2023-2027

El Govern enviarà dimecres a Brussel·les el pla per repartir 47.725 milions de la PAC a Espanya

Es preveu que la Comissió Europea l’aprovi a finals del primer semestre del 2022, perquè la seva aplicació comenci a partir del 2023

El Govern enviarà dimecres a Brussel·les el pla per repartir 47.725 milions de la PAC a Espanya

EFE / JUAN CARLOS HIDALGO

2
Es llegeix en minuts
Sara Ledo

El Consell de Ministres ha aprovat en la seva reunió d’aquest dimarts el Pla Estratègic de la PAC, dotat amb 47.725 milions d’euros, que el Govern remetrà a la Comissió Europea aquest dimecres. És la culminació d’un treball de més de tres anys entre el Govern, el sector i les comunitats autònomes, segons ha defensat el ministre d’Agricultura, Luis Planas.

«Crec que amb aquest pla el món rural està prou dotat per afrontar els grans reptes que tenim davant nostre, amb una millor distribució dels fons, més equilibrada i més justa», ha ressaltat el ministre.

A més, segons ha explicat, aquests 47.725 milions d’euros superaran els 50.000 milions si s’hi suma el cofinançament. En matèria d’ajudes directes, la dotació serà de més de 4.800 milions d’euros anuals, mentre que 700 milions es destinaran a mesures de mercat, incloent programes sectorials, i uns altres 1.700 milions d’euros es destinaran a mesures de desenvolupament rural.

Planas preveu que la Comissió Europea ho aprovi a finals del primer semestre del 2022, perquè sigui d’aplicació a partir de l’1 de gener del 2023.

El Pla Estratègic és un instrument «determinant» per garantir la viabilitat dels sectors agrícoles i ramaders, que són la base del sistema agroalimentari i el principal motor econòmic de l’Espanya rural. Per això, contempla recolzaments enfocats a la millora de la competitivitat de les explotacions mitjançant les ajudes a rendes, el servei d’assessorament i les mesures de desenvolupament rural en favor de la innovació, la millora del coneixement, les inversions, l’ús de tecnologia i la digitalització, entre altres aspectes.

S’ha establert la limitació i reducció de l’ajuda bàsica, que fixarà l’import màxim dels pagaments a 100.000 euros i preveu una reducció progressiva quan superi els 60.000 euros. No obstant, per evitar distorsions d’ocupació, es podran descomptar els costos salarials i laborals, en qualsevol cas, cap explotació cobrarà més de 200.000 euros d’ajuda bàsica a la renda. També recull el pagament redistributiu de l’ajuda a explotacions de les de més grans dimensions a les petites i mitjanes.

Notícies relacionades

A més, el pla, segons ha destacat Planas, també busca reduir la bretxa de gènere i el recolzament al relleu generacional. Segons ha assenyalat el ministre, està previst que la pròxima dècada es jubilin les dues terceres parts dels agricultors en actiu. Per això, ha destacat que hi haurà primes de fins a un 15% de les ajudes per a la incorporació de joves agricultores i ramaderes. 

El ministre ha ressaltat també que la nova PAC fomenta la innovació i la digitalització del sector agrari, cosa que redundarà en una millora de la rendibilitat de les explotacions. Planas ha recordat que tot i que Espanya és un dels principals perceptors d’ajudes de la PAC, el recolzament representa el 20% de la renda dels agricultors i ramaders, quan en altres països arriba al 30%.