Conseller delegat de MásMóvil

Meinrad Spenger (MásMóvil): «Hem malcriat el client a la recerca de l’últim xollo»

  • El conseller delegat de MásMóvil assegura que al sector de les telecos, Espanya «és el país més competitiu d’Europa. Hi ha molts agents i molts són agressius en preu».

Meinrad Spenger (MásMóvil): «Hem malcriat el client a la recerca de l’últim xollo»

José Luis Roca

7
Es llegeix en minuts
Sara Ledo

Meinrad Spenger (Knittelfeld, Àustria, 1975) és el conseller delegat de MásMóvil, el quart operador de telecomunicacions a Espanya, des de fa quinze anys. La companyia, que ha suposat un canvi de rumb en el sector amb un creixement disparat que suma ja 11,5 milions de clients, es troba en plena opa sobre el 100% d’Euskaltel i davant la decisió d’acudir o no a la subhasta de 5G que se celebra al juliol a Espanya.

Tot després d’un any en el qual la pandèmia va disparar el consum de telecomunicacions i MásMóvil va deixar de cotitzar després d’una opa dels fons KKR, Providence i Civen.

¿Com ha canviat l’estratègia de la companyia després de l’arribada d’aquests tres grans fons?

No ha canviat res, ja que la meitat de l’estructura de capital de MásMóvil està en mans dels mateixos accionistes i l’equip de direcció també és el mateix. És un projecte de continuïtat orientat al creixement i al llarg termini. I l’estratègia principal és ser la referència en Europa en experiència al client, és a dir, tenir els clients més satisfets i continuar creixent.

¿I com ha afectat la pandèmia? Una de les conseqüències va ser la prohibició de les portabilitats (canvi de companyia telefònica sense modificar el número de telèfon) i això limita el creixement.

Durant el confinament hi havia dies amb el doble de consum per part dels clients en dades i en trucades i el telèfon fix va viure un ‘revival’. En general ha anat bé i podem estar contents. Comercialment ha sigut un repte, perquè Espanya ha sigut l’únic país a Europa que ha limitat la portabilitat i durant aquests mesos hi havia una activitat comercial molt més reduïda. Però hem fet un 2020 excel·lent, hem crescut en més d’un milió de serveis. I així intentarem seguir el 2021. A les botigues hi ha un 25% menys de trànsit que abans de la Covid. En això se’ns presenta un repte.

Aquest any estarà marcat pel desplegament del 5G. MásMóvil va ser molt crític amb el primer esborrany del Govern. ¿Què li semblen les noves condicions?

Hi ha notícies positives i d’altres que ho són menys. Les positives són que el preu inicial de sortida és més baix, que tenim una mica més de temps com a sector per complir les obligacions de desplegament (quatre anys en comptes de tres) i que la vigència és de 40 anys (20 més 20), en comptes de només 20 anys. Però també veiem que s’ha quedat curt en altres aspectes.

Així, creiem que hauria sigut una oportunitat també per reservar part de l’espectre per a nous entrants en aquestes bandes baixes o freqüències addicionals per fomentar i accelerar el desplegament en diferents comunitats autònomes, especialment en aquelles en les quals MásMóvil, si té èxit l’opa d’Euskaltel, pot tenir una posició de lideratge. No ha sigut així, però som creatius i compromesos amb el desplegament del 5G.

¿Significa això que MásMóvil participarà en la subhasta?

Analitzarem en detall totes les condicions i prendrem una decisió. No hem pres una decisió definitiva. Tenim un projecte ambiciós de 5G i cal veure si amb aquestes condicions encaixa l’espectre de 700 megahertzs. Però MásMóvil serà un dels líders a Espanya en el desplegament i servei de 5G.

¿De què depèn la participació?

És una decisió dels nostres accionistes i dependrà de l’anàlisi final de les condicions.

Una de les grans crítiques del sector a MásMóvil és que amb prou feines inverteix en infraestructura.

La realitat és molt diferent. MásMóvil ha invertit en els últims quatre anys 2.000 milions d’euros en infraestructura, sobretot en el desplegament de fibra en entorns rurals, i és l’operador d’Europa que més part dels seus ingressos reinverteix, més del 30% en els últims quatre anys. Una altra cosa és que coinverteixi, perquè és molt més eficient en molts aspectes. Tenim un acord de compartició de xarxes i coinversió amb tots els operadors nacionals principals. Per tant, és fort en inversió i, a més, ho fem de manera raonable, lògica i eficient, col·laborant amb altres operadors.

¿Preveu que hi pugui haver col·laboració en el desplegament del 5G per compartir espectre?

La col·laboració és sempre útil, eficient i bona per als consumidors, sempre que es compleixin els criteris mínims de competència. MásMóvil recolza aquestes iniciatives i està oberta a col·laborar amb altres operadors en el camp del 5G.

