Protesta per l’alça dels carburants

La vaga dels transportistes arriba als supermercats i amenaça diverses empreses

Fabricants i distribuïdors alerten que el subministrament de productes ja és «un problema d’Estat»

4
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

L’aturada del transport amenaça d’afectar els consumidors. Malgrat que no es registren situacions de desproveïment generalitzades a Espanya, la tensió entre els professionals del transport obliga ja fabricants i distribuïdors a prendre solucions d’urgència per minimitzar l’impacte a la cadena de subministrament de productes. Els transportistes exigeixen la compensació automàtica per l’alça del combustible i ajudes directes.

Les organitzacions del sector del gran consum integrades a l’associació Aecoc alerten que l’aturada del transport requereix una solució de «màxima urgència» al considerar que «ja és un problema d’Estat». Aecoc, que agrupa més de 30.000 empreses, considera que els convocants de l’aturada estan «coaccionant la resta de sectors» i que el conflicte amenaça ja la producció, per la qual cosa «perillen més de 100.000 llocs de treball».

L’empresa Danone va arribar a advertir «d’una imminent ruptura de subministrament a tot Espanya» i que si no s’arriba a un acord entre els convocants i el Govern podria arribar a paralitzar l’activitat de les seves quatre plantes lleteres a Espanya i tres embotelladores d’aigua més. Altres firmes lleteres com Pascual reconeixen problemes en el repartiment al comerç sense arribar a situacions de col·lapse, amb més incidències al nord d’Espanya i Andalusia «que se solucionen en cada cas». 

El director general de la patronal de supermercats Asedas, Ignacio García Magarzo, reconeix que la situació actual «posa en risc la cadena de subministrament» i que si es manté obligarà les cadenes de distribució a «buscar alternatives». No es descarta, no obstant, que «alguns productes faltaran en els lineals», reconeix. Per a Mauricio García de Quevedo, director general de la patronal de fabricants de productes d’alimentació i begudes Fiab, «el conflicte ha deixat de ser laboral per ser una qüestió d’Estat que amenaça el proveïment i l’economia». «Empreses del sector han comunicat que han de paralitzar la seva producció i d’altres ho faran ben aviat si no els arriba mercaderia», va assegurar García. 

La Plataforma per a la Defensa del Sector del Transport de Mercaderies per Carretera Nacional i Internacional manté la convocatòria de l’aturada fins que no sigui acceptada pel Govern per negociar. Aquesta organització no forma part del Comitè Nacional del Transport per Carretera (CNTC), que agrupa 11 patronals del sector i que és l’interlocutor del sector en les negociacions amb el Govern.

L’Executiu s’ha compromès a compensar l’increment del preu dels combustibles amb una partida de 500 milions d’euros. La data per conèixer el desglossament exacte d’aquesta ajuda és divendres 25 de març. La patronal Fenadismer va reconèixer que al no especificar-se encara aquest repartiment de les ajudes no hi ha motius per calmar la tensió entre els transportistes, cosa que a la pràctica ha avivat el conflicte. El CNTC considera que les empreses de transport compten ja amb les eines per poder repercutir els costos, tals com la clàusula de revisió obligatòria de la variació del preu del combustible que ara s’actualitzarà setmanalment, per la qual cosa insta a abandonar les mobilitzacions i reforçar els professionals en la negociació. 

Combois

La mobilització de transportistes ha tingut més impacte del que podria pressuposar-se per la representativitat de la Plataforma. Pocs camions són capaços de bloquejar carreteres o accessos a infraestructures logístiques clau. És el cas dels ports, que s’han vist afectats en la seva operativa fins a fregar el bloqueig, especialment en el cas del de Bilbao o el de Gijón. En el cas del port de Barcelona, l’acció dels piquets va suposar restringir la sortida de contenidors, tot i que fonts d’empreses de la zona portuària van assegurar que van poder treure mercaderia gairebé amb normalitat. Per eludir problemes, algunes empreses carregadores van reconèixer que es van establir combois de vehicles amb notificació de ruta a Mossos i Guàrdia Civil per evitar bloquejos.

Algunes línies de producció de Nestlé a Girona es van veure afectades per les aturades del transport. Les protestes van tenir especial seguiment a la zona nord, que van afectar les plantes de Nestlé a La Penilla –ubicada a Cantàbria i especialitzada en lactis i xocolata– o Pontecesures –ubicada a Galícia i especialitzada en lactis–. També la planta de Herrera del Duque (Extremadura) va tenir problemes de subministrament. La fàbrica de la multinacional a Girona, on dona feina a 800 treballadors, va tenir problemes en algunes línies de producció de càpsules Dolce Gusto (de cafè i lactis) per falta d’estotjos per a l’empaquetament. Un altre producte afectat és el de Nescafé. L’empresa va haver de buscar un proveïdor alternatiu per als envasos, informa Gabriel Ubieto.

Notícies relacionades

Les cadenes de distribució són reticents a comunicar els problemes de subministrament concrets que registren, ja que totes competeixen per completar les seves lleixes amb proveïdors alternatius. Els productes amb més problemes són l’oli de gira-sol i la llet, però també hi ha dificultats d’aprovisionament de galetes i pastes. Fins i tot Amazon informa que la disponibilitat de productes d’alimentació a la seva web pot ser limitada. En el cas dels enviaments en un dia de Prime també s’adverteix al comprador que passen a l’entrega de dos dies.

La falta de peix, que Mercabarna va calcular en un 10% pot ser més imputable al temporal que a problemes de transport. En qualsevol cas al mercat majorista van reconèixer un 20% menys de producte. La consultora Nielsen calcula que les vendes de producte en supermercats han augmentat entorn del 23%, especialment perceptible en articles amb dates de caducitat llargues.