Turisme

El sector aeri operarà un 2% més de vols a l’hivern i tem retards per la congestió del trànsit

Les aerolínies no esperen que hi hagi una normalització dels vols fins al 2023 o el 2024

Madrid 10 08 2020 Aeropuerto Adolfo Suarez Barajas Avion Iberia  FOTO JOSEP GARCIA

Madrid 10 08 2020 Aeropuerto Adolfo Suarez Barajas Avion Iberia FOTO JOSEP GARCIA

2
Es llegeix en minuts
Sara Ledo

El sector aeri preveu una recuperació per a aquest hivern, des d’octubre a març, del 2% dels vols, cosa que suposa la programació de 672.000 vols més, segons l’Associació de Línies Aèries (ALA). «Som a l’inici de la recuperació. La tendència és bona, amb un hivern amb uns nivells de capacitat previs a la pandèmia, cosa que ens fa confiar que la recuperació es comenci a consolidar el 2022, però serà lenta», ha afirmat el president d’ALA, Javier Gándara. L’associació també ha advertit sobre la possibilitat que hi hagi problemes de congestió en el trànsit aeri europeu a mesura que es vagin recuperant els fluxos prepandèmia, amb el consegüent perjudici per a companyies aèries i passatgers.

Gándara ha assegurat que ja aquest estiu s’han produït retards imputables a la gestió del trànsit aeri a Europa, malgrat el més baix nombre de vols. I per això, ha emplaçat el Govern central a apressar la resta d’estats de la Unió Europea a implantar al més aviat possible el Cel Únic Europeu (vols en línia recta en comptes d’en zig-zag) per possibilitar trajectes més directes, més curts i amb menys emissions de CO2.

A més, ha demanat al Ministeri de l’Interior que s’incrementi la dotació de Policia Nacional en els controls de passaports d’aquells aeroports amb més densitat de trànsit internacional. Aquesta petició pretén així donar solució a la congestió que s’ha registrat aquest estiu per l’augment del flux de passatgers internacionals en aeroports de Màlaga, Sevilla, Eivissa, Tenerife Sud, Alacant o Madrid, entre d’altres. A més, les noves mesures migratòries amb el Regne Unit després del Brexit estan provocant també saturació en els controls, situació que es farà més apressant segons es vagin obrint el trànsit amb nous països extracomunitaris, segons l’associació.

No obstant, aquesta reactivació, impulsada principalment pels fluxos a les Canàries i les Balears, no implica la normalització de l’activitat, que no preveuen que arribi fins al 2023 o el 2024. «La recuperació total dels trànsits internacionals i del segment de viatges de negocis serà clau per consolidar el sector i tornar a la velocitat de creuer d’abans de la pandèmia», ha assenyalat Javier Gándara. La tornada a nivells del 2019 aquest hivern apuntala la bona tendència iniciada aquest estiu, quan entre abril i setembre, tots dos inclosos, es va recuperar una mitjana del 58% de vols respecte al mateix període del 2019, i una mica menys de passatgers, un 42% dels nivells prepandèmia.

Notícies relacionades

Per tant, tot i que la tendència és bona, el president d’ALA fa una crida a la «cautela», perquè no hi ha certeses sobre el comportament de la demanda en els pròxims mesos. En aquest sentit, ha apuntat que si s’analitzen els nou primers mesos d’aquest any s’extreu la conclusió que el sector aeri no acabarà d’aixecar el vol aquest any. Fins a finals de setembre s’han reactivat el 51% de vols comercials respecte al mateix període del 2019, mentre que tan sols s’ha recuperat el 36% de passatgers.

Per afavorir aquesta recuperació, Gándara ha reclamat que s’aixequin les restriccions a escala global i que s’estableixin criteris comuns per viatjar. «S’ha d’establir un reconeixement mutu dels requisits que s’estableixin per viatjar», ha incidit Gándara. En aquest sentit, el president d’ALA ha celebrat la reobertura d’alguns països com els Estats Units, a partir del 8 de novembre, i la relaxació de restriccions del Regne Unit, que ha contribuït a la millora dels trànsits internacionals.

Temes:

Turisme