Efectes del coronavirus

H&M tancarà 350 botigues el 2021 després de guanyar un 91% menys l’últim any

A Espanya les vendes de la cadena sueca van retrocedir un 30 per cent en l’exercici passat, fins a 547 milions d’euros

3
Es llegeix en minuts

La cadena tèxtil sueca Hennes & Mauritz (H&M) portarà a cap el tancament de 350 botigues a tot el món, «la majoria en mercats establerts», mentre que planeja obrir un centenar d’establiments, que suposarà un ajust net de 250 botigues, el 5 per cent del total, segons ha anunciat l’empresa, que va tancar el seu exercici fiscal amb un benefici net atribuït de 1.243 milions de corones sueques (123 milions d’euros), cosa que implica una caiguda del 90,7 per cent respecte del resultat de l’any anterior com a conseqüència de l’impacte de la pandèmia en el seu negoci.

En aquest sentit, la multinacional sueca ha remarcat l’impacte «significativament negatiu» de la pandèmia en l’evolució de les seves vendes, particularment en el segon trimestre, quan les botigues van tancar temporalment en la majoria dels mercats, i va arribar a tenir tancades el 80 per cent de les seves 5.018 botigues a tot el món.

D’aquesta manera, les vendes d’H&M en el conjunt del seu any fiscal, que va acabar el mes de novembre passat, van arribar a un total de 187.031 milions de corones (18.474 milions d’euros), un 19,6 per cent menys que un any abans.

Entre setembre i novembre, quart trimestre fiscal per a la companyia, el benefici net atribuït va retrocedir un 41 per cent respecte del mateix període del 2019, fins a 2.485 milions de corones (245 milions d’euros), mentre que les vendes d’H&M van sumar 52.549 milions de corones (5.190 milions d’euros), un 14,8 per cent menys.

En l’últim trimestre, les vendes ‘online’ d’H&M van continuar creixent amb força, amb un increment del 50 per cent sense comptar el tipus de canvi i del 45 per cent en corones, mentre que en el conjunt de l’exercici, les vendes telemàtiques de la multinacional van créixer un 38 per cent i un 39 per cent, respectivament, fins a representar el 28 per cent de la facturació anual de l’empresa.

«Amb un creixement ‘online’ sòlid i rendible i un bon control de costos, hem aconseguit acabar l’any amb guanys i amb una sòlida posició financera», va declarar Helena Helmersson, consellera delegada d’H&M, que va destacar la recuperació «millor de l’esperada» fins a l’arribada de la segona onada de la pandèmia.

Caiguda del 30 per cent a Espanya

A Espanya les vendes de la cadena sueca van retrocedir un 30 per cent en l’exercici, fins a 5.535 milions de corones (547 milions d’euros), incloent-hi una caiguda del 21 per cent en moneda local o del 24 per cent en corones durant l’últim trimestre, fins a 1.534 milions de corones sueques (151 milions d’euros).

Espanya figurava així com l’onzè mercat per facturació de la companyia sueca en l’últim exercici, malgrat ser el novè amb més nombre de botigues, fins a 166 establiments, després de l’obertura de dos establiments i el tancament de tres.

Tancament de 350 botigues

D’altra banda, la cadena tèxtil sueca va anunciar que en aquest exercici portarà a terme l’obertura d’unes 100 botigues noves, incloent-hi el primer establiment a Panamà, mentre que preveu tancar 350 botigues en el mateix període, principalment en mercats consolidats.

«Igual com el 2020, la majoria dels tancaments seran en mercats establerts, mentre que la majoria de les obertures seran en mercats en creixement», va explicar la companyia.

Notícies relacionades

En l’últim exercici, H&M va tancar 187 botigues i en va obrir 129, cosa que va resultar en una disminució neta anual de 58 botigues, fins a un total de 5.018 establiments a tot el món.

Així mateix, la firma escandinava va assenyalar que la situació actual ha canviat les condicions prèvies per, entre altres coses, les negociacions del lloguer de botigues, apuntant que els contractes del grup permeten renegociar al voltant d’una quarta part dels arrendaments o cancel·lats cada any.