Acte reivindicatiu

Corredor mediterrani: demostració de força empresarial

Més de 1.300 empresaris es mobilitzen a Madrid per reclamar l’impuls definitiu a la infraestructura ferroviària que fa 25 anys que està encallada

Corredor mediterrani: demostració de força empresarial

José Luís Roca

4
Es llegeix en minuts
David Page
Sara Ledo

L’objectiu era fer una nova demostració de força. I la d’ahir va ser la cinquena vegada que els organitzadors ho aconsegueixen amb escreix. El moviment #QuieroCorredor, organitzat entorn de l’Associació Valenciana d’Empresaris (AVE), va concentrar dimecres a Madrid a més de 1.300 empresaris d’arreu d’Espanya en defensa del corredor mediterrani ferroviari i per aconseguir-ne l’execució sense més retards ni dilacions 25 anys després que el projecte es posés en marxa.

Els promotors van aconseguir de nou treure múscul i mostrar la mobilització de la societat civil i l’empresariat a favor d’una infraestructura que consideren clau per impulsar l’economia espanyola i per assentar un nou model de xarxa de transports en malla, no només radial amb Madrid com a epicentre. El miler llarg d’empresaris van clamar de nou –aquesta vegada des del mateix Madrid– per construir una Espanya circular i interconnectada de manera integral, sense quilòmetres zero.

Entre el miler llarg d’empresaris acreditats els crits de «vull corredor» van ser victorejats de manera intermitent tant dins com fora de l’auditori del Palau de Congressos Municipal de la capital. Aquest era l’ànim reivindicatiu dels presents després de cinc anys fent soroll i la clara intenció de continuar fent-ho. «No pararem fins que la infraestructura sigui aquí», indicaven els organitzadors.

Arc mediterrani

Sota el lema «Espanya està perdent el tren» i amb el navilier Vicente Boluda, president de l’AVE, com a mestre de cerimònies, la nombrosíssima cohort empresarial va comptar amb autèntics tòtems de la classe empresarial espanyola i en especial de les companyies amb més presència en l’arc mediterrani.

Per mantenir la pressió i l’exigència al Govern per accelerar les obres i complir l’objectiu (cada vegada més difícil) de tenir operatiu el corredor el 2025, entre els presents hi havia executius tan reconeguts com Juan Roig (Mercadona), José Ignacio Goirigolzarri (CaixaBank) Fernando Roig (Pamesa), Adolfo Utor (Balearia), Jorge García Carrión (J. García Carrión), Eduardo Baamonde (Cajamar), Carlos Barrasa (BP Espanya), Héctor Colonques (Porcelanosa), Agustín Gregori (Grefusa), Julia López (American Express), Antonio Arias (Vectalia), Pedro López (Chocolates Valor), Francisco Martínez-Cosentino (Cosentino), Javier Moll (Editorial Prensa Ibérica, editora d’EL PERIÓDICO DE CATALUNYA) i Javier Godó (Grup Godó).

«No és un problema d’un partit polític o un altre. Portem ja set presidents del Govern i el corredor no està fet», va sentenciar Juan Roig, president de Mercadona, una de les estrelles de la jornada fins i tot sense tenir una intervenció central en l’esdeveniment. Com a mostra que el color polític no és qüestió crucial en la reivindicació de la infraestructura, entre els presents donant recolzament hi havia tant el president de la Generalitat Valenciana, el socialista Ximo Puig, i el president de la Regió de Múrcia, el popular Fernando López Miras.

Roig, centre d’atenció

Juan Roig va tornar a ser centre de molts grupets, el més seguit pels fotògrafs i una de les veus de les que pontifiquen en el moviment #Quierocorredor. «Si volem una Espanya solidària on tots tinguin les mateixes possibilitats de tenir una economia sana», va remarcar el president de Mercadona en declaracions a la premsa, «tenir una Espanya circular és molt important». «Ens sembla molt bé que Madrid estigui connectat amb 22 ciutats, però hi ha moltes altres ciutats com Alacant, Múrcia, València... que no estem comunicats».

«El moviment Quiero Corredor s’ha estructurat molt bé, l’hem de replicar en altres activitats. Que la societat civil es mobilitzi és l’única manera de posar temes importants per al país a l’agenda pública», va remarcar José Ignacio Goirigolzarri, president de CaixaBank, que ha mantingut el seu suport a la iniciativa de recolzament empresarial al corredor des de la seva arrencada. «Tenim la immensa sort que per primera vegada es pot sortir d’una crisi amb una transformació econòmica [gràcies als fons europeus]. I en aquest marc transformador cal parlar sempre del corredor mediterrani».

Notícies relacionades

Les reivindicacions de l’acte van comptar el suport explícit d’associacions empresarials nacionals i regionals d’arreu d’Espanya. L’esdeveniment va comptar amb la presència del president de CEOE, Antonio Garamendi; del president de la Cambra d’Espanya, José Luis Bonet; i també, entre moltes altres representacions autonòmiques, dels presidents de la catalana Foment del Treball, Josep Sánchez-Llibre, i la madrilenya CEIM, Miguel Garrido.

«Totes les infraestructures són clau per a un país. El desenvolupament d’infraestructures ha de ser present en els objectius d’Espanya, sobretot ara amb l’arribada dels fons europeus», va remarcar Antonio Garamendi. El president de CEOE va reivindicar la necessitat d’avançar en la construcció del corredor mediterrani per impulsar la competitivitat del país», però també va aprofitar per reivindicar el corredor atlàntic, la millora de la connexió ferroviària d’Extremadura i l’ampliació de l’aeroport de Barcelona-el Prat. «Totes les infraestructures són importants. I cal ser exigents» amb el Govern per desenvolupar-les.