Automoció

L’impost de matriculació torna a pujar l’1 de gener

  • El 31 de desembre finalitza la congelació de l’impost de matriculació, de manera que l’1 de gener s’encarirà el 40% als cotxes nous.

  • La patronal de concessionaris, Faconauto, alerta que la pujada de l’impost podria comportar la pèrdua de 100.000 vendes en el conjunt de l’any.

L’impost de matriculació torna a pujar l’1 de gener
3
Es llegeix en minuts
Álex Soler
Álex Soler

Periodista

Especialista en motor, mobilitat elèctrica i indústria de l'automòbil

Ubicada/t a Barcelona

ver +

La congelació de l’impost de matriculació arriba a la seva fi el 31 de desembre i el gravamen pujarà per encarir, a partir de l’1 de gener, el 40% dels cotxes nous. Aquest impost està directament relacionat amb les emissions de cada vehicle i estableix trams de pagament segons la quantitat de CO2 que emet pel tub d’escapament. Així, els elèctrics i els híbrids endollables queden exempts del pagament, així com els vehicles de combustió menys contaminants.

L’impost de matriculació va pujar realment el gener del 2021, quan va entrar en vigor la normativa d’homologació d’emissions WLTP, més precisa que la permissiva NEDC, la qual va substituir. Sota la nova normativa, molts vehicles nous van saltar de tram impositiu i van passar a pagar quan abans no ho havien de fer o a pagar més del que pagaven abans. Amb xifres, fins al juny, mes en què el Senat va decidir congelar la pujada fins al 31 de desembre, la recaptació del gravamen va pujar un 113% en comparació amb el mateix període de l’any anterior. Tot aquell que va comprar un cotxe abans de la congelació del tribut va pagar entre 600 i 1.000 euros més de mitjana.

Això va provocar un efecte negatiu per al mercat automobilístic espanyol, que va perdre fins al tancament de juny, segons dades de l’Associació Espanyola de Fabricants d’Automòbils i Camions (Anfac), un terç de les vendes respecte al primer semestre del 2019. Llavors des de la patronal destacaven la caiguda del canal de particulars, que al juny va caure un 35% respecte al mateix mes del 2019, amb la crisi dels xips que començava a afectar l’estoc als concessionaris. Per tot això, el sector va demanar durant tot el primer semestre que es congelés l’impost, fet que es va materialitzar l’1 de juliol, després d’aprovar-se la mesura en el Congrés i ser ratificada pel Senat dins de la nova llei de mesures de prevenció i lluita contra el frau fiscal.

Nous trams impositius

Amb la congelació de l’impost de matriculació, els trams impositius van pujar un 20% per adaptar-se a la normativa WLTP i tornar a nivells del 2020. Així, tots els cotxes que emetien menys de 144 grams de CO2 per quilòmetre no pagaven impost, mentre que els que declaraven unes emissions d’entre 144 i 192 grams pagaven un 4,75%, els que emetien entre 192 i 240 grams pagaven un 9,75% i els que superaven els 240 grams pagaven un 14,75%. A partir de l’1 de gener, els trams es tornaran a reduir, alliberant de pagament els vehicles de menys de 120 grams, gravant un 4,75% entre els 120 i els 160 grams, un 9,75% entre els 160 i els 200 grams i un 14,75% al superar els 200 grams.

El mes de novembre passat, les emissions mitjanes dels cotxes nous venuts a Espanya, segons Anfac, van ser de 120,5 grams de CO2 per quilòmetre, de manera que se situen per sobre del mínim de l’impost de matriculació. Des de les patronals del sector de l’automòbil ja alerten que la pujada tindrà, de nou, efectes molt negatius per al mercat. A més, recorden que aquesta pujada es produeix en un context fatal per culpa de la crisi de proveïment de semiconductors, que ha allargat el temps d’espera i eliminat l’estoc de gairebé totes les marques. Segons la patronal de concessionaris, Faconauto, la pujada del tribut podria significar la pèrdua de fins a 100.000 unitats en el conjunt de l’any.

Cotxes que salten de tram

Notícies relacionades

D’un dia per l’altre, molts cotxes es passaran a encarir de mitjana un 5%. El cotxe més venut del 2021 al tancament de novembre, el Seat Ateca, és un dels exemples més clars del que es trobaran els compradors el 2022. En la seva motorització d’accés, el motor de gasolina TSI de 110 CV, declara unes emissions de 137 grams de CO2, de manera que ara quedarà exempt de l’impost però s’encarirà un 4,75% a partir de l’1 de gener. Totes les seves motoritzacions, fins i tot la dièsel de 115 CV, que emet 127 grams, saltaran de tram.

De la llista dels 10 cotxes més venuts a Espanya el 2021 fins al novembre, només el Fiat 500 i el Toyota Corolla es deslliuraran de saltar de tram. Tant el Seat Arona com el Hyundai Tucson, el Dacia Sandero, el Peugeot 2008, el Seat León, el Peugeot 3008, el Citroën C3 i el Volkswagen T-Roc tenen motoritzacions que s’encariran l’1 de gener.

Temes:

Cotxes