Consum
Entren en vigor les noves tarifes de llum amb tres trams horaris
El preu del més barat podria baixar fins un 95% respecte al del més car

Rebut de la llum, al costat d’un comptador.
Les noves tarifes de llum que distingeixen tres trams horaris en funció del preu de l’electricitat entren en vigor avui, dimarts, cosa que permetrà reduir la factura elèctrica als consumidors que aconsegueixin desplaçar part del consum cap a les franges més econòmiques: la matinada i els caps de setmana. Aquest nou model energètic modifica la metodologia del càlcul dels peatges de l’electricitat, que fixa la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC), i els càrrecs, aspecte que correspon determinar al Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic. Els dos condicionants suposen aproximadament el 50% de la factura final, mentre que l’altra meitat es compon del cost de l’energia, el lloguer de l’equip de mesura i els impostos.
Amb aquesta modificació s’universalitza la discriminació horària tant en els termes de potència com energia i s’unifiquen totes les tarifes existents en una única per als consumidors domèstics, que comptarà amb tres trams horaris en funció del preu de l’electricitat.
El primer, el punta, tindrà el preu més elevat, seguit del pla, que costarà un 69% menys que el període punta, i el vall, el preu del qual podria disminuir fins a un 95% en comparació amb el primer dels trams, segons els càlculs de la CNMC. En aquest sentit, el període punta anirà de les 10.00 a les 14.00 hores i de les 18.00 a les 22.00 hores de dilluns a divendres no festius; mentre que el pla anirà de 8.00 a 10.00 hores, de 14.00 a 18.00 i de 22.00 a 24.00 h. El tram més econòmic, el vall, va de 0.00 a 8.00 hores els dies feiners, així com durant les 24 hores del dia els dissabtes, els diumenges i els dies festius d’àmbit nacional.
Segons la CNMC, la diferència de preu entre els trams horaris augmenta tant en potència contractada com en cost d’energia, cosa que empenyerà el consumidor a canviar els seus de consum cap a un model més eficient, aprofitant els trams més barats. A més, el nou sistema permet contractar dues potències diferents per als períodes punta (que inclou el pla) i vall, cosa que permet al consumidor anivellar el consum en funció de l’electricitat demanada en cada període.
Malgrat afectar tots els consumidors, aquests canvis repercutiran principalment sobre el consum horari real de la factura dels consumidors acollits al preu voluntari per al petit consumidor (PVPC) o tarifa regulada, que se situen al voltant dels 11 milions, que a més de les tarifes d’accés paguen per l’electricitat el cost que té en cada hora al mercat a l’engròs. D’altra banda, els 16 milions de consumidors presents al mercat lliure hauran d’esperar que el comercialitzador adapti el preu del contracte per incorporar la diferència de costos regulats o mantingui els preus del contracte traslladant al preu final la diferència de costos que resultaria per al seu perfil de consum.
Per poder tenir un consum més eficient i econòmic, la CNMC recomana adequar la potència contractada a les necessitats reals (es permeten dos canvis de potència gratuïts fins al 31 de maig del 2022), evitar la simultaneïtat d’electrodomèstics i desplaçar el consum als períodes fora de les hores punta.
- Educació Sánchez reduirà per llei les hores lectives del professorat
- Apunt La sort va salvar Fermín
- Seguretat viària ¿Es podrà circular a més de 120 km/h? Els canvis que venen a les autopistes i autovies europees
- El Govern aprovarà l’embargament dimarts després de superar els esculls
- El Rei agraeix a Al-Sisi el seu paper per a un alto el foc a Gaza
- Santa Tecla 2025 Tarragona i Mataró s'enfrontaran en un duel musical de bandes per commemorar els 100 anys del pasdoble 'Amparito Roca'
- Minimitzar les conseqüències L’oficina tècnica per coordinar les obres de Rodalies arrencarà a l’octubre
- ACTUALITAT BLAUGRANA El FC Barcelona prepara ja el retorn a l’estadi de Montjuïc
- Nou informa ANAR El ‘bullying’ creix a Espanya a causa del mal ús de la intel·ligència artificial
- A ALACANT Sánchez anuncia un pla de 13.000 milions, la inversió més gran de la història per als aeroports espanyols