Rebaixes 2021

¿Com puc tornar o canviar un regal si la botiga està tancada per Covid?

  • En cas d’impossibilitat total, el termini habitual per a les devolucions queda prorrogat

  • Les organitzacions de consumidors recomanen contactar amb el venedor per pactar el retorn

3
Es llegeix en minuts
Gabriel Ubieto
Gabriel Ubieto

Redactor

Especialista en Mercat laboral, empreses, pensions i les diferents derivades del món del treball

Ubicada/t a Barcelona

ver +

No és de la meva talla, no funciona, el prefereixo d’un altre color o simplement no m’agrada i prefereixo el tiquet regal per mirar una altra cosa. El Nadal és època de regals, tot i que no tots són per a l’ús i gaudi de qui el rep. I la pandèmia ha complicat el procés de devolucions, ja que moltes botigues han sigut obligades a tancar per una decisió administrativa. A Catalunya, la Generalitat ha decretat el tancament de les grans superfícies fins a, com a mínim, el 17 de gener. En aquest article expliquem com tornar o canviar un regal si l’establiment on va ser comprat està tancat.

¿Poden negar-me una devolució per la Covid?

No, especialment si el producte a tornar és defectuós. En l’esmentat cas, l’empresa venedora té l’obligació de garantir un canvi. Si el regal que ens han fet no és simplement del nostre gust, no existeix el dret inalienable del consumidor a retornar-lo; independentment de la Covid. Tampoc existeix una normativa que obligui a escollir entre reembors o substitució.

No obstant, les firmes comercials tenen polítiques de devolució flexibles i la gran majoria de marques sí que accepten devolucions. La recomanació és trucar al telèfon d’atenció al client de cada venedor per informar-se de les condicions concretes. Des de Facua critiquen que el Govern no hagi expedit una instrucció clara per procedir aquests 10 dies de tancament.

Des de l’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) recorden que, per llei, el coronavirus ha de tenir un «efecte neutre» en els drets dels consumidors. És a dir, que el fet que l’Administració imposi un tancament per motius sanitaris no ha de ser excusa perquè la firma no accepti devolucions ni imposi canvis substancials en la seva política comercial.

¿On el tornaré o el canviaré si la botiga està tancada?

Fonts consultades de l’OCU expliquen que, segons la seva interpretació, si una firma té més d’una botiga i unes estan tancades i d’altres no, el consumidor pot adreçar-se a les que sí que es mantenen obertes per tramitar la seva devolució o canvi. Sempre que la política comercial de la firma venedora ho contemplés prèviament, cosa que és habitual en el cas de les grans cadenes.

Si la botiga estigués tancada i no formés part de cap cadena, des de l’OCU entenen que el termini de devolució queda congelat. És a dir, que si la botiga en condicions normals hagués donat 14 dies des de la compra al consumidor per tornar el producte, els dies que el comerç es manté tancat per ordre administrativa no compten.

¿Què passa si la botiga on l’he comprat està en un altre municipi?

Les noves restriccions imposades per la Generalitat impedeixen als ciutadans desplaçar-se fora del seu municipi de residència, excepte per motius de força major o laborals. Fonts consultades de Facua no veuen en la devolució d’un producte un supòsit de «força major» i recomanen altres vies. El primer consell que donen des de Facua és contactar amb el venedor i mirar de pactar un calendari de retorn. O una via alternativa, com seria el cas d’un servei de missatgeria.

¿Afecten els tancaments les devolucions de compres ‘online’?

Notícies relacionades

A diferència de les compres presencials, en les quals el consumidor només té dret per llei a efectuar devolucions si el producte és defectuós, en les compres ‘online’ sempre hi ha dret a retorn. En les compres a distància, el consumidor té dret a tornar el producte en un termini de 14 dies naturals. I les restriccions Covid no interfereixen en l’esmentat dret.

¿Què faig si un comerç no accepta devolucions?

La recomanació de les organitzacions en defensa dels consumidors coincideixen a assenyalar que, davant qualsevol problema, el ciutadà ha de recórrer al full de reclamacions. Aquests han d’estar sempre disponibles tant presencialment, com, en el seu defecte, a la pàgina web del venedor. Si el venedor no disposés de fulls de reclamació, qualsevol consumidor pot descarregar-se un model estàndard de la pàgina web de la seva comunitat autònoma. En el cas de Catalunya, la Generalitat té habilitat un document que es pot descarregar aquí.