AUTOMOCIÓ

Volkswagen vol una nova fàbrica per a cotxes elèctrics per fer front a Tesla

  • Volkswagen planteja una nova planta per produir el Project Trinity i altres elèctrics per contrarestar l’increment de producció de Tesla a la seva nova factoria de Berlín.

  • Els sindicats qüestionen el conseller delegat del Grup Volkswagen, Herbert Diess, i li exigeixen que se centri a resoldre la crisi dels xips, que ha impactat la marca més que als seus rivals.

Volkswagen vol una nova fàbrica per a cotxes elèctrics per fer front a Tesla
4
Es llegeix en minuts
Álex Soler
Álex Soler

Periodista

Especialista en motor, mobilitat elèctrica i indústria de l'automòbil

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Volkswagen planeja construir una nova fàbrica per a la producció de cotxes elèctrics a prop de Wolfsburg. Aquesta factoria tindria la missió de produir l’anomenat Project Trinity, el codi amb què es coneix una berlina d’altes prestacions elèctriques amb un nivell 4 d’autonomia, a un ritme de 250.000 unitats anuals per competir amb l’hegemonia i els avenços de Tesla al mercat global, així com per situar-se a la cúspide del sector quant a tecnologia i digitalització.

La confirmació oficial de la construcció de la fàbrica podria tenir lloc durant les pròximes setmanes, quan els accionistes principals del grup revisaran els plans de costos per als pròxims cinc anys. Segons va explicar Ralf Brandstätter, conseller delegat de la marca Volkswagen, en roda de premsa, construir aquestes noves instal·lacions seria menys complex que transformar les actuals per a la fabricació de cotxes elèctrics. Brandstätter també va admetre que una nova factoria permet treballar sense els límits que imposaria l’estructura existent i que podrien afectar el procés de fabricació. «Per això estem planejant una nova construcció, més eficient i sense limitacions. Així també estem guanyant espai i temps per modernitzar la planta principal [la de Wolfsburg] i augmentar la producció també allà», va acabar el directiu.

Els plans de futur de la planta de Wolfsburg són produir els successors de dos dels models més importants de la marca, el Golf i el Tiguan, així com un nou tot camí de set places encara per presentar. Segons el CEO de Volkswagen, es podrien afegir a l’equació cotxes elèctrics també en aquesta factoria a partir del 2027.

Impedir el liderat de Tesla

Va avançar EL PERIÓDICO a l’octubre que el Grup Volkswagen estava estudiant com accelerar la seva ofensiva elèctrica per culpa de Tesla. I és que, segons va apuntar el conseller delegat del grup alemany, Herbert Diess, la firma nord-americana planeja fabricar entre 5.000 i 10.000 cotxes elèctrics a la seva nova planta de Berlín quan arrenqui definitivament, una xifra que suposa més que doblar els elèctrics produïts per tota la indústria alemanya, comptant també BMW i Mercedes-Benz, en tot un any.

A més de fabricar més cotxes, Tesla ho fa d’una manera més eficient. Segons va apuntar el mateix Diess al consell d’administració de Volkswagen, mentre la seva marca tarda fins a 30 hores a produir un cotxe elèctric a la planta de Zwickau, Tesla amb prou feines necessita 10 hores per acoblar un Model 3, el cotxe més venut d’Europa el mes de setembre. Volkswagen espera reduir el temps fins a les 20 hores l’any que ve, xifra superior a l’objectiu inicial de 16 hores.

Polèmica amb els treballadors

Aquestes presses de Volkswagen per neutralitzar l’impacte de la factoria alemanya de Tesla, no obstant, no han provat bé als treballadors. Herbert Diess va traslladar als sindicats la seva voluntat de realitzar reformes més dràstiques i ràpides per fer front a l’increment de la producció de Tesla, comunicat que se suma al que, segons diversos mitjans alemanys, va realitzar el setembre davant el consell d’administració del grup, quan va assegurar que 30.000 llocs de treball estaven en perill si la companyia no accelerava la seva transició elèctrica.

Des dels sindicats, Daniela Cavallo, una de les líders, va respondre a Diess dient que havia de centrar els seus esforços a resoldre la crisi dels xips, que ha impactat molt més Volkswagen que altres marques, com la mateixa Tesla o BMW. Així mateix, va criticar la manera de comunicar-se del directiu a les seves xarxes socials, que, segons va dir, demostra una falta d’interès en les preocupacions dels 675.000 treballadors del grup al món. «Ens proveeixes freqüentment de fotos dels teus viatges, però desafortunadament no de semiconductors», va dir en to irònic.

Notícies relacionades

Per calmar les aigües, Herbert Diess va anul·lar un viatge als Estats Units programat per a aquesta setmana, en el qual s’havia de reunir amb inversors i firmes tecnològiques locals, per adreçar-se directament als treballadors i desmentir, com ja va fer el mes passat Michael Manske, portaveu de la marca, que es prevegi retallar 30.000 llocs de treball. El directiu va enviar un vídeo als treballadors en el qual, segons l’agència Reuters, que ha tingut accés al mateix, assegurava que la planta de Wolfsburg necessita ser més ràpida i eficient i que «el grup prioritzarà primer que la planta sigui competitiva, no a reduir l’ocupació».

Malgrat ser qüestionat pels treballadors, la família Porsche i la família Piech, que compten amb el 31,4% de les accions del Grup Volkswagen, han recolzat la feina de Diess, que va estendre el seu contracte fins al 2025 fa quatre mesos. Els altres accionistes majoritaris, l’estat de Qatar i l’estat alemany de la Baixa Saxònia, 14,6% i 11,8%, respectivament, no s’han pronunciat. Al consell d’administració de Volkswagen, l’únic organisme que podria evitar que Diess acabi el seu contracte, els representants sindicals tenen la meitat del poder de vot, amb el poder de desempat en mans de Hans Dieter Poetsch, conseller delegat de Porsche SE, controlat al 50% per les famílies Porsche i Piech.