Pràctiques bancàries

Els bancs collen amb les comissions per compensar la seva baixa rendibilitat

Les entitats financeres incorporen diferents fórmules de «fidelització» per aconseguir nous ingressos

  • Els consumidors consideren que es tracta d’un «esquer» perquè els clients contractin nous productes

4
Es llegeix en minuts

Amb la crisi de la Covid-19, la rendibilitat dels bancs espanyols ha caigut en picat. En un context de tipus d’interès negatius i de grans provisions per fer front a la pandèmia, les entitats s’han vist obligades a buscar noves fórmules per generar ingressos. Durant l’últim exercici, bona part d’aquestes han optat per endurir les condicions dels seus productes i aconseguir que els clients paguin més comissions. CaixaBank i el Banc Sabadell en són dos exemples, però no han sigut els únics, i els experts apunten que aquest 2021 es mantindrà la tendència. Les entitats defensen que aquests canvis busquen «més fidelització» del client, mentre que les associacions d'usuaris hi veuen una trampa perquè els bancs col·loquin altres productes.

El que sembla clar és que les comissions «han arribat per quedar-se». Així ho afirma el professor de finances d’ESADE Santiago Simón, que veu en les comissions un «mecanisme de defensa» per cobrir l’increment de costos en el sector bancari. En la mateixa direcció apunta el Baròmetre Empresarial Fintech, presentat aquesta setmana per l’Institut d’Estudis Financers, una enquesta en què més del 80% dels bancs que van participar van reconèixer que han endurit els seus criteris de risc de cara al 2021.

El Banc Sabadell va ser de les primeres entitats a introduir noves comissions. A finals del 2019, en el seu Compte Expansió –lliure de comissions si els clients tenien una nòmina o ingressos vinculats al compte d’almenys 700 euros– es va començar a aplicar una comissió de manteniment de 15 euros trimestrals. Per evitar aquest recàrrec, el Sabadell demanava als clients que complissin una de les següents condicions: tenir contractada una assegurança amb l’entitat, tenir un préstec amb el banc i tenir almenys 10.000 euros invertits en fons d’inversió gestionats pel Banc Sabadell.

Comissió de manteniment

La fórmula de CaixaBank és similar. A partir de l’octubre passat, l’entitat va introduir una comissió de manteniment de 60 euros trimestrals als seus comptes corrents. D’altra banda, els clients amb un compte que disposi d’uns ingressos mensuals de més de 600 euros, una pensió de més de 300 euros o mantinguin més de 20.000 euros en fons d’inversió, assegurances d’estalvi o plans de pensió individual, hauran de pagar 15 euros trimestrals. Per evitar el cobrament d’aquest import, els clients han de fer almenys tres compres al trimestre amb la targeta o bé tenir domiciliats almenys tres rebuts en el compte.

Situacions similars s’han produït al Santander, en què el compte estàndard de particulars ha passat a tenir una comissió de manteniment de 29 euros trimestrals; el BBVA, on els clients amb nòmina domiciliada han de pagar 100 euros anuals si no registren uns mínims d’activitat; o Bankia, on tenir domiciliada la nòmina no evita el pagament d’una comissió de sis euros mensuals.

Durant la presentació de resultats de CaixaBank, el conseller delegat de l’entitat, Gonzalo Gortázar, va defensar que aquestes actuacions tenen per objectiu fidelitzar el client i «animar que es vinculi a l’entitat». «Fins ara teníem vuit milions de clients en comptes que no pagaven comissions; volem que els que treballen amb nosaltres puguin disfrutar de comptes amb condicions molt atractives perquè tenen la majoria de la seva activitat amb nosaltres», va dir Gortázar.

Esquer per contractar nous productes

La visió de les associacions de consumidors, en canvi, és diferent. Segons la presidenta de l’Associació d’Usuaris Financers (Asufin), Patricia Suárez, la introducció de comissions és «un esquer» perquè els clients acabin contractant nous productes que, al final, són més cars que les mateixes comissions. De fet, Suárez recomana als consumidors que observin amb deteniment els costos de cada operació abans de prendre una decisió. «Normalment, acabar pagant comissions és menys car» apunta. L’altra opció consisteix a canviar d’entitat bancària.

Notícies relacionades

Modificar les condicions d’un contracte de forma unilateral –en aquest cas les comissions– és legal. L’única obligació dels bancs és la d’informar dels canvis als seus clients de forma individualitzada i personalitzada amb un mínim de dos mesos d’antelació, tal com marca el Banc d’Espanya. Durant aquest període, els afectats han de decidir si canvien d’entitat o accepten les noves condicions. En la majoria dels casos, les associacions de consumidors recomanen la segona opció, ja que un canvi d’entitat pot resultar farragós, mentre que contractar nous productes dins del mateix banc acostuma a ser més car.

En un context de concentració bancària –i per tant, menys competència– la banca té la paella pel mànec. «Si no tens per escrit que el teu banc no et cobrarà més comissions, no hi ha res a fer», lamenta Suárez. El Govern espanyol, no obstant, sembla que vol canviar aquesta norma. En un comunicat emès la setmana passada, el Ministeri de Consum va reconèixer el dret dels consumidors a mantenir les condicions dels comptes bancaris contractats sense comissions, oposant-se així a les directrius fixades pel Banc d’Espanya. “ 

Temes:

Bancs