Ford Almussafes fulmina el torn de nit i redueix la seva producció de manera permanent

Ford Almussafes fulmina el torn de nit i redueix la seva producció de manera permanent
2
Es llegeix en minuts

La travessia pel desert en la qual està sumida Ford Almussafes des d’abans de l’inici de la pandèmia ja es tradueix en les primeres mesures definitives per als treballadors de la factoria valenciana. La direcció de Ford Almussafes va comunicar ahir als sindicats que el torn de nit de la planta de muntatge de vehicles desapareixerà a partir del gener del 2022 de manera definitiva. L’empresa justifica el moviment com una mesura d’optimització de la productivitat de la fàbrica, si bé implica que Almussafes elaborarà uns 300 vehicles menys al dia. És a dir, que el moviment suposa instal·lar-se en el volum de producció d’uns 1.300 cotxes que ha vingut mantenint des de l’esclat de la crisi sanitària i oblidar-se del de més de 1.600 que fabricava el 2019.

De fet, el torn de nit, en el qual treballen unes 700 persones, ha sigut un dels grans damnificats per la reducció de la càrrega de treball que ha comportat primer la pandèmia i ara l’escassetat de semiconductors. Després de mesos aturat, es va reactivar a la tornada de les vacances d’estiu, però el desproveïment de microxips s’ha agreujat en les últimes setmanes i ha obligat la direcció a executar un nou erto que es va carregar, de nou, als grups de treballadors nocturns, amb un cost salarial més elevat per a l’empresa.

Al final de la reunió, el portaveu del comitè d’empresa, José Luis Parra, va assegurar a aquest diari que les organitzacions socials no temen que la mesura impliqui una nova tanda d’acomiadaments a Almussafes, que ja ha viscut dos ero en tot just any i mig que han destruït prop d’un miler de llocs de treball. En aquest sentit, el segon expedient d’extinció de 650 persones és en el que els sindicats esperen que a la companyia es recolzi per «absorbir» el cop que l’eliminació del torn de nit pugui suposar per a l’ocupació.

No obstant, on sí que es pot sentir amb més cruesa la pèrdua del torn de nit és al sector auxiliar d’Almussafes. El portaveu del comitè entén que aquelles companyies que tenen habilitat un torn de nit «al servei de Ford», «amb molta probabilitat han de negociar un ero» per ajustar-se a la nova realitat.

Segons Parra, la idea que persegueix la companyia és «optimitzar» el volum de producció actual davant un context de crisi. Això serà possible una vegada culminin els treballs d’adequació de les dues línies de muntatge de vehicles perquè tots els models puguin ser fabricats en la línia A o en la B de manera indiferent, una cosa que no es produeix ara i que obligava a mantenir actiu el torn extra de nit.

Notícies relacionades

Tot i així, el portaveu del comitè defensava ahir que el pas oficialitzat i del qual ja venien alertant els sindicats «evidencia una voluntat de reduir la producció a llarg termini» per part de la multinacional de Detroit, sumida en una reestructuració del seu negoci a Europa que el portarà a reduir plantilla i models.

En la reunió setmanal de la taula de diàleg es van abordar altres assumptes sobre el futur d’Almussafes, però sense avenços. Segons els sindicats, l’empresa va tornar a insistir a rebaixar sous i es va negar a augmentar la compensació pel teletreball.