BBVA i El Periódico

Els fons europeus suposaran un reconeixement per a la transició energètica de les empreses

Bona part dels recursos de Next Generation EU aniran directament destinats a millorar la sostenibilitat de les companyies

«Els negocis sostenibles capten més clients, reben més ajudes de les Administracions i, per tant, són més longeus», afirma Joan Piera, del BBVA

Els fons europeus suposaran un reconeixement per a la transició energètica de les empreses

JORDI COTRINA

5
Es llegeix en minuts

Poques vegades com en els últims mesos s’ha pogut veure de forma tan clara per apostar per la sostenibilitat és rendible. L’encariment imparable de l’electricitat, trencant sostres històrics de preu de manera continuada, ha posat de manifest que l’eficiència energètica és, a més d’un pilar per combatre la crisi climàtica, una manera efectiva de reduir costos per a famílies i empreses. Per a les primeres, un dels perjudicis més evidents de la pujada de la llum està sent l’increment del cost de la vida, que es va reflectir en un IPC disparat el mes de setembre, fins al 4%, la taxa més alta en 13 anys. En el cas dels negocis, la factura energètica fa efecte en els seus comptes de resultats, sobretot en aquells que fan un ús més intensiu de l’electricitat, i en els casos més extrems ha forçat algunes organitzacions a plantejar aturades en la producció

En aquest context queden ja pocs dubtes sobre el fet que prendre mesures per estalviar energia és una opció financera més que interessant. «Es tracta d’una prova que rendibilitat i sostenibilitat no són excloents, més aviat al contrari», va proclamar Silvia Tomás, periodista de PRENSA IBÉRICA, com a punt de partida de la trobada Fons europeus: eficiència energètica i recuperació empresarial, organitzat pel BBVA i EL PERIÓDICO. En l’esdeveniment van prendre la paraula especialistes en la matèria que van posar èmfasi en dues idees força: la sostenibilitat no és una moda; i la necessitat d’aprofitar els fons europeus per transformar les empreses.

Partint d’aquestes premisses, els experts van comminar les companyies que encara no ho hagin fet a prendre mesures per ser més eficients. «tots els camins perquè una companyia sigui competitiva passen perquè també sigui sostenible», va afirmar Joan Josep Escobar, de l’Institut Català de l’Energia de la Generalitat de Catalunya. Per reforçar la seva tesi, Escobar va posar un exemple: les empreses que s’han dotat d’una font d’energia renovable a través de l’autoconsum ara estan patint molt menys l’encariment de l’electricitat. «i això es mantindrà en el temps més enllà de la situació conjuntural que vivim. Sense sostenibilitat no hi ha competitivitat», va repetir Escobar. 

«Abans tan sols s’avaluava un negoci per la seva sostenibilitat econòmica, però ara també es mesura la sostenibilitat en la seva dimensió mediambiental, social i de governança», va indicar Joan Piera, director regional de banca d’empreses i corporacions del BBVA. Des del punt de vista de les entitats financeres això té tota la lògica ja que, com va explicar Piera, les companyies sostenibles «capten més clients, reben més ajudes de les Administracions i, per tant, són més longeves». Això, al seu torn, repercuteix en un millor ràting i  en un accés al crèdit en millors condicions. 

Millorar l’eficiència energètica

Millorar l’eficiència energèticaPer la seva banda, Fernando Mazón Satrústegui, director general de Grup Martín Hidalgo, va defensar que «l’eficiència energètica és sinònim d’oportunitats». En aquest sentit, el directiu va apuntar que, tot i que naturalment no totes les empreses tenen capacitat per dotar-se d’una infraestructura per produir la seva pròpia energia, es poden trobar marges de millora en altres aspectes. «Molts edificis tenen grans opcions de progressar perquè són antics, tenen problemes de disseny i, per tant, poden convertir-se en molt més eficients», va assenyalar Mazón. 

El director general de Grup Martín Hidalgo –companyia especialista en enginyeria de projectes i instal·lacions i gestió tècnica de l’energia– va identificar els sectors que més poden beneficiar-se de millores en l’eficiència energètica, que no són altres que els que necessiten molta electricitat per portar a terme la seva activitat. «Hospitals, recintes esportius, hotels o la indústria poden experimentar un gran estalvi en costos implementant solucions sostenibles».

Aprofitar la conjuntura

Aprofitar la conjunturaUn aspecte en el qual van coincidir tots els ponents és que hi ha una finestra d’oportunitat oberta per avançar cap a una sostenibilitat empresarial més gran. «Els fons europeus Next Generation EU seran una ajuda molt important perquè les companyies puguin emprendre la seva transformació energètica, però no s’ha d’oblidar que són temporals, per la qual cosa les companyies farien bé de moure’s amb rapidesa», va recomanar Felip Barceló, director general ATEINSA, una consultora experta a tramitar ajudes per a empreses. 

En aquest sentit, l’executiu va recordar que ja hi ha ajudes com les que proporciona el Fons Nacional d’Eficiència Energètica, adscrit al Ministeri per a la Transició Ecològica, que cobreixen «a fons perdut» entre el 20% i el 30% de la inversió en projectes vinculats a la sostenibilitat energètica de les empreses. «Es tracta de programes de concurrència simple en els quals, si la companyia compleix els requisits i hi ha recursos disponibles, la subvenció es concedeix automàticament», va destacar Barceló, que també va puntualitzar que el 99% de les empreses que assessoren obtenen els recursos. 

Reptes de la transició

Reptes de la transicióMés enllà de predicar les bondats de la transició ecològica, els panelistes també van fer repàs d’algunes de les dificultats principals que es poden trobar els negocis durant aquest procés. Fernando Mazón, del grup Martinez Hidalgo, va ser l’encarregat de citar algunes de les objeccions més habituals que li repeteixen les organitzacions amb les quals treballa. En primer lloc, va destacar que moltes empreses no estan per la feina d’afrontar inversions en matèria de sostenibilitat a la sortida d’una pandèmia, ja que prioritzen altres projectes. D’altres, desconfien que les seves accions compleixin amb els objectius previstos i, finalment, també hi ha certa percepció d’inaccessibilitat entorn de les ajudes públiques. 

Notícies relacionades

«Hi ha moltes actuacions que milloren l’eficiència energètica i no requereixen inversió de capital, així que a les empreses amb menys recursos els aconsello que comencin per allà», va assenyalar Mazón. D’altra banda, també va destacar que es poden contractar assegurances que garanteixin l’assoliment dels objectius marcats i, quant a la dificultat d’aconseguir subvencions, va recomanar que les companyies interessades es deixin guiar per aquelles empreses expertes en el sector i especialitzades en la captació d’aquest tipus d’ajudes. 

Joan Josep Escobar, de l’Institut Català d’Energia, també va suggerir a les empreses que es deixin assessorar i les va apressar que incorporin un assessor energètic «bé en plantilla o extern» perquè recolzi l’organització en tots els aspectes tècnics. Per la seva banda, Joan Piera, del BBVA, va dibuixar un full de ruta per a aquells negocis que vulguin començar ser més sostenibles: identificar quin és el seu punt de partida; analitzar l’impacte que té la sostenibilitat en la seva activitat; desenvolupar un pla d’acció per arribar a metes realistes; i establir controls sistemàtics per assegurar el compliment d’aquestes. «La sostenibilitat no és cap moda. És un valor a llarg termini que està estretament vinculat amb la rendibilitat», va assegurar Piera.

L’impacte de la nova llei de canvi climàtic