infraestructures

Aena apressa la Generalitat a decidir sobre l’aeroport de Barcelona

El president de la gestora aeroportuària, Maurici Lucena, aplaudeix la taula de diàleg per a l’ampliació però reclama decisions ràpides

zentauroepp45416372 lucena aena181010192427

zentauroepp45416372 lucena aena181010192427

2
Es llegeix en minuts

El president d’Aena, Maurici Lucena, ha dit aquest dimarts que la taula de diàleg proposada pel president Pere Aragonès sobre una eventual ampliació de l’aeroport de Barcelona-el Prat «és molt benvinguda», si bé ha recordat que, més enllà d’això, «qui ha de prendre la decisió és el Govern». Així s’ha expressat Lucena en una trobada telemàtica amb empresaris del Baix Llobregat, als quals ha traslladat els plans d’ampliació de l’aeroport, que comportarien una inversió superior als 1.700 milions d’euros, en la construcció d’una terminal satèl·lit i allargar a 500 metres la tercera pista, afectant l’espai natural de La Ricarda.

Lucena ha defensat que hi ha «raons urgents» per escometre l’ampliació i que la infraestructura aeroportuària de Barcelona ja va demostrar el 2019, quan va vorejar la seva capacitat límit de 55 milions de passatgers, que compta amb «elements embrionaris per ser un ‘hub’ internacional». Així, ha fet una crida a la Generalitat a posicionar-se sobre una eventual ampliació de l’aeroport, que ell assegura que «per descomptat que es pot fer», malgrat que afectaria una àrea protegida per la Xarxa Natura 2000 de la Comissió Europea, juntament amb la desembocadura del riu Llobregat.

«Si els governs, amb consens o l’opinió majoritària dels agents implicats, expliquen que hi ha raons de primer ordre econòmiques i socials» per ampliar l’aeroport, ha indicat, les institucions comunitàries avalaran els plans. Com a exemple ha posat l’ampliació del port de Rotterdam, que també va afectar una àrea protegida que després es va compensar: en el cas de Barcelona, l’ampliació afectaria 47 hectàrees protegides, 27 onsiderades hàbitat d’interès comunitari i que Aena planteja multiplicar per deu com a compensació, amb la cessió d’altres terrenys de la seva propietat situats al delta del Llobregat i en zones limítrofes amb l’aeroport.

Notícies relacionades

«Hi ha molta feina per fer» i «més val decidir al més aviat possible», ha insistit Lucena, que ha recordat que el Consell de Ministres ha d’aprovar el nou Document de Regulació Aeroportuària (DORA) d’Aena abans del 30 de setembre. Lucena també ha apuntat que una eventual ampliació de l’aeroport «no modificaria les limitacions» ja existents del port de Barcelona, situat a pocs quilòmetres.

També s’ha referit al procediment d’infracció obert per la Comissió Europea, que demana a Espanya «prendre les mesures necessàries per evitar que es continuï deteriorant el delta del Llobregat com a conseqüència de l’execució de grans projectes d’infraestructura, com per exemple les ampliacions de l’aeroport internacional i del port marítim». Segons ha dit, es tracta d’una carpeta que no té a veure amb els nous plans d’ampliació –«és un carril legal i institucional diferent», ha assenyalat–, per la qual cosa és «perfectament compatible» complir aquest requeriment i executar el proposat per Aena.