les cordes el sector alimentari, per exemple. És una incògnita el grau de representativitat en el sector d’aquesta organització, però queda clar que no pot participar en cap negociació davant el Govern llevat de fer-ho a través de cap altra organització d’autònoms (com per exemple, Fenadismer). Al marge dels recolzaments rebuts per VOX, la Plataforma Nacional no pot participar en el Comitè Nacional del Transport per Carretera (CNTC), que és el de representació del sector davant el Govern, segons estableix el Reial Decret que marca les normes bàsiques d’aquest instrument i les associacions integrants.
La direcció general de Transport Terrestre supervisa el grau de representació de les associacions que integren el Comitè. I aquesta representació depèn també de l’àmbit d’activitat concret, per la qual cosa es creen òrgans de representació en transport de viatgers (autobús interurbà, urbà, turismes, vehicles amb conductor, ambulàncies, agències de viatges...) i de mercaderies.
En mercaderies, hi ha quatre seccions bàsiques de representació del sector: Nacional, Internacional, operadors i centres de transports i logística. La representació del sector està protagonitzada per la Confederació Espanyola de Transports de Mercaderies (CETM), Fenadismer, Uno, Astic, Fetransa, Feintra, Atfrie, FVET, Acte, Anatrans, Feteia-Oltra i Fitrans. Són un complex elenc d’associacions que ha pogut demostrar la seva representativitat empresarial, però n’hi ha moltes altres de no representades. En concret, aquests són els percentatges de participació en cada secció i els vots que representen:
Transport públic nacional de mercaderies
Cetm 54 vots
Fenadismer 26 vots
Fetransa 9 vots
Astic 7 vots
Feintra 4 vots
Transport públic internacional de mercaderies
Cetm 48 vots
Fenadismer 17 vots
Astic 13 vots
Atfrie 10 vots
Fvet 6 vots
Fetransa 5 vots
Operadors de transport de mercaderies
Cetm 44 vots
Uno 15 vots
Feteia-Oltra 11 vots
Astic 9 vots
Anatrans 8 vots
Fenadismer 7 vots
Fitrans 5 vots
Centres de Transport i Logística de mercaderies
Notícies relacionadesActe 91 vots
Fenadismer 9 vots
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Sentència del TSJC Condemnen la Sagrada Família per acomiadar una treballadora l’endemà de deixar d’estar blindada per tenir un fill
- De compres ¿Quan comencen les rebaixes d’estiu 2025? Dates de Zara, Mango i El Corte Inglés
- Préstecs Emancipació Illa llança una línia de crèdits sense interessos per ajudar els joves a pagar l’entrada del seu primer habitatge
- Repàs a 10 alcaldes de l’àrea de Barcelona en l’equador del mandat
- Previsió de finalitzar el 2030 La Generalitat i l’Hospitalet donen llum verda a un projecte de 144 milions per soterrar el tram final de la Granvia
- Perills del mosquit tigre: malalties que transmet i per això has d’avisar si et pica
- Resposta dels conservadors El PP lamenta que Sánchez opti per una "agonia lenta" i rebutja la censura: "Arribarem a la Moncloa d'una manera molt més neta"
- Compareixença a Ferraz Sánchez admet que ha perdut la majoria social i resistirà fins al 2027: "Lliurar el país al PP i Vox seria una irresponsabilitat"
- Perfil Montse Mínguez, els ulls de Salvador Illa a l'equip interí del PSOE després del cas Santos Cerdán
- Preinscripció escolar a Catalunya El 91,5% dels alumnes d'I3 i el 89,6% dels de 1r d'ESO han estat admesos al centre públic demanat en primera opció