L’opinió de Malt

Redefinir el concepte d’‘economia’ per incorporar-hi el talent

  • Entra en joc l’anomenada talent economy per afegir a l’equació una demanda de consultors independents

Redefinir el concepte d’‘economia’ per incorporar-hi el talent

Unsplash

4
Es llegeix en minuts
Quentin Debavelaere
Quentin Debavelaere

General Manager Northern Europe en Malt

ver +

El significat de la paraula ‘economia’ pot adquirir noves connotacions en el context actual. Ja no només es parla de nombres, de pujades o baixades de borsa; ara prioritza la recerca de talent. És aquí on entra en joc l’anomenada talent economy per incorporar a l’equació una demanda de consultors independents ‘freelance’. Aquest tipus de perfils van irrompre en la nostra economia de la mà de la revolució digital, i els últims anys no han parat de créixer i es presenten com un actiu de gran valor per a les empreses. Els canvis tecnològics cada dia són més grans i, en conseqüència, l’avenç dels mercats, les tendències i el nivell d’especialització.

És en aquest punt on molts directius o professionals de recursos humans necessiten incorporar talent expert capaç de respondre a les necessitats dels mercats canviants. I, tot i que sembli difícil de creure, aquesta feina pot presentar-se com una tasca difícil. De fet, segons l’estudi ‘Increasing odds of success in digital transformation’, de BCG, el 70% dels processos de transformació digital no aconsegueixen els seus objectius precisament per falta de talent.

Així doncs, a una cara de la moneda hi ha les empreses amb clares dificultats per portar a terme els seus projectes, i en l’altra un panorama on un de cada quatre treballadors a Europa ja és ‘freelance’. ¿El motiu? La possibilitat de poder elegir. Indubtablement lligat a l’imaginari col·lectiu es troba la idea que els professionals ‘freelance’ són aquells treballadors que, com a conseqüència dels funestos 2008 i 2020, no han tingut cap més remei que embarcar-se en aquest món. Res més lluny de la realitat. L’auge del treball autònom en països de tot Europa és el resultat de diversos factors, com són una economia robusta (el Regne Unit o Alemanya són els països líders en ‘freelancing’) o la maduresa del mercat, però sempre està alimentat pel poder d’elecció, no per les limitacions.

Ja no es parla de perfils que busquen sortir de l’atur o de perfils júniors dissenyant logos, esborrem aquesta imatge. Ara es parla d’experts amb una dilatada experiència, capaços de lidiar amb processos complexos i base de l’economia del talent. Estem parlant de 60.000 professionals autònoms a tot Espanya i, a més, tenen el poder d’elecció a l’abast de la mà. Milers de persones que són CFO, COO, CSO i CEO alhora, que formen part d’un mercat europeu valorat en 355.000 milions d’euros i que, a més, accelerarà el seu creixement amb una taxa de creixement anual compost (CAGR, per les seves sigles en anglès) del 7% els pròxims quatre anys.

Com a conseqüència natural, un mercat ja ple d’autònoms tindrà menys espai per créixer. Aquest és el cas del Regne Unit i els Països Baixos, per exemple, amb un 6,3% i un 7,2% respectivament d’autònoms entre la població activa. A França i Espanya, en canvi, els autònoms representen «només» el 3,3% i el 3,6% de la població. Això és la meitat de la quota de les economies autònomes més madures.

A Malt estem sent testimonis d’aquests canvis en primera persona. Cada vegada són més les grans empreses que demanen aquests perfils i que fan processos de licitació o convocatòries de propostes RFP per incloure ‘marketplaces freelance’ com a proveïdors principals en IT. De fet, les solucions de contractació digital són una gran oportunitat per millorar l’eficiència i estalviar costos en els processos de contractació i recursos humans. I la proposta de valor més interessant bé podria ser l’oportunitat de posicionar recursos humans i adquisicions a l’avantguarda de la innovació i la transformació digital.

Notícies relacionades

Igual com els marketplace B2C, els B2B són aquells que reuneixen molts venedors i compradors en un sol lloc per reduir el cost de recerca i simplificar la cadena de subministrament. La diferència és, fonamentalment, que en els serveis i processos oferts per un ‘marketplace’ B2B han de coincidir amb les necessitats de múltiples parts interessades de l’empresa, no només d’una persona. Per tant, han de ser conscients de la composició de complexes estructures empresarials i conèixer quins són els desafiaments a què s’enfronten cadascuna de les parts interessades.

Amb la configuració correcta, els marketplace B2B són capaços de respondre als desafiaments crítics de les adquisicions i tornar la responsabilitat i l’autonomia a les parts interessades internes, que ara poden elegir i ordenar per si mateixes. Això allibera les adquisicions del paper de validació que les va portar a ser colls d’ampolla i els permet dedicar més temps a monitorar i enfocar-se en tasques d’alt valor afegit. Alhora, també pot conduir a un canvi de comportament per part de l’usuari cap a una responsabilitat i una propietat més grans.