Operador ferroviari
Iryo anuncia 32 freqüències diàries d’alta velocitat entre Madrid i Barcelona amb la generació de 302 llocs de treball a Catalunya
El nou competidor de Renfe aportarà 20,8 milions en impostos i salaris, en quatre anys després d’una inversió de 1.000 milions

La competència ferroviària comença a consolidar-se i localitza a Catalunya un mercat atractiu i sensible a l’oferta. Iryo, el primer operador privat d’alta velocitat, aspira a canalitzar 302 milions de despesa turística i aportar 20,8 milions a Catalunya en salaris i impostos en quatre anys amb la posada en marxa dels seus trens en la segona meitat del 2022. Els trens Iryo anuncien que comercialitzaran el 30% de les freqüències de l’alta velocitat d’Espanya. Simone Gorini, conseller delegat de la firma propietària d’Iryo, ILSA, va presentar aquest dijous l’empresa a Catalunya, en un acte celebrat a Casa Seat. Víctor Bañares, director general d’ILSA, i Óscar Santamaría, director de màrqueting, marca i producte, van avançar quina serà l’aportació econòmica a la comunitat autònoma, amb el convenciment que la pandèmia no posarà traves a aquestes previsions. Carlos Bertomeu és el president d’Iryo. Amb l’inici de les seves operacions i fins al 2025, Iryo preveu la creació d’un total de 321 llocs de treball directes i indirectes a Catalunya entre personal de terra, tripulació, d’operacions, manteniment i administratiu en aquest mateix termini.
El pla de negoci de la firma ha previst que el 2025 els més de 2,23 milions de viatgers amb destinació i/o origen que Iryo mobilitzarà des de o fins a l’estació de Barcelona Sants generaran una despesa turística de 302 milions d’euros, operant 32 freqüències diàries entre Madrid i Barcelona. Aquesta oferta se centrarà més en la qualitat del servei i les freqüències que en preus ultrabaixos.
Iryo està participada pels accionistes d’Air Nostrum i per Trenitalia i començarà a operar a Espanya amb l’única flota de trens totalment nous del mercat fabricats entre Itàlia i Espanya per Hitachi Rail i Grupo Alstom. En total, 20 unitats ETR 1000, primer tren del món amb declaració ambiental de producte (EDP) i sent els més sostenibles, ràpids i silenciosos d’Europa, assegura la firma, i fabricats amb un 95% de materials reciclables i que permeten estalviar un 80% de diòxid de carboni per persona i trajecte.
Notícies relacionadesDesprés d’una inversió inicial de 1.000 milions d’euros, Iryo connectarà en una primera fase Madrid, Barcelona, Sevilla, Màlaga, Còrdova, València, Alacant i Saragossa, generant amb l’inici d’operacions a escala nacional al voltant de 2.600 llocs de treball directes i indirectes i amb la previsió d’atraure 50 milions de passatgers en 10 anys.
Simone Gorini va ressaltar el «compromís» amb la millora del servei d’alta velocitat a Catalunya, sobretot al tram de Saragossa a Barcelona i viceversa. Iryo aspira a transportar vuit milions de passatgers el 2025, ja que va guanyar el paquet b –el segon amb més freqüències després de l’adjudicat a Renfe– en la licitació llançada per Adif el novembre del 2019 per a la liberalització del transport ferroviari a Espanya.
- Futbol El Barça va concedir a Limak l’obra del Camp Nou malgrat que un informe tècnic li atorgava la pitjor puntuació
- Horta-Guinardó Les disputes obliguen a tancar l’Associació de Veïns del Carmel
- Testimoni Commoció a València per l’home trobat mort després de 15 anys: «Mentre pagues, ningú es preocupa de si ets viu»
- Conflicte al Pròxim Orient Hamàs allibera tots els ostatges vius i Israel entrega 2.000 presoners palestins
- Seguretat Social El Govern proposa apujar la quota dels autònoms entre 11 i 200 euros el 2026
- Així és com pots evitar una de les estafes telefòniques més comunes de l'any 2025
- L'ànima vella i l'esperit jove del Toro més contemporani
- Sense previsió de represa La dana Alice obliga a cancel·lar 27 trens en el corredor ferroviari entre Barcelona i València
- Seguretat Social El Govern proposa apujar la quota dels autònoms entre 11 i 200 euros el 2026
- Futbol El Barça va concedir a Limak l’obra del Camp Nou malgrat que un informe tècnic li atorgava la pitjor puntuació