Mobile World Congress

El Mobile World Congress tanca amb més de 60.000 assistents

  • El congrés tecnològic posa punt final a una edició marcada per un repunt de l’assistència que supera les expectatives.

  • Més de 1.900 empreses de fins a 160 països han exposat les seves novetats tecnològiques a la Fira de Barcelona i l’Hospitalet

4
Es llegeix en minuts
Carles Planas Bou
Carles Planas Bou

Periodista

Especialista en tecnologia i el seu impacte sociopolític.

Ubicada/t a Barcelona

ver +
Paula Clemente
Paula Clemente

Periodista

Especialista en Consum, start-ups, sector emprenedor

ver +

El Mobile World Congress (MWC) s’ha acomiadat aquest dijous amb un clar missatge de recuperació. El congrés tecnològic celebrat aquesta setmana entre Barcelona i l’Hospitalet de Llobregat ha superat totes les expectatives i ha acollit més de 60.000 assistents procedents de 200 països, una xifra que malgrat quedar lluny de l’era prepandèmica evidencia una tendència a l’alça després de dos anys de més afectació per la crisi sanitària de la covid. «Ha sigut emocionant tornar a reunir la nostra comunitat, tan apassionada per la connectivitat, per debatre sobre les oportunitats que tenim per davant» ha afirmat John Hoffman, director general de la GSMA, organitzadora de la fira.

Aquesta recuperació també s’ha notat als passadissos de la Gran Via de Fira de Barcelona, on el Mobile ha ocupat set dels vuit pavellons, una ampliació notòria respecte l’any passat. S’hi han exposat més de 1.900 empreses de fins a 160 països i només les provinents de potències com la Xina i el Japó no han pogut participar presencialment a causa de les restriccions a la mobilitat imposades als seus països per la pandèmia.

A més dels assistents presencials, les xerrades i debats del Mobile han reunit més de 500.000 espectadors únics diaris en la seva retransmissió ‘online’. Dels 1.000 ponents que han participat en el congrés només un 36% han sigut dones, una falta de paritat molt arrelada en la indústria tecnològica i que és un dels reptes per a les pròximes edicions. «Ha sigut una edició absolutament exitosa que suposa la tornada a la normalitat, a posar Barcelona al mapa», ha celebrat Constantí Serrallonga, director general de Fira de Barcelona. En l’arrencada d’aquesta, l’organització va calcular l’impacte del congrés al territori en uns 240 milions d’euros i la creació d’uns 6.700 llocs de treball a temps parcial, unes xifres que la GSMA confirmarà en els pròxims dies.

L’acord de l’organització amb Barcelona perquè sigui la seu del MWC acaba el 2024. Hoffman va explicar en una entrevista amb EL PERIÓDICO que a partir de l’any vinent començaran a pensar si renoven o no aquesta relació simbiòtica amb la capital catalana que va començar el 2006. Serrallonga s’ha mostrat optimista amb el que pugui succeir llavors: «La nostra feina és fer cada any la millor edició possible i, veient la satisfacció de GSMA, estic tranquil».

Tendències tecnològiques

La progressió del Mobile com aparador tecnològic mundial es va veure truncada el 2020 amb la irrupció del coronavirus, que en va forçar la cancel·lació. En l’edició de l’últim any, el 2019, la fira havia reunit 109.000 persones, el seu rècord històric. Després del cop pandèmic, la GSMA va optar al 2021 per un format híbrid que va permetre la participació de 30.000 assistents.

Més enllà d’iniciar un camí de recuperació cap a la normalitat prepandèmica, el MWC que acaba aquest dijous ha estat marcat per sectors en expansió de la indústria com són la connectivitat 5G i la robòtica, la telefonia mòbil, la intel·ligència artificial i la computació al núvol i altres tendències popularitzades més recentment com la realitat virtual i la criptoeconomía.

Impuls a les ‘start-ups’

Si bé l’any passat el 4 Years From Now (4YFN) va ser un dels principals atractius del congrés (era la primera vegada que se celebrava a les mateixes instal·lacions), el moviment generalitzat de gent als set pavellons que ha ocupat el Mobile d’aquest any han convertit el saló de les start-ups en una atracció més. No per això menys exitosa: l’esdeveniment celebrava aquest any la vuitena edició, i en línia amb el bon moment que viu l’ecosistema barceloní en particular i europeu en general, ja ho feia amb xifres similars a les d’abans de la pandèmia.

Notícies relacionades

Hi han exposat 600 empreses (un 80% de les que van participar en l’edició del 2019), gairebé la meitat de fora d’Espanya i en un espai fins i tot una mica més gran que el de llavors. En els quatre dies que ha estat en marxa el saló s’han vist sobretot ‘start-ups’ desenvolupadores de ‘software’, i amb solucions per al sector de la salut, la mobilitat i les ciutats intel·ligents i l’educació. El congrés ha posat així mateix de manifest les ganes inversores i de finançament de les ‘start-ups’, que les empreses ‘unicorn’ –tecnològiques valorades en més de mil milions de dòlars– estan en tots els radars i que els reptes del teixit són més socials que tecnològics.

«Se’n parlarà bastant d’humanisme tecnològic: de quin és el propòsit de la tecnologia i el seu impacte en la societat», anticipava dies abans d’arrencar, en una conversa amb El Periódico, el director general del 4YFN, Pere Duran. «Tanquem un Mobile molt intens, a l’altura de les grans edicions, amb dos protagonistes indiscutibles: la connectivitat 5G i, sobretot, la visió humanista de la tecnologia», ha coincidit el conseller delegat de la fundació Mobile World Capital, Carles Grau, en el balanç de tancament.