AUTOMOCIÓ

França, Alemanya i Itàlia, principals destinacions dels cotxes fabricats a Espanya el 2021

  • Segons dades de l’Anfac, el 18,9% dels vehicles exportats entre gener i juny va anar a França; el 17,1%, a Alemanya, i el 13,4%, a Itàlia.

  • L’Anfac reconeix la necessitat d’explorar altres àrees d’interès per a Espanya davant la caiguda de la demanda des dels mercats europeus, que acumulen el 90,9% de les exportacions espanyoles.

TARRAGONA. 20.11.02.   PUERTO DE TARRAGONA.  AUTOMOVILES DEPOSITADOS EN EL PUERTO DE TARRAGONA, DISPUESTOS PARA SU EXPORTACION. RECURSO GRAFICO.  foto PUIG, JOAN   arxiu.  3607  n 6   JP      ECONOMIA. - MOTOR

TARRAGONA. 20.11.02. PUERTO DE TARRAGONA. AUTOMOVILES DEPOSITADOS EN EL PUERTO DE TARRAGONA, DISPUESTOS PARA SU EXPORTACION. RECURSO GRAFICO. foto PUIG, JOAN arxiu. 3607 n 6 JP ECONOMIA. - MOTOR / Negativo

3
Es llegeix en minuts
Álex Soler
Álex Soler

Periodista

Especialista en motor, mobilitat elèctrica i indústria de l'automòbil

Ubicada/t a Barcelona

ver +

França, Alemanya i Itàlia són els principals importadors de vehicles espanyols. Segons les dades de l’Associació Espanyola de Fabricants d’Automòbils i Camions (Anfac), entre els mesos de gener i juny del 2021, el 49,4% dels cotxes exportats des d’Espanya van anar a parar algun d’aquests tres països, el 18,9% a França, el 17,1% a Alemanya i el 13,4% a Itàlia. França es manté així com la principal destinació dels cotxes ‘made in Spain’, ja que va arrabassar el títol a Alemanya l’any passat. Tot i així, respecte al 2020, la quota exportada a les dues destinacions va caure, un 1,5% i un 2,7%, mentre que a Itàlia va pujar un 1,8%.

Tot i que tant la producció com l’exportació mostren un fort creixement durant el primer semestre del 2021 respecte al mateix període del 2020, del 26,1% i del 30,6%, respectivament, l’Anfac recorda que aquesta pujada «es deu exclusivament a la paralització de la producció en la primera meitat del 2020». De fet, comparant les dades amb els primers sis mesos del 2019, el resultat són descensos del 21,6% i del 16,1%, a causa de l’escassetat global de microxips, de la crisi derivada de la pandèmia i de la caiguda de la demanda als principals països importadors de cotxes espanyols.

A la recerca d’altres destinacions

Europa és i seguirà sent la principal destinació dels vehicles produïts a les plantes del país, però l’Anfac apunta que la indústria espanyola es troba davant la «necessitat d’explorar altres àrees d’interès per a l’exportació espanyola», ja que la caiguda de la demanda per part dels mercats europeus provoca caigudes en les exportacions. En els últims sis mesos, la quota exportada cap als països comunitaris ha caigut al voltant del 4%. Actualment, el 70,4% dels cotxes exportats anirà a parar a la Unió Europea.

Segons les dades de l’Anfac, no hi ha cap país no europeu al ‘top 10’ de destinacions principals per als cotxes espanyols. La llista, encapçalada per França, compta amb el Regne Unit en la quarta posició i acaba amb Portugal en la dècima. Per volum d’unitats exportades, totes les destinacions van millorar el primer semestre les dades respecte al 2020, de nou per culpa de la pandèmia, i destaca sobretot el mercat turc, al qual es van exportar 49.000 unitats, un 156% més que entre gener i juny de l’any passat. Entre aquestes 10 destinacions, que també inclouen Alemanya, Itàlia, Bèlgica, Polònia, els Països Baixos i Àustria, es van repartir el 80,1% de la quota exportada espanyola.

Principals destinacions no europees

Notícies relacionades

Fora d’Europa, Mèxic és el país que més cotxes espanyols va importar el primer semestre de l’any, amb un total de 16.000 unitats; seguit del Marroc, amb 11.300 unitats; Israel, amb 9.900 unitats, i Xile, amb 9.400 unitats. Respecte al 2019, tots els països han importat menys vehicles, però al seu torn milloren respecte al 2020. Destaca el pobre rendiment del mercat nord-americà, amb una forta caiguda respecte al primer semestre de l’any passat malgrat la pandèmia. Així, mentre Espanya va exportar 7.900 cotxes entre gener i juny del 2020, aquell any només va exportar-ne 3.300. De fet, el 2020, com el 2018, el 2017, el 2016, el 2015 i el 2014, els Estats Units van ser el principal mercat americà per a Espanya.

Per continents, la quota exportada als països europeus, inclosos aquells no pertanyents a la Unió Europea, va ser el primer semestre del 2021 del 90,9%, un 1,8% menor que el 2020, mentre que la quota dels països africans va ser del 3,3%, un 1,1% més, i la dels països americans, del 3,4%, un 0,1% més. Oceania i Àsia es van repartir el 2,4% restant.

Temes:

Cotxes