Tecnologia i drets laborals
Alemanya, referent en la sindicalització dels ‘youtubers’
Més de 23.000 creadors de continguts s’han unit al sindicat més gran del país per defensar els seus drets laborals davant l’«arbitrarietat» de Youtube
La UGT s’inspira en el model alemany per crear a Espanya la primera xarxa sindical de ‘youtubers’, una eina de pressió per millorar les seves condicions
A Jörg Sprave l’apassiona crear armes amb les seves pròpies mans. Fa més d’una dècada, aquest alemany va decidir que el món havia de presenciar com era capaç de transformar un tros de fusta en una catapulta o una ballesta medieval, així que va saltar a Youtube, on el seu canal acumula gairebé tres milions de seguidors. Malgrat l’èxit, el Jörg estava molest: «Ser ‘youtuber’ sembla una feina de somni però estem a mercè de l’arbitrarietat d’una plataforma», va explicar.
L’agost del 2016, el gegant del vídeo –propietat d’Aplhabet, empresa matriu de Google– es va avenir a les demandes dels anunciants i va canviar la seva política per penalitzar cert contingut i retirar la seva monetització. Milers de ‘youtubers’ a tot el món van denunciar una «censura» que, de la nit al dia, va retallar els seus ingressos per vídeos en què es parlava de temes tan dispars com la política i el maquillatge. Molts van quedar en una situació precària. Un any després, Youtube va restringir de nou les seves normes i va establir que només es podria començar a cobrar per vídeos amb més de 10.000 visualitzacions.
A Alemanya, aquesta denúncia va ser l’embrió d’un moviment més gran. El març del 2018, Sprave i uns 23.000 creadors de contingut més es van ajuntar per impulsar ‘FairTube’, una organització per defensar els seus drets laborals i millorar les seves condicions. Al seu costat, tindrien també IG Metall, el sindicat alemany que representa més de 2,2 milions de treballadors metal·lúrgics i l’industrial més gran d’Europa. El seu objectiu: forçar Youtube a ser més transparent, permetre anuncis i retribució econòmica per als canals més modestos i donar eines als creadors per impugnar la penalització dels seus vídeos.
Lleugera millora de les condicions
Notícies relacionadesDes d’aleshores aquesta unió sindical ha servit com a instrument de pressió davant Youtube, un gegant que el 2020 es va embutxacar 19.770 milions de dòlars només en publicitat. Malgrat amenaçar de portar-la als tribunals per tractar els ‘youtubers’ com a falsos autònoms i violar la normativa europea de protecció de dades, la plataforma ha rebutjat fins ara seure a la taula de negociació.
El sindicat ha aconseguit que Youtube respongui algunes de les seves demandes com fer públiques les seves normes, més capacitat de mediació i participació. No obstant, la plataforma ha decidit unilateralment que, després de reactivar la publicitat en canals amb pocs seguidors, es quedarà amb tots aquests ingressos. Queda molt per fer. És per això que aquest any ‘Fairtube’ s’ha convertit en una associació registrada en què els seus usuaris podran finançar de manera col·laborativa la seva batalla contra el gegant del vídeo. Sprave continua lluitant: «Això ens obrirà noves oportunitats».
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Oasis urbans Els millors racons per llegir a Barcelona
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Actualització de la declaració de béns Surten a llum els diners que Pedro Sánchez té al banc
- Avís de la Guàrdia Civil Estafa Hisenda: ull a un correu electrònic que suplanta l’Agència Tributària per la renda
- MEDI AMBIENT BCN invertirà 32 milions per triplicar la potència fotovoltaica