Nova pràctica

El Banc d’Espanya avisa de les noves comissions bancàries per retirar diners de la finestreta

El Banc d’Espanya avisa de les noves comissions bancàries per retirar diners de la finestreta

Unsplash

2
Es llegeix en minuts
El Periódico

El Banc d’Espanya, a través del seu Portal del Client Bancari, ha alertat d’una nova pràctica de determinades entitats financeres: el cobrament de comissions per la retirada de diners a la finestreta. Tot i que no es tracta d’una pràctica generalitzada, va augmentant el nombre de bancs que estan aplicant aquesta comissió i ofereixen com a alternativa la retirada d’efectiu en un caixer automàtic. La pràctica, segons el Banc d’Espanya, està causant «sorpresa» en nombrosos clients.

Les comissions per treure diners als caixers de bancs sí que són habituals, però el pagament per aquest servei a la finestreta és una pràctica nova i que ha agafat desprevinguts molts usuaris de la banca.

El banc supervisor alerta que, si es generalitzés, el cobrament de comissions per retirada de diners a la finestreta «podria ser una trava per a alguns sectors de la població, com, per exemple, les persones grans o poc familiaritzades amb les tecnologies».

Per aquesta raó, el Banc d’Espanya ha establert un criteri de bones pràctiques que insta les entitats a posar a disposició dels seus clients almenys un mitjà «gratuïtaccessible i segur» per disposar d’efectiu del seu compte.

«Aquesta comissió no podrà carregar-se en els comptes de pagament bàsics, en què la normativa o bé limita la comissió màxima mensual que es pot cobrar per l’ús de determinats serveis, entre els quals, el de retirada d’efectiu de caixers/oficina, o estableix que siguin gratuïtes quan els titulars siguin persones en especial situació de vulnerabilitat o risc d’exclusió financera», recorda.

Comunicació prèvia

El Banc d’Espanya admet que, tret de determinats casos, les entitats disposen de discrecionalitat per fixar les comissions que cobren als seus clients. Complint certs requisits, les entitats tenen llibertat per establir el preu dels serveis que presten, de manera similar a qualsevol altre negoci.

En tot cas, adverteix, «abans de carregar una comissió l’entitat ha de comunicar de manera clara i gratuïta sobre el servei, l’import i qualsevol altre detall rellevant; a més, el banc ha d’assegurar-se que accepteu aquestes condicions». El banc ha d’oferir, així mateix, el detall de cadascuna de les comissions de manera individualitzada i incloure aquesta informació al contracte que firmeu a l’obrir el compte.

Notícies relacionades

Durant el període de vigència del contracte, que gairebé sempre es firmen sense venciment, els bancs poden modificar l’import d’una comissió o les condicions de la seva aplicació. En qualsevol cas, «estan obligades a informar-ne de manera individualitzada i amb almenys dos mesos d’antelació». «Aquest període –afegeix– permet al client valorar amb un temps raonable les noves condicions i optar per acceptar-les o canviar el compte a un altre banc [els clients disposen del servei de trasllat de comptes que facilita aquest tràmit]».