Presència internacional

Les constructores espanyoles surten de compres a l’exterior

FCC acaba de tancar una compra a Geòrgia, que s’afegeix a altres conegudes adquisicions com la de Ferrovial a l’Índia

Les constructores espanyoles surten de compres a l’exterior
4
Es llegeix en minuts

La constructora espanyola FCC ha començat l’any 2022 desembarcant en un nou mercat, Geòrgia, a través de l’adquisició d’una empresa de gestió d’aigües (GGU) per 158,7 milions d’euros. Una operació que exemplifica a la perfecció l’estratègia dels grans grups del sector a Espanya, que en els últims anys han tirat de portatalonaris per aterrar a nous mercats comprant una empresa local i facilitant així el seu creixement en països on no compten amb experiència prèvia o bé on els obrirà les portes de nous contractes una companyia del país.

De fet, la companyia controlada pel magnat mexicà Carlos Slim també va començar el 2021 adquirint dues empreses a l’Aràbia Saudita, mercat en el qual va aterrar fa gairebé una dècada, però on buscava reforçar-se. La transacció també va ser empresa per la seva filial d’aigua, Aqualia, en què participa al costat del fons australià IFM (molt conegut a Espanya després de la seva polèmica OPA per Naturgy), que controla el 49%. Un any abans, previ a l’arribada del coronavirus, la divisió d’aigua de FCC desembarcava a França amb l’adquisició de Services Publics et Industries Environnement (SPIE) després d’haver analitzat oportunitats prèvies en aquest país temps enrere, com la compra de la gala Saur, que va acabar en mans del fons suec EQT.

També fa escasses setmanes, Ferrovial tancava l’adquisició del 24,86% de l’operador d’autopistes IRB Infrastructure Developers per 369 milions. A través d’aquesta operació, la seva filial d’autopistes (Cintra) desembarcava a l’Índia. En qualsevol cas, la constructora controlada per Rafael del Pino i Ignacio Madridejos té una estratègia diferent de la de FCC i no se centra tant a comprar empreses, sinó a adquirir concessions o augmentar-hi el pes de cara a obtenir bons dividends amb aquestes transaccions.

Per exemple, l’any passat es va reforçar en dues de les seves autopistes més rellevants als Estats Units: la I-66 de Virginia, on va comprar un paquet del 5,7% per 159 milions pujant el 55,704%; i a la I-77 de Carolina del Nord, va ampliar la seva participació del 50,1 al 65,1% de l’actiu. Ferrovial també va estudiar augmentar la seva participació en el seu actiu més gran del Canadà, l’autopista 407 ETR, però després d’una disputa judicial amb el seu soci en aquesta carretera (el fons canadenc CPPIB) va descartar prendre el control en plena pandèmia del coronavirus.

Ferrovial, a diferència de FCC, s’enfoca més a augmentar la seva participació en diferents concessions per obtenir importants dividends després

També Acciona ha sigut una altra de les grans companyies espanyoles a realitzar adquisicions per créixer en altres mercats, especialment l’australià. El setembre del 2020 va tancar la compra de LendLease Engineering per gairebé 100 milions, i es va convertir en una de les empreses de referència en l’àmbit de les infraestructures a Austràlia, on opera des de l’any 2002. El 2017 també va aconseguir una altra coneguda enginyeria del país, Geotech, per la qual va desemborsar uns 140 milions d’euros.

Concessions i aigua

A principis del 2020 va comprar la concessió més gran del Brasil, la Línia Taronja del Metro de São Paulo, en la qual posteriorment va vendre una part per donar entrada al fons Stoa amb l’objectiu que li proporcionés finançament per continuar desenvolupant aquest projecte, valorat en 2.300 milions. Aquestes aliances amb inversors financers són molt freqüents en les concessions, ja que els fons ajuden a sufragar els costos milionaris d’aquest tipus de projectes.

També en l’àmbit de les concessions, Sacyr ha tancat recentment una adquisició fora de les nostres fronteres. Ha pres el 50% que no controlava en una dessaladora a Perth (Austràlia), que va posar en marxa junt amb Técnicas Reunidas anys enrere. En el negoci d’aigua, a més, va firmar el mes de desembre passat la presa de control de dues dessaladores a Algèria en les quals ja participava en el capital al costat d’Abengoa, a qui compra la seva participació. La companyia presidida per Manuel Manrique també ha adquirit altres concessions a Xile, un dels seus mercats estratègics.

Les operacions més esperades al mercat són les previstes per a ACS rere les milionàries plusvàlues de la venda del seu negoci industrial a Vinci. Renovables i concessions, les seves prioritats.

Notícies relacionades

OHL, per la seva banda, ha sigut una de les constructores menys actives a nivell d’adquisicionsA finals del 2020, va comprar a Grupo Villar Mir el 100% del fabricant de formigó Pacadar, que compta amb fàbriques a Espanya, el Regne Unit i Panamà. En qualsevol cas, els moviments corporatius més esperats al mercat, segons indiquen fonts financeres a ‘El Periódico de España’, són els que emprendrà ACS després de la venda del seu negoci industrial al grup francès Vinci per 4.902 milions d’euros. Aquesta transacció li generarà unes plusvàlues de 2.900 milions.

Es pot recordar que la constructora controlada per Florentino Pérez ja va mirar de fer una important operació fa uns mesos que no va arribar a bon port, la compra d’Autostrade, la més important concessionària italiana, que va acabar en mans del consorci format per l’entitat pública Cassa Depositi i Prestiti (CDP) junt amb els fons Macquarie i Blackstone. En plena pandèmia, no obstant, va tancar l’adquisició dels túnels d’Elizabeth River Crossing amb Abertis, cosa que va suposar el desembarcament d’aquesta companyia –en la qual participa junt amb la concessionària italiana Atlantia des del 2018– als Estats Units. Les mateixes fonts indiquen que l’objectiu d’ACS ara se centra especialment a créixer en actius de renovables i concessions (aquests últims, preferiblement, a l’Amèrica del Nord i a Austràlia).