Conflicte en el transport

El transport de Zamora se suma a l’atur previ al Nadal: «La situació és crítica»

Els autònoms, que paguen el combustible un 30% més car mentre mantenen els ingressos, asseguren que estan «ofegats» per la situació

El transport de Zamora se suma a l’atur previ al Nadal: «La situació és crítica»
3
Es llegeix en minuts

El sector del transport, també a la província de Zamora, diu «prou» davant d’una situació d’«abandonament» per part del Govern. Així ho assegura Pedro Rodríguez, president de l’Associació de Transportistes de Zamora (Asetramdiza). «No aguantem més. Si prenem aquesta decisió és perquè no aguantem més, la situació és crítica», assegura en relació amb les dues jornades d’atur patronal declarades els dies 19 i 24 de desembre, just abans de Nadal. Tancaments que tindran una durada de 24 hores i que el sector «vol evitar» si es donen les condicions per tancar algun acord amb el Govern. A la vaga estan cridats aproximadament dos-cents transportistes de Zamora, la majoria d’ells autònoms.

El que és una evidència és que la paciència del sector «ja s’ha acabat». Són diversos factors, però el principal són els preus. El combustible no para de pujar i els marges de benefici, com si fos una balança, cauen al mateix ritme. «Als supermercats diuen que els preus pugen perquè el transport és més car, però això és mentida. Nosaltres no guanyem més», assegura el representant dels transportistes de Zamora. Si hi ha sort, els transports que es realitzen es paguen al mateix preu que abans de la pandèmia, una situació que «no casa» amb «l’escenari de recuperació econòmica que ens estan venent», remarquen des del sector. «Fes comptes. Si guanyo el mateix que fa un any i mig però les condicions són pitjors i he de pagar més pel combustible...». Els comptes no són complicats.

Les empreses, i això ho diu el Comitè Nacional de Transports per Carretera, «tenen una absoluta falta de sensibilitat» al «mantenir els preus aprofitant-se» d’una «posició dominant atorgada per l’actual regulació». «Et diuen que és el que hi ha, que o ho acceptes o no», assegura Rodríguez en paraules més planes.

Però n’hi ha més. Les condicions de treball no són les adequades, argumenten les mateixes fonts. «Després de viatges de centenars de quilòmetres, arribem al lloc de destinació i hem de ser nosaltres els que descarreguem la càrrega. Això en altres països és il·legal», asseguren des d’Asetramdiza. «Això, les esperes... Són moltes coses, les condicions de treball en aquest gremi no són normals des de fa molt temps». Els transportistes exigeixen més àrees de descans segures davant l’augment dels robatoris que es viu en els últims mesos. «Moltes estan abandonades».

Notícies relacionades

El sector, en aquesta situació, apunta a diversos fronts. Govern i clients, «uns i d’altres ens pressionen». «Només un canvi radical i urgent» per part de tots dos «podria evitar el conflicte», asseguren des del departament de Mercaderies de la CNTC.

El Govern assegura que les peticions «superen» les seves competències

La ministra de Transport, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, ha defensat que moltes de les reivindicacions que demanen les patronals del transport excedeixen de les competències del Govern. En concret, ha explicat que aquestes peticions s’emmarquen en les «relacions privades» que tenen els transportistes amb els carregadors, segons ha assenyalat durant la seva participació aquest dijous a Fòrum Nova Economia. En qualsevol cas, la ministra ha posat a disponibilitat del sector el seu ministeri amb l’objectiu que serveixi de «mediador» per resoldre aquestes diferències. Així mateix, pel que fa a la responsabilitat del Govern, ha assegurat que hi haurà una «disposició total i absoluta a seguir parlant». Així, ara que falta poc més d’un mes perquè s’iniciï el tancament patronal de 24 hores convocat per als dies 19 i 24 de desembre, la ministra creu que encara hi ha temps per evitar aquesta vaga: «Aconseguirem superar aquesta crisi». La vaga ha sigut convocada pel departament de Mercaderies del Comitè Nacional del Transports per Carretera (CNTC), entitat que reuneix amb el Govern les principals organitzacions empresarials del sector del transport, entre les quals es troben la Confederació Espanyola de Transport de Mercaderies (CETM), l’Associació de Transport Internacional per Carretera (Astic) i la Federació Nacional d’Associacions de Transport d’Espanya (Fenadismer), entre altres.