Aerolínies

Mor Alitalia, neix Ita Airways

El nou projecte, de capital públic, comença amb 52 avions Airbus amb vols interns a Itàlia i Europa

2
Es llegeix en minuts
Irene Savio
Irene Savio

Periodista

ver +

La ja extinta Alitalia es dirà a partir d’ara Ita Airways. Serà una empresa pública i volarà inicialment amb 52 avions Airbus, que tindran internet a bord i emetran entre un 20 i un 25% menys d’emissions contaminants. El primer dia d’operativitat de la nova empresa –el primer vol ha sigut l’AZ1637, que s’ha enlairat de Milà a les 6.20 d’aquest matí, en direcció a Bari–, la cúpula directiva de l’empresa ha presentat la nova aerolínia, que sorgeix sobre les cendres de la seva endeutada antecessora després d’una complexa negociació amb la Comissió Europea que ha permès a Itàlia conservar la seva companyia de bandera però amb una sèrie de condicions vinculants per garantir la discontinuïtat entre les dues empreses. 

«En els primers mesos farem principalment vols interns a Itàlia i a Europa. Però l’any que ve afegirem una vintena d’avions més, i obrirem noves rutes als Estats Units i després també a Sud-amèrica», ha explicat Emiliana Limosani, la directora comercial d’Ita, acrònim d’Itàlia Transport Aeri. «No naixem amb somnis de grandesa. El que volem és demostrar als contribuents italians que utilitzarem els diners acuradament», ha afegit el president de la companyia, Alfredo Altavilla.

Nou intent

«Ho intentem de nou perquè Itàlia és una destinació turística, té un ampli sector de ‘Made in Italy’, i existeix una demanda que les companyies de baix cost no aconsegueixen satisfer», ha assegurat Altavilla al ser preguntat sobre el motiu pel qual s’ha decidit novament apostar per una aerolínia pública que, a més, serà molt més reduïda –per rutes cobertes– i deixarà a terra gairebé 7.000 empleats dels 10.500 que tenia Alitalia i la meitat de la flota d’aeronaus que posseïa (uns 100 avions). 

Notícies relacionades

Un traspàs particularment dolorós també perquè la nova administració d’Ita encara no ha trobat un acord amb els sindicats, que aquest divendres van organitzar una protesta a Fiumicino, el principal aeroport de Roma. «No ens han donat ni una garantia que almenys una part dels antics treballadors d’Alitalia que van perdre la seva feina, siguin recol·locats a Ita en els pròxims anys», ha explicat a aquest diari Guido Barcucci, representant de CGIL, el principal sindicat italià. «Per no parlar de les condicions contractuals dels nous treballadors d’Ita, que ara s’assemblen a les d’una aerolínia de baix cost», ha afegit.

En veritat, el tancament d’Alitalia, que va vendre el nom i el logo en l’últim moment per 90 milions d’euros a la nova companyia –tot i que no els utilitzarà, de moment–, també suposa la fi d’una era començada el 1946 a l’acabar la Segona Guerra Mundial, quan va néixer l’ara extinta aerolínia. Una companyia, aquesta, que va tenir èpoques de riquesa fins que va entrar en números vermells als anys 90, quan va començar a perdre clients principalment per l’auge de les companyies de baix cost, i les poques inversions en les rutes de llarg radi. En aquestes circumstàncies, i també per la falta d’acords per fusionar-se amb altres aerolínies, el Govern italià va ser llavors el que va intervenir, destinant en les últimes dècades uns 10.000 milions d’euros per mantenir-la a recer de la fallida. La incògnita és si els embolics se solucionaran amb Ita.