protecció covid
El Govern i els agents socials posen data a la pròrroga dels ertos: fins al 31 de maig
Treball i Seguretat Social insisteixen a mantenir el mateix model d’ajuts vigent fins ara
La patronal i els sindicats collen per allargar l’acord més enllà de Setmana Santa

El Govern, la patronal i els sindicats han tancat un primer serrell de la nova pròrroga dels ertos de la Covid: la data. L’Executiu i els agents socials han arribat a un consens perquè la renovació s’estengui fins al 31 de maig; segons han confirmat diverses fonts coneixedores de les converses