Beneficis de quatre milions

ESADE prepara beques ‘tot inclòs’ per a estudiants sense recursos

L’escola de negocis incrementa el 20% el nombre d’estudiants aquest any respecte a abans de la pandèmia, amb més creixement dels estrangers

ESADE prepara beques ‘tot inclòs’ per a estudiants sense recursos
4
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

L’escola de negocis ESADE va aconseguir uns beneficis de quatre milions d’euros en el curs 2021/2022 amb un increment en el nombre d’alumnes del 20% per sobre dels assolits abans de la pandèmia. De manera inesperada per a la direcció d’ESADE, la demanda de formació d’elit s’ha vist enfortida després de la irrupció del coronavirus i l’escola va aconseguir 1.800 alumnes, una facturació de 106 milions d’euros (101 milions l’any anterior) i uns beneficis nets de quatre milions, davant les pèrdues de 700.000 euros de l’any anterior. L’escola de negocis ha anunciat aquest dimecres que ha decidit ampliar la seva oferta acadèmica amb graus amb focus en la tecnologia i també preveu aprovar un projecte per oferir beques ‘tot inclòs’ per a alumnes amb talent però sense recursos, amb l’objectiu d’enriquir l’extracció social dels estudiants i enfortir encara més el nivell acadèmic. La inversió prevista en el projecte és de mig milió d’euros. L’any passat es van destinar a beques 3,7 milions (un total de 296 alumnes beneficiats). El projecte és una proposta personal del director general d’ESADE, Koldo Echebarría, en uns moments que va descriure com a de «revolució en el món educatiu» i en el qual les metodologies canvien a ritme vertiginós de la mà de noves eines d’avaluació del procés d’aprenentatge.

Echebarría va reconèixer que el pla estratègic s’ha vist afectat per la pandèmia. El pla de remodelació de la seu de Pedralbes s’ha vist paralitzat de moment, mentre que l’entitat busca una seu per instal·lar-se també a Madrid. Els dos projectes, que suposaven inversions de l’ordre dels 40 milions d’euros es van veure suspesos cautelarment davant la prudència imposada per la pandèmia. Tots dos estan en el punt de mira del pròxim exercici. Les inversions l’any passat van ser de 13 milions d’euros, nou d’aquests en inversions tecnològiques. El fet d’«adaptar-se a les circumstàncies» ha suposat la reinvenció de bona part de l’oferta educativa de l’escola de negocis i la potenciació de les eines ‘online’ sense perdre la formació presencial i amb tècniques basades en l’experiència (‘deep learning’) i la potenciació de les relacions interpersonals entre l’alumnat.

La revolució educativa a la qual es refereix el director general d’ESADE és fonamentalment el paper que nous actors empresarials tindran en l’homologació formativa i com les escoles de negocis han d’estar en condicions d’adaptar-se a aquesta nova competència (cursos de Google o altres firmes tecnològiques, per exemple). ESADE afronta per al curs vinent el repte de mantenir l’eficiència econòmica amb una ràtio d’estudiants per curs menor. L’objectiu és que no hi hagi grups de formació amb més de 60 alumnes, i que es potenciï especialment la formació personalitzada. Una de les eines a desenvolupar en el futur és identificar les habilitats personals de cada individu en el marc del grup de relació o alumnes. La interiorització del rol és un mecanisme més en un complex món laboral en el qual les empreses comencen a valorar més les competències que els títols, els certificats d’aptitud més que els postgraus universitaris. La idea és que el pastís formatiu creix amb les noves tecnologies i les escoles de directius han d’aportar eines formatives adaptades i coneixements, tot i que des de la perspectiva que seran altres escoles les que formaran els nous obrers digitals especialitzats. Les empreses demanen als futurs directius millors competències interpersonals, capacitat de resiliència davant les adversitats i capacitats comunicatives per sobre de la mitjana, va dir el director general d’ESADE.

Notícies relacionades

Sobre el fenomen de més matriculació d’estrangers –el 66% dels estudiants d’ESADE són d’altres països–, Echevarría considera que l’actual context d’incertesa incita les famílies a destinar una major part del seu pressupost familiar a educació dels seus fills. També pot haver influït el fet que Espanya ha sigut un dels països més segurs durant la pandèmia, per un índex més gran de vacunació. La taxa d’estalvi més gran de les famílies pot contribuir també que la partida destinada a formació s’incrementi.

La nova oferta acadèmica de graus que ofereix ESADE posa el focus en la tecnologia i la innovació pedagògica. Entre els nous graus es troba la doble titulació de Bachelor in Business Administration (BBA) i Bachelor in Artificial Intelligence for Business, que es començarà a impartir en el curs 2022-2023. A més, aquest curs s’ha iniciat el Bachelor in Transformational Leadership and Social Impact, que té per objectiu abordar «els problemes i les ambicions» d’una generació d’estudiants compromesa amb la sostenibilitat i el benestar. També s’ha previst un grau de dret en conveni amb la universitat nord-americana de Stanford per a la formació d’advocats que vulguin exercir tant a Espanya com als EUA.

Temes:

Empreses ESADE