Corredor mediterrani

Roig (Mercadona): «El corredor mediterrani seria una de les millors inversions que es podrien fer amb els fons europeus»

Més de mil empresaris es reuneixen a Madrid per demanar celeritat a l’Executiu en la infraestructura ferroviària

Roig (Mercadona): «El corredor mediterrani seria una de les millors inversions que es podrien fer amb els fons europeus»

JOSÉ LUIS ROCA

3
Es llegeix en minuts
Sara Ledo

Més de mil empresaris s’han reunit aquest dimecres a Madrid per demanar celeritat a l’Executiu en l’execució de les obres del corredor mediterrani. L’objectiu és que l’alta velocitat connecti Algesires amb la frontera francesa, unint ciutats com Barcelona, València, Alacant i Múrcia, l’any 2025; tot i que els retards a les obres allunyen aquesta possibilitat. «El corredor mediterrani seria una de les millors inversions que es podrien fer amb els fons europeus», ha assegurat Juan Roig, president de Mercadona i integrant de l’Associació Valenciana d’Empresaris (AVE), principal impulsor d’aquesta iniciativa, abans que s’iniciés l’acte, a Ifema.

Roig ha advertit que si l’objectiu és tenir «una Espanya solidària on tots tinguin les mateixes possibilitats de tenir una economia sana» està bé tenir «una Espanya radial, però l’Espanya circular és molt important, i dins d’aquesta Espanya radial, el corredor és molt important». «En aquest temps hi ha hagut set presidents de Govern de diferents partits i el corredor no s’ha fet. Ens sembla molt bé que Madrid estigui connectada amb 22 ciutats, però n’hi ha moltes altres, com Alacant, Múrcia, València [...] que no ens estem comunicant. I això és discriminatori per al 50% de la població que viu a Espanya», ha advertit el president de Mercadona.

L’acte ha estat encapçalat pel president de l’Associació Valenciana d’Empresaris (AVE), Vicente Boluda, i ha comptat amb la participació de la ministra de Transport, Raquel Sánchez. Boluda ha sigut molt més explícit que Roig i ha arribat fins i tot a alertar que la data objectiu del 2025 no es complirà. «L’horitzó 2025 amb què sempre s’ha treballat no es complirà, ha indicat Boluda, envoltat d’una vintena d’empresaris.

En l’acte hi han participat més de mil empresaris, entre ells, el president de Foment del Treball, Josep Sánchez Llibre; el president de Caixabank, José Ignacio Goirigolzarri; el conseller delegat de Vectalia, Antonio Arias; el president de BP Espanya, Carlos Barrasa; el president de la Cambra d’Espanya, José Luis Bonet, el president del grup Consentino, Francisco Martínez-Cosentino, i el president de Prensa Ibérica, Javier Moll

«Avui és un dia molt important per al moviment Volem Corredor, després de cinc anys d’etapa no tenim res a celebrar, el que volem és el corredor. Amb l’acte d’avui volem dir que sense la infraestructura acabada estem perdent moltes oportunitats per al conjunt d’Espanya», ha dit Boluda.

La iniciativa Volem Corredor va néixer el 2016 davant l’afartament dels empresaris, fonamentalment els valencians, que «els donessin llargues i evasives de manera permanent». L’ample internacional a les vies ferroviàries és l’ample més estès, no obstant, la presència a Espanya d’ample ibèric en la majoria de la xarxa ferroviària dificulta la connexió amb Europa. El ‘lobby’, per tant, reclama la construcció d’una doble plataforma ferroviària (per separar els trens d’infraestructures dels de passatgers) i d’ample internacional (que permeti la connexió amb França).

Notícies relacionades

L’arc mediterrani concentra, segons va exposar Boluda, el 50% de la població espanyola, el 51% de les exportacions i el 50% del turisme. «No és un tema de caprici ni que incumbeix sol només una zona d’Espanya, sinó que té beneficis de caràcter econòmic, mediambientals i de cohesió del territori», ha afegit.

Per la seva banda, Antonio Garamendi, ha afegit que «totes les infraestructures són clau per a un país. El desenvolupament d’infraestructures han d’estar presents en els objectius d’Espanya, sobretot ara amb l’arribada dels fons europeus». El president de CEOE va reivindicar la necessitat d’avançar en la construcció del corredor mediterrani per impulsar la competitivitat del país», però també va reivindicar el corredor atlàntic, la millora de la connexió ferroviària d’Extremadura i l’ampliació de l’aeroport de Barcelona-el Prat. «Totes les infraestructures són importants. I cal ser exigents» amb el Govern per desenvolupar-les.