El preu de l’electricitat
La llum baixarà aquest diumenge un 35,7% fins al seu preu més baix des d’agost
Comparant-ho amb fa un any, la pujada és del 675%
El preu mitjà diari de l’electricitat en el mercat a l’engròs baixarà aquest diumenge un 35,73%, fins als 111,60 euros el megawatt hora (MWh), la xifra més baixa des del 29 d’agost, segons les dades de l’operador de mercat elèctric designat (OMIE), recollides per Europa Press.
El preu del megawatt hora d’aquest diumenge serà 62,05 euros més barat que el de dissabte. És habitual que la cotització es moderi els caps de setmana a causa d’una menor demanda.
Més cara que mai
Respecte a fa una setmana, quan el preu de l’electricitat al mercat a l’engròs espanyol estava en 160,42 euros/MWh, la rebaixa és del 30,4%. Comparant-ho amb fa un any (14,40 euros), la pujada és del 675%.
El preu més alt aquest dijous arribarà entre les 9 i les 10 de la nit, a 210,98 euros/MWh, mentre que el més baix es registrarà entre les 5 i les 6 de la matinada, quan cotitzarà a 15 euros.
Malgrat el descens d’aquest diumenge, divendres la llum va ser més cara que mai, amb un preu en el mercat a l’engròs de 216,01 euros/MWh, una situació que es produeix en plena escalada del preu de totes les matèries primes vinculades a l’energia en tot el món, com el gas, el petroli i el carbó, situació que dispara alhora els drets de CO2, també en màxims històrics.
Pla de xoc
En aquest context, el preu de l’electricitat a Espanya ja ha marcat prèviament els seus preus històrics més elevats tant al juliol com a l’agost, i el setembre ha depassat els dos registres, fins a una mitjana de 156,14 euros el novè mes de l’any.
No obstant, el Govern central ja ha aprovat un pla de xoc que contindrà de manera temporal aquestes pujades, al rebaixar els impostos i minorar alguns ingressos extraordinaris de les elèctriques, per la qual cosa no es reflectirà a les factures dels consumidors.
Tot i així, com que es tracta d’un problema global, la tendència inflacionista en tots els tipus d’energia podria traslladar-se a la indústria, fet que podria causar pressions en la seva activitat o la translació dels preus als consumidors.
La reducció de l’IVA al 10%, la suspensió de l’impost del 7% a la generació elèctrica, el descompte de l’impost de l’electricitat al 0,5% o la contribució esperada de 2.600 milions d’euros per part de les elèctriques procedent dels denominats ‘beneficis caiguts del cel’, són algunes de les mesures empreses.
No obstant, el preu de la cotització que es publica cada dia, com ja ha advertit el Govern central, seguirà en cotes elevades i pujant almenys fins al març de l’any que ve, moment en què es preveu que aquestes mesures decaiguin. Mentrestant, la factura hauria de continuar baixant de preu malgrat l’alça al mercat a l’engròs.
- Accident mortal Mor atropellada una jove de 20 anys que circulava en patinet a Sant Cugat
- Desnonament massiu Els desallotjats del B9 acampen sota una sortida de la C-31 a Badalona i Albiol diu que farà desmuntar les tendes
- Anàlisi L’advocat Martín-Duarte
- Eleccions a Extremadura María Guardiola: "Quan sento els meus adversaris em sembla que estan fora de la realitat"
- Mobilitat Viatges il·limitats per 6,20 euros a l'any: així pots demanar la targeta social a Barcelona per a majors de 60 anys o discapacitats amb rendes baixes
- El forat de la sanitat pública El 45% dels espanyols només va al dentista per emergències: «Hi vaig anar per un queixal i vaig acabar amb una factura de 1.300 euros»
- Esperit nadalenc El Parc del Fòrum de Barcelona es tenyeix de vermell a la Cursa del Pare Noel
- UNA ALTRA DESGRÀCIA Greu lesió de genoll de Christensen
- Festes Aquests són els regals de segona mà més sol·licitats pels catalans: una opció més sostenible que triomfa a Nadal
- Tres nits a la intempèrie Els desallotjats del B9 de Badalona després de passar la primera nit sota sostre: «Estava a punt de morir de fred, ja no aguantava més»
