Debat sobre una infraestructura estratègica

Brussel·les urgeix a resoldre les «deficiències» del delta del Llobregat abans d’ampliar l’aeroport del Prat

El comissari de Medi Ambient dirigeix una carta a la Generalitat en què insisteix que s’ha de complir la legalitat europea

A1-119229188.jpg

A1-119229188.jpg / RICARD CUGAT (EPC)

3
Es llegeix en minuts
El Periódico

El comissari europeu de Medi Ambient, Virginijus Sinkevicius, ha advertit que abans que «pugui sortir endavant» l’ampliació de l’Aeroport de Barcelona «és necessari abordar les deficiències» al delta del Llobregat, per les quals l’executiu comunitari ha obert dos procediments d’infracció. Fonts comunitàries ja havien expressat les seves reserves dies enrere.

En una missiva enviada a la consellera d’Acció Climàtica, Teresa Jordà, Sinkevicius resol: «Abans que el projecte pugui tirar endavant és necessari abordar les deficiències que són objecte de les dues infraccions obertes i el projecte ha de complir tots els requisits legals establerts en la legislació de la UE per poder ser autoritzat».

Preservació de la biodiversitat

Amb aquesta carta, datada a dia 26 de juliol i a la qual ha tingut accés Efe, el comissari lituà dona resposta a una primera missiva que li va escriure el 18 de juny Jordà (ERC), en la qual la consellera apuntava a una eventual ampliació de l’aeroport del Prat-Barcelona: «Estic convençuda que tant tu com jo coincidirem que el progrés social i econòmic ha de ser compatible amb la preservació de la biodiversitat». El Govern té en marxa una comissió tècnica que estudia el projecte.

El gestor aeroportuari, Aena, participat en un 51% per l’Estat, proposa ampliar la infraestructura mitjançant una nova terminal satèl·lit i allargant a 500 metres la tercera pista, que d’aquesta manera envairia l’estany de la Ricarda, al delta del Llobregat, un espai protegit per la xarxa europea Natura 2000.

Compensar danys ambientals

No obstant, Sinkevicius recorda que la CE ja va enviar una carta d’emplaçament al febrer en què instava a «adoptar les mesures necessàries per evitar qualsevol nou deteriorament del lloc Natura 2000 del delta del Llobregat i a complir els seus compromisos amb vista a mitigar i compensar els danys ambientals causats per grans projectes d’infraestructures», com és el cas d’una anterior ampliació de l’aeroport.

Espanya ja ha contestat a aquesta carta d’emplaçament, si bé «la CE està avaluant» encara si la resposta és satisfactòria o no, segons informa Sinkevicius.

Espanya no compleix

Fa referència, a més, a un altre procediment d’infracció incoada per la CE «pel fet que Espanya no hagi establert objectius i mesures de conservació adequats per als llocs Natura 2000, incloent-hi el delta del Llobregat», una cosa de la qual han alertat els opositors a l’ampliació.

El comissari europeu de Medi Ambient admet que «correspon a les autoritats nacionals escollir el model de desenvolupament més adequat per a la zona en qüestió, també referent a garantir la coherència amb els seus objectius polítics per aconseguir la protecció del clima i la biodiversitat». Però tot seguit indica: «No obstant, han de fer-ho respectant plenament el dret de la UE».

Complir amb les directives

Qualsevol modificació del delta del Llobregat ha de complir amb la directiva d’Hàbitats i amb la directiva d’Aus, com ja havia assenyalat anteriorment la CE.

Aena considera que l’ampliació de l’aeroport proposada podria portar-se a terme en virtut de l’article 6.4 de la directiva d’Hàbitats, que accepta alteracions a la xarxa Natura 2000 si existeix una «raó imperiosa d’interès públic de primer ordre». Sinkevicius indica que «en casos excepcionals» pot aplicar-se aquest article, si bé també remarca que «és necessari un dictamen de la Comissió» previ si es vol optar per aquesta via.

Sense valorar la proposta d’Aena

Notícies relacionades

No obstant, el comissari no entra en el detall de la proposta d’ampliació d’Aena, que planteja compensar l’àrea afectada per l’extensió de la tercera pista (45 hectàrees, 27 d’elles considerades hàbitat d’interès comunitari) amb 280 noves hectàrees.

Bona part d’aquestes 280 hectàrees ja estaven incloses en les 1.091 hectàrees amb què el Govern preveia, en un document compartit amb administracions locals durant la passada legislatura, ampliar la zona protegida precisament per donar resposta a la ja citada carta d’emplaçament de la Comissió Europea.