Mobilitat

El Govern licita cinc contractes per 541 milions per explotar l’AP-2 i l’AP-7 a Catalunya

La concessió dels trams que sumen 375 quilòmetres venç el 31 d’agost i passaran a ser gestionades per l’Estat

zentauroepp54155164 soc200718144519

zentauroepp54155164 soc200718144519 / Alex Recolons

2
Es llegeix en minuts
Agustí Sala
Agustí Sala

Redactor en cap d'Economia

Especialista en Economia

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El Consell de Ministres aprovarà aquest dimarts cinc contractes per un valor conjunt de 541 milions d’euros per a la conservació i explotació de les autopistes AP-2 i AP-7 a Catalunya, segons ha pogut saber el diari de fonts oficials. Aquesta mesura del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana està destinat a cobrir el buit que es produirà a partir del pròxim 31 d’agost, dia que vencen les concessions afectades. Es tracta dels trams Saragossa-el Vendrell, de l’AP-2 i Tarragona-la Jonquera, de l’AP-7, que conjuntament sumen 375 quilòmetres.

Després de la seva reversió a l’Estat, el ministeri passarà a gestionar-les directament a través del seu programa de conservació i explotació de carreteres. Per això es contracten els serveis necessaris als sis sectors en què passen a integrar-se. Cinc són a Catalunya i un a l’Aragó. Segons els càlculs de l’Executiu, els prop de 13 milions de vehicles que fan servir aquests trams de les vies de pagament s’estalviaran a l’any uns 500 milions d’euros en peatges.

El 23 de març, el Consell de Ministres va autoritzar un contracte de gestió del centre de gestió de vialitat i operacions de carreteres a Granollers (Vallès Oriental), amb un valor estimat de 19,36 milions. L’objectiu és centralitzar les comunicacions, la gestió del trànsit, les incidències, el manteniment i la vialitat, així com la coordinació dels cinc sectors de conservació amb uns contractes que s’aprovaran aquest dimarts.

Servei integral de mobilitat

El nou model persegueix oferir un servei integral de mobilitat a l’usuari, millorar l’estat de la carretera i xarxa i optimitzar els recursos públics, segons les fonts consultades. Un cop vencin les concessions, la presència d’Abertis, la principal concessionària d’autopistes, quedarà molt reduïda a Catalunya. De fet, la companyia, controlada per la italiana Atlantia i ACS, ja va anar augmentat el pes del seu negoci exterior per pal·liar la falta de renovació de contractes a Espanya.

Notícies relacionades

Aquesta nova recuperació d’una autopista s’afegirà a la portada a terme l’any 2018 al tram de l’AP-1 entre Burgos i Armiñón (Àlaba), que va iniciar aquest procés; i recentment el tram de l’AP-7 entre Tarragona i Alacant, i el Sevilla-Cadis de l’AP-4, en els dos casos també explotades per Abertis.

El ministeri que encapçala José Luis Ábalos va encarregar un estudi per determinar les solucions més adequades per als trams lliures de peatge que passen a mans de l’Estat. L’anàlisi es titulava ‘Estudi previ sobre distribució de demanda de trànsit després de la supressió del peatge a l’AP-2 Saragossa-el Vendrell i l’AP-7 Tarragona-la Jonquera i necessitat d’actuacions a la Xarxa de Carreteres de l’Estat’. L’objectiu era aconseguir determinar les solucions més adequades per a les obres i actuacions que s’hagin de portar a terme per «acomodar la demanda després de la prevista redistribució del trànsit un cop s’aixequin els peatges» en aquest retorn a la titularitat estatal.