¿Què passa a la indústria? Els clients creixen però els ingressos es desplomen.

En l’última dècada, els ingressos per serveis (els que cobren els operadors als clients finals) han caigut un 35%, l’ocupació s’ha reduït un 25% i els retorns de la inversió són molt baixos, fins i tot negatius. Hi ha moltes raons que expliquen aquesta tendència. Una d’elles és que Espanya està molt regulada i això limita l’escala i la rendibilitat dels operadors. Però és el país més competitiu d’Europa. Hi ha molts agents i molts són agressius en preu.

Per ser sostenibles i poder invertir cal tenir retorns raonables. I els operadors tenim certa responsabilitat en el declivi del sector perquè hem educat els clients a buscar l’últim xollo. Parlem d’una factura mensual en un mòbil de 10 o 15 euros. Les eines fonamentals per a la nostra vida no podem devaluar-les de manera que posin en perill futures inversions i el lideratge tecnològic d’Espanya. Ho hem fet molt bé amb la fibra i hem de ser també líders en 5G perquè la combinació de totes dues ens podria fer imbatibles com a país.

¿Quina és la manera de créixer davant aquesta caiguda d’ingressos?

MásMóvil ha crescut orgànicament tots els anys més d’un 10% i, algun any, més del 20%. Això demostra que els clients estan contents. Són ambaixadors de la marca i permeten un creixement sostenible. Si el podem acompanyar amb alguna compra, beneficiant-nos de les sinergies d’infraestructures de les xarxes, benvingut sigui.

MásMóvil va llançar una opa sobre el 100% Euskaltel. ¿Què els va atraure d’aquesta companyia?

És la transacció que més ens va agradar en aquell moment. És una companyia complementària a MásMóvil amb un focus fort a Euskadi, Astúries i Galícia, on la presència de MásMóvil és inferior. I també un enfocament fort en el segment d’empreses en el qual MásMóvil no era present. Tenen una complementarietat alta en infraestructures. MásMóvil aporta la seva xarxa mòbil i una xarxa de fibra ja rellevant al nord d’Espanya i, per tant, té molt sentit industrial aquest projecte.

¿En quant es valoren aquestes sinergies?

Això ho veurem quan tanquem la transacció. El grup Euskaltel és encara un competidor. Hem tingut accés a una informació molt limitada. Esperem al tancament de la transacció, que tant de bo sigui abans o després d’estiu.

Entre les dues companyies sumen una dotzena d’ensenyes que comporten un cost, sobretot comercial i de màrqueting. ¿Què faran amb totes les marques?

Estem compromesos a mantenir les marques històriques d’Euskaltel, creiem que creen un valor específic perquè tenen un arrelament especial en els respectius territoris i no té sentit eliminar-les.

L’opa amb Euskaltel crea un quart operador més potent, però no redueix el nombre de grans operadors. ¿Esperen noves operacions?

En el mercat espanyol hi ha 40 marques i 30 operen a nivell nacional. Una sola transacció canvia molt poc el nombre d’agents. MásMóvil està centrada en aquesta transacció i, una vegada tancada, ja veurem si toca fer altres coses.

¿Com veuria una possible fusió entre MásMóvil i Vodafone? Una cosa que es va dir al seu moment...

No ho valoro perquè no és una opció sobre la taula. Ara mateix el focus total està posat en Euskaltel, que és la transacció que més ens ha encaixat i que ens il·lusiona moltíssim.

MásMóvil ha apostat per la diversificació del negoci (energia, finances i salut). ¿Què esperen que els aportin aquests sectors?

Creiem que els principis que tenim en el sector de les telecomunicacions poden ser vàlids també en altres sectors. Els principis inclouen un gran focus en els clients, oferir solucions fàcils d’utilitzar, digitals i econòmiques. Tenim un milió de serveis addicionals actius i creiem que en tres o quatre anys els nous serveis es poden duplicar i suposar entre el 20% i el 25% dels ingressos totals del grup MásMóvil.

MásMóvil també és present a Portugal. ¿Com avança el grup al país veí?

A Portugal, MásMóvil té 200.000 clients en fix i mòbil i ja hem començat a desplegar fibra a Porto i Lisboa i a actualitzar la nostra xarxa de banda ampla a fibra. També participem en la subhasta d’espectre que va començar al desembre i encara no ha acabat i estem convençuts que podem aconseguir prou espectre per fer una operació de xarxa mòbil i crear una companyia forta per ser número u en satisfacció al client també allà.

Notícies relacionades

¿Es plantegen altres països?

A Espanya i Portugal encara tenim un gran potencial de creixement. El que passi a mitjà termini és difícil de comentar, perquè a MásMóvil fem moltes coses, però el focus és la península Ibèrica.

Temes:

Mòbils Empreses