Reindustrialització

El grup Punch torna a irrompre en la successió de Nissan com a complement del ‘hub’

  • L’empresa de manteniment de blindats cau del projecte, la logística Mecalux s’hi suma i les parts esgoten per acabar de definir els membres del ‘hub’ de l’electromobilitat

El grup Punch torna a irrompre en la successió de Nissan com a complement del ‘hub’
3
Es llegeix en minuts
Gabriel Ubieto
Gabriel Ubieto

Redactor

Especialista en Mercat laboral, empreses, pensions i les diferents derivades del món del treball

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El successor de Nissan encara no està clar i l’Administració, els sindicats i la direcció de la firma nipona tornaran a reunir-se el pròxim 29 de desembre per decidir els noms definitius que s’instal·laran als terrenys de la Zona Franca, Montcada i Reixac i Sant Andreu. El projecte més sòlid és el de Silence, que es quedarà Montcada per posar-se a fabricar motocicletes i utilitaris amb motor elèctric. Mentre que el puzle dels implicats en la reindustrialització de Zona Franca encara no està clar. El grup belga Punch ha tornat a irrompre en les negociacions, aquesta vegada com a complement del ‘hub’ de l’electromobilitat liderat per QEV Technologies i no com a solista, tal com pretenia en un inici.

En la reunió d’aquest divendres la comissió de reindustrialització de Nissan ha enterrat definitivament l’opció del fabricant Great Wall Motors (GWM) i s’ha conjurat per accelerar el ‘pla b’, que passa pel ‘hub’ de l’electromobilitat. D’un únic projecte a una composició coral que podria acabar agrupant més de sis firmes, amb noms com Btech, Ronn Motor, Inzile, Lupa Motors i Hispano Suiza a sobre de la taula. No obstant, la suma de les parts no ocupa els 500.000 metres quadrats que deixa Nissan i l’Administració i els sindicats busquen nous socis per acabar de compondre el trencaclosques. Mecalux, especialitzada a fabricar sistemes i components per a empreses logístiques, és una altra de les firmes que han debatut aquest divendres les parts.

El grup d’origen belga Punch ha tornat a entrar en escena aquest divendres. A mitjans de setembre la direcció del grup es va desplaçar fins a Barcelona per presentar públicament una proposta d’inversió de 650 milions d’euros per quedar-se amb totes les instal·lacions de la Zona Franca. La seva intenció era fabricar el Nissan Navara, que fins aquesta setmana fabricava la firma nipona, però amb un motor d’hidrogen. El problema és que els seus motors d’hidrogen encara no estan al mercat i es troben en fase de testatge, a més que Punch no té xarxa de distribució pròpia ni concessionaris.

Andy Palmer, cara visible de Punch per a Barcelona i vell conegut de Nissan (de la qual va ser directiu a Espanya), ha redimensionat el projecte per acoblar-se dins de l’esquema del ‘hub’ liderat per QEV i ara la comissió de reindustrialització està estudiant el seu encaix. «La dimensió de Punch en funció del ‘hub’ i la possible compatibilitat és una de les qüestions que s’hauran de concretar en la reunió del 29 de desembre», afirma una font coneixedora de les converses.

Porta oberta a la logística

Notícies relacionades

Qui ha caigut definitivament també és l’empresa de blindats militars Tess Defence, atès el frontal rebuig a la mateixa de la Generalitat. En la passada reunió la directora general d’Indústria, Natàlia Mas, ja va manifestar al secretari general d’Indústria, Raúl Blanco, que no acceptaria ocupar part de la Zona Franca amb un centre de manteniment de vehicles militars. I el fet que el projecte de reindustrialització ha de sorgir per consens de totes les parts ha acabat enterrant aquesta peça.

I és que tant centrals com Govern i Generalitat assumeixen que hauran d’introduir un o diversos grups logístics en l’equació. De candidats no en falten, com Panattoni, Goodman, JLL o Merlin Properties. Els sindicats han sigut els més reticents a aquestes opcions, ja que recorden que els salaris, la quantitat d’ocupació necessitada i la resta de condicions laborals són sensiblement pitjors en la logística que en l’automoció.

Temes:

Nissan Ocupació