Infraestructures
El Govern mira de guanyar temps amb l’ampliació del Prat
L’Executiu català i ajuntaments insisteixen a demorar la decisió sobre la prolongació de la pista

Sense grans avenços. La reunió del grup de treball per a l’ampliació de l’aeroport i Barcelona-el Prat ha acabat avui sense consens amb el gestor de la infraestructura, Aena, quant a l’ampliació de la pista, un dels eixos bàsics del projecte la inversió total prevista del qual ascendeix a uns 1.700 milions d’euros.
«Les administracions locals i la Generalitat consideren que la definició precisa del nou camp de vol de l’aeroport de Barcelona no és possible amb un termini temporal amb l’horitzó del setembre», segons una de les parts del document de síntesi elaborat en la reunió a la qual ha tingut accés EL PERIÓDICO. Aquesta és una de les conclusions, que ara es revisaran per elaborar un nou document en un parell de dies, segons fonts coneixedores. En tot cas aquesta ampliació és una de les parts que més conflicte genera. L’ampliació de la tercera pista suposaria ocupar l’espai natural de La Ricarda del Prat, protegit per normativa europea per incloure’s a la Xarxa Natura 2000.
Alguns dels municipis –en aquest grup de treball estan representats Barcelona, el Prat, Castelldefels, Gavà, Viladecans i Sant Boi de Llobergat– i especialment, la Generalitat ha reclamat un ajornament de l’aprovació del document de regulació aeroportuària (Dora), que recull els plans d’inversions per a tot el sistema per a cinc anys i que el Govern ha d’aprovar abans que acabi el setembre. Segons els responsables d’Aena aquesta possibilitat «és inviable». A més dels municipis, en aquesta taula, creada a instàncies del president Pere Aragonès, hi ha representats Aena, els ministeris de Transports i Transició Ecològica i les conselleries d’Acció Climàtica i de Polítiques Digitals i Territori.
Volum d’inversió
En tot cas des del Govern demanen mantenir «el volum d’inversió previst en el document inicial, el Dora, amb independència de la solució que reculli el futur pla director, per poder tenir cobertura econòmica en l’execució de les actuacions que recordin».
Fonts del sector consideren també inviable una consulta a la Comissió Europea prèvia a la tramitació del pla director en relació amb la Xarxa Natura 2000, tal com defensa el Govern . «A Brussel·les analitzen els projectes com a tals, no intencions en un sentit o altre», expliquen les mateixes fonts. Alhora recorden que els primers contactes del gestor aeroportuari amb el Govern per parlar d’aquest projecte es van produir el 2019.
El projecte d’ampliació, que ensopega amb el rebuig d’alguns municipis i col·lectius, compta amb un gran suport empresarial, que fins i tot va organitzar un acte reivindicatiu per exigir que l’ampliació tiri endavant. La proposta d’Aena consisteix a destinar 1.700 milions d’euros en el marc d’un pla general que preveu la construcció d’una nova terminal i l’ampliació de la tercera pista a 500 metres de longitud. El conjunt d’actuacions permetria a l’aeroport Josep Tarradellas arribar a una capacitat de fins a 72 milions de passatgers anuals.
Notícies relacionadesEn l’actualitat, les instal·lacions no permeten arribar a l’objectiu de 90 operacions a l’hora i arriben a 80. L’única manera d’aconseguir-ho seria volant per sobre del terme de Gavà, al qual s’oposen els veïns i que és una opció que s’ha descartat, a l’haver-hi un ampli consens en la necessitat de reduir l’empremta ambiental de l’aeroport.
Una de les condicions que el Govern havia imposat per donar suport al projecte era incloure les estacions d’alta velocitat (AVE) de Girona i Reus en els plans d’inversió del gestor ferroviari, Adif i connectar aquesta xarxa amb l’aeroport de Barcelona. Sobre aquesta qüestió en la reunió hi ha hagut un ampli consens, segons les fonts consultades. El mateix passa amb la connectivitat intercontinental més gran de les instal·lacions.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Antic institut B-9 Albiol seguirà endavant amb el desallotjament del gran assentament de Badalona amb tuberculosi, ja que els casos «no són contagiosos»
- Violència política als EUA Detingut el presumpte assassí de Charlie Kirk, un jove de 22 anys de Utah
- Innovació residencial Així és la casa de dues plantes d’Amazon: una llar amb tot inclòs i per menys de 25.000 euros
- Assetjament escolar "A 5è de Primària el nostre fill ens va dir que volia tirar-se a la carretera perquè no volia tornar a l'escola"
- LA CLAU En l'elefant de Manuel Valls
- Natura L'espectacular poble de conte a només 30 minuts de Vic
- Estudi de l’Institut de Salut Carlos III El soroll és el contaminant que més afecta els nens: els experts apressen a limitar el trànsit al voltant de les escoles
- ACTUALITAT BLAUGRANA Tractament conservador per al genoll de Gavi, de moment
- Violència política als EUA Detingut el presumpte assassí de Charlie Kirk, un jove de 22 anys de Utah
- Trànsit aeri Barcelona-el Prat firma el millor estiu de la seva història amb més de 16,5 milions de passatgers entre el juny i l’agost