AUTOMOCIÓ

L’Aliança Renault-Nissan-Mitsubishi invertirà 23.000 milions d’euros en la seva electrificació

  • L’Aliança anuncia una inversió de 23.000 milions d’euros, el triple de l’anunciat prèviament, en el desenvolupament de vehicles elèctrics durant els pròxims cinc anys i 35 nous models 100% elèctrics per al 2030.

  • El grup utilitzarà cinc plataformes compartides per al 90% de tots els nous models elèctrics, anuncia una capacitat de producció de bateries de 220 GWh anuals i l’arribada de les bateries d’estat sòlid el 2028.

L’Aliança Renault-Nissan-Mitsubishi invertirà 23.000 milions d’euros en la seva electrificació

El Periódico

4
Es llegeix en minuts
Álex Soler
Álex Soler

Periodista

Especialista en motor, mobilitat elèctrica i indústria de l'automòbil

Ubicada/t a Barcelona

ver +

L’Aliança Renault-Nissan-Mitsubishi triplicarà la seva inversió per desenvolupar cotxes elèctrics de forma conjunta. Les tres companyies esperen invertir més de 23.000 milions d’euros durant els pròxims cinc anys i llançar fins a 35 nous models 100% elèctrics per al 2030. Així ho han anunciat Jean-Dominique Senard, president de l’Aliança, Luca de Meo, conseller delegat del Grup Renault, Clotilde Delbos, directora financera del Grup Renault, Makoto Uchida, conseller delegat de Nissan, Ashwani Gupta, director d’operacions de Nissan, i Takao Kato, conseller delegat de Mitsubishi, en una conferència digital convocada per anunciar la seva estratègia d’electrificació.

Aquesta xifra se sumaria als 10.000 milions que el trio d’automobilístiques ja han invertit en la seva electrificació. El pla, batejat com Alliance to 2030, busca mostrar una «cooperació més intensa» i una «visió compartida de l’electrificació i la mobilitat connectada».

Esquema ‘Leader-Follower’

El maig del 2020, l’Aliança va presentar una nova estratègia per redefinir la seva cooperació, que van anomenar ‘Leader-Follower’. Aquesta estratègia adjudicava mercats, segments i motoritzacions a cada una de les marques perquè se centressin en el seu desenvolupament per després compartir-les amb la resta del grup i estalviar-se costos de desenvolupament i producció.

Segons han explicat en la conferència, des d’aleshores aquest model de desenvolupament s’ha consolidat. Com a exemple han posat la plataforma sobre la qual es basen els vehicles del segment D i C, que ja serveix d’esquelet del nou Nissan Qashqai, del Mitsubishi Outlander i del futur Renault Austral, que es produirà a Espanya. En aquest sentit, l’Aliança assegura que el 60% dels seus models ja utilitzen plataformes comunes, percentatge que ascendirà al 80% per al 2026. En aquest sentit, Mitsubishi ha confirmat que reforçarà la seva presència a Europa amb dos nous vehicles, el nou ASX i un altre per confirmar, tots dos basats en vehicles de Renault.

Cinc plataformes elèctriques

Amb el nou pla Alliance to 2030, l’esquema ‘Leader-Follower’ cobrarà encara més sentit, ja que les tres marques planegen que el 90% dels 35 elèctrics llançats per al 2030 es basin en cinc plataformes compartides, i es deixi el 10% restant per a vehicles molt específics. Aquestes plataformes seran la CMF-AEV, la «plataforma més assequible del món», que ja serveix de base del Dacia Spring; la KEI-EV, per a vehicles petits; la LCV-EV, per a vehicles comercials com el Renault Kangoo i el Nissan Townstar; la CMF-EV, que s’estrenarà amb el SUV Nissan Ariya, i la CMF-BEV, la «plataforma més competitiva del món», que arribarà el 2024 i servirà de base, entre d’altres, del Renault 5 Electric.

Les dues últimes seran les més importants per volum, amb la CMF-EV, que servirà de base per a més de 15 models per al 2030, fet que suposarà una producció d’1,5 milions d’unitats, i la CMF-BEV és l’elegida per a un nou vehicle compacte elèctric, desenvolupat per Nissan i propulsat per Renault, que substituirà el Nissan Micra en el mercat i es produirà a la planta ElectriCity de Renault a França. Aquesta arquitectura permet autonomies de fins a 400 quilòmetres, una reducció de costos del 33% i servirà d’esquelet per a més de 250.000 cotxes a l’any de Renault, Nissan i Alpine.

Producció de bateries

Segons han confirmat els tres membres de l’Aliança, s’està treballant, internament i juntament amb socis comuns, per reduir el preu dels costos de la producció de bateries. Segons les seves estimacions, aconseguiran una reducció del 50% per al 2026 i del 65% per al 2028, xifres que possibilitarien una reducció del preu dels seus vehicles elèctrics, un dels seus objectius principals.

Amb això en ment, l’Aliança ha promès que per al 2030 tindrà una capacitat anual de producció de bateries de 220 GWh. El component s’acoblarà en «diverses plantes repartides pel món», que no ho han confirmat. Nissan serà la marca encarregada d’impulsar el desenvolupament de bateries d’estat sòlid, un tipus de bateria que ofereix més capacitat, menys pes i un menor cost. La marca garanteix que aquestes bateries també permetran una càrrega molt més ràpida i s’ha marcat l’any 2028 com a objectiu per a la seva producció.

Digitalització

Notícies relacionades

Finalment, l’Aliança també ha anunciat que els seus vehicles compartiran la mateixa plataforma digital, que unirà l’experiència de les tres marques en sistemes de seguretat activa i connectivitat. Per al 2026, estimen que hi haurà més de 10 milions de vehicles a les carreteres, de 45 models de l’Aliança, equipats amb sistemes de conducció autònoma com el ProPilot de Nissan, i que s’entregaran cinc milions de cotxes amb els sistemes Alliance Cloud. Renault serà la marca encarregada del desenvolupament d’aquesta plataforma electrònica amb l’objectiu posat en el 2025.

Luca de Meo ha confirmat que els seus vehicles podran rebre actualitzacions sense fil i que podran comunicar-se amb altres cotxes, infraestructura o usuaris. A més, el conseller delegat del Grup Renault ha anunciat que l’Aliança introduirà l’ecosistema de Google als seus vehicles, i serà el Mégane el primer que comptarà amb els serveis del gegant nord-americà.