Ramaderia
Una macrogranja quadruplicarà la producció per engreixar 152.000 pollastres a València
El Consell atorga l’autorització ambiental per a les dues noves naus al minimitzar les olors i les emissions de l’empresa avícola

Una granja d’engreixament de pollastres d’engreix d’Alfarrasí, a València, ha obtingut l’autorització ambiental de la Generalitat per ampliar les instal·lacions amb l’objectiu de quadruplicar la producció. El 2016, el promotor va obtenir els permisos per gestionar una explotació avícola de 38.000 animals –dividida en una nau i dos magatzems annexos– en una parcel·la ubicada a la partida del Raboser, a prop del terme de l’Olleria.
Amb l’ampliació, que es projecta sobre antics terrenys agrícoles amb signes evidents d’abandonament des del 2015, l’activitat podrà expandir-se a quatre noves parcel·les i tindrà capacitat per allotjar fins a 152.000 pollastres d’engreixament. Les instal·lacions ocuparan una superfície total de 35.372 metres quadrats, dels quals el 23,26% correspondran a les edificacions de la granja, ja que es planteja la construcció de dues noves naus i magatzems annexos.
En totes elles, l’activitat a desenvolupar consistirà en l’engreixament de pollastres fins que arribin a un pes de 2.100 quilos. Segons consta a la declaració d’Impacte Ambiental acceptada per la Conselleria d’Agricultura, els animals seran descarregats de forma manual i es criaran sobre llits d’encenall durant 50 dies. Una vegada transcorregut aquest temps i arribat el pes previst, seran retirats i es finalitzarà el cicle de criança. A continuació es retiraran els fems, es netejarà la nau i es practicarà un «buit sanitari» durant uns deu dies. A l’any es preveuen entre 5 i 6 cicles de criança.
Les instal·lacions necessitaran 11,1 milions de litres d’aigua a l’any d’origen municipal. El consum de pinso serà de 7.670 tones a l’any, que s’afegeixen a 190 kw diaris d’electricitat, 76.000 quilos de gas propà per a la calefacció de les naus, 304 tones anuals d’encenall per al llit dels animals i 2.280 tones de fems produïts. La macrogranja garanteix que els residus veterinaris s’emmagatzemaran en un contenidor específic i una zona determinada dins dels magatzems de manera prèvia a la seva retirada, igual com els cadàvers dels animals. Com a mesura preventiva, s’ha construït un femer impermeable.
Entre els requisits que posa com a condició la Direcció General de Qualitat Ambiental per autoritzar l’ampliació figura l’obligació de separar els residus d’obra perquè siguin assumits per un gestor autoritzat o la necessitat que el consistori d’Alfarrasí –que va informar favorablement sobre el projecte– completi la concessió relativa a l’aigua que necessita l’explotació. També la inclusió al programa de vigilància ambiental d’una evacuació correcta de pluvials i del control de les aigües de neteja de les naus o de l’amoníac.
L’olor no serà un problema
Per evitar la dispersió d’olors i integrar la granja al paisatge, el projecte proposa la creació d’una barrera vegetal, encara que per a la conselleria és suficient que les parts de les parcel·les que no formen part de l’explotació ramadera es mantinguin en cultiu o s’hi planti arbratge propi de la zona. Segons defensa el promotor, els sistemes de ventilació de les naus, unit a un adequat dels animals, minimitzaran l’emissió d’olors, que només serà perceptible en un radi d’uns 100 metres i no afectaran nuclis de població, situats a més d’1 quilòmetre. També la producció de metà, amb efectes sobre el canvi climàtic, es considera que serà testimonial.
- Educació De Palma a Barcelona amb un 13,68 a la selectivitat: ¿Què se n’ha fet de l’estudiant amb la segona millor nota de les Balears el 2024?
- EL PROTAGONISTA BLAUGRANA Lamine s’esgota en tasques solidàries i acaba substituït
- Arquitectura Brad Pitt compra la famosa casa "ovni" de l'Empordà i l'envia a Califòrnia
- Pont local ¿Quins centres comercials obren el 9 de juny, Segona Pasqua, a Barcelona i Catalunya?
- Comprova quants diners tenen els teus veïns i els de tots els barris de Barcelona