Gondán i Armón, les millors opcions

El futur de la més gran drassana privada d’Espanya: Hijos de J. Barreras activa la fase concursal

Presenta la sol·licitud al Mercantil amb la figura del ‘prepack’, que facilitarà un traspàs ràpid de les instal·lacions

El futur de la més gran drassana privada d’Espanya: Hijos de J. Barreras activa la fase concursal
4
Es llegeix en minuts

El Gordo de Nadal del 2021 va acabar en 8; l’últim concurs de creditors de la història d’Hijos de J. Barreras, en 22. Els gestors de la drassana, propietat del fons Oaktree a través d’un complex entramat societari, van escollir el dia de la loteria per presentar, el desembre passat, la sol·licitud de concurs de creditors al Jutjat del Mercantil número 3 de Pontevedra, amb seu a Vigo. Un tràmit amb què la companyia ha completat ja tots els ressorts d’un procés que tindrà dues derivades: la primera, la transmissió de la seva unitat productiva en favor d’Astilleros Armón, Astilleros Gondán i Marina Meridional; la segona, la liquidació de la societat anònima, amb el punt final a una trajectòria empresarial centenària. La redempció industrial de Barreras, que ocupa avui una superfície de prop de 90.000 metres quadrats –privats i en concessió portuària–, està en marxa. El mecanisme concursal triat és el del prepack concursal, com va avançar ‘Faro de Vigo’, que facilitarà que els terrenys canviïn de mans amb més celeritat.

L’equip de la consultora Kroll ha notificat ja al Mercantil l’existència d’aquestes negociacions encaminades al traspàs de les instal·lacions, ja que els tres grups interessats no es quedaran amb la societat. Això és, les contingències que taquen el balanç d’Hijos de J. Barreras es quedaran dins de la SA, com va fer al seu dia la banca espanyola al traspassar a la Sareb (banc dolent) els seus actius problemàtics del maó. Allà reposaran els deutes amb la indústria auxiliar, que superen els 12 milions d’euros –entre els proveïdors del projecte Havila Kystruten i Armas–, o els més de 57 milions que la naviliera noruega reclama a la drassana en un procés judicial que es disputarà a Londres l’estiu vinent. Al tractar-se d’un prepack, Kroll ha sol·licitat el nomenament d’una espècie de gestor independent, que es convertirà en administrador concursal. No ha transcendit la seva identitat. Amb els diners que s’ingressin per la venda s’hauran d’abonar, per ordre de prelació, aquests deutes pendents.

El fet que es vagi a activar un prepack concursal –és relativament similar a una proposta anticipada de conveni– converteix el col·lapse de Barreras en un cas encara més singular. Més enllà d’algun procediment aprovat a Catalunya, el prepack és un mecanisme verge a Espanya; el poder legislatiu no ha aprovat la transposició normativa de la directiva europea 2019/1023, que és la que li aporta les costures legals. D’aquesta manera, la jutge del Mercantil de Vigo Amelia Pérez serà previsiblement la primera magistrada a Galícia a dirigir un procediment d’aquest tipus. Fonts jurídiques destaquen la seva «excel·lència tècnica» en matèria mercantil. Però no actuarà en solitari, ja que el consell d’administració de l’Autoritat Portuària de Vigo haurà de validar el traspàs dels 67.876 metres quadrats de concessió de què gaudeix en el dia d’avui Barreras (entre les seves instal·lacions i les de l’antiga Aucosa i que expiren el 2039 i el 2041, respectivament). Si Kroll hagués sol·licitat la liquidació de la drassana abans de demanar el vistiplau del Port, la concessió, com li va passar a l’antiga Vulcano, quedaria automàticament extingida.

Els projectes

Notícies relacionades

Els projectesSón dues les opcions que tenen, segons les fonts consultades, «totes les garanties» de poder prosperar. Es tracta de les de Gondán i Armón, amb una extensa trajectòria en la indústria espanyola de construcció naval i amb prop d’una vintena de vaixells en vigor. Segons va poder saber aquest diari, i malgrat que amb prou feines s’han conegut detalls dels dos projectes, els dos grups ofereixen garanties de càrrega de treball immediata. Gondán, per exemple, ha aportat un compromís firmat que «assegura» la construcció de quatre vaixells ‘offshore’ per donar servei a parcs eòlics marins. Aquest aval porta la rúbrica de la cúpula del hòlding noruec Østensjø Rederi, el mateix per al qual està acoblant en el dia d’avui a Castropol barcos similars. Les limitacions d’espai a les seves instal·lacions van forçar aquesta drassana a cedir un contracte als bascos de Balenciaga.

A nivell econòmic, i atesa la seva potent posició de tresoreria, la d’Armón és la proposta que més satisfaria les ambicions de Ritz-Carlton Yacht (marca comercial que utilitza la propietària de Barreras). Gondán, no obstant, és la que ha posat sobre la taula un nombre més alt de recol·locacions de la plantilla de la drassana, que ascendeix en el dia d’avui –estan majoritàriament en situació de erto– a 118 persones. Ara bé, les companyies que presideixen Laudelino Alperi i Álvaro Platero, respectivament, no tenen els mateixos plans per a tots els terrenys que ocupa avui Barreras. Altres fonts consultades apunten que el desemborsament més elevat d’Armón podria estibar que el seu perímetre sigui més gran, escenari que es donaria, per exemple, en cas que Gondán no volgués les parcel·les privades (entre Beiramar i Tomás Alonso), i hipotecades de moment en favor d’una de les societats de Ritz-Carlton. Cap de les fonts consultades per aquest diari dona opcions a Marina Meridional, propietària de la desapareguda Factorías Vulcano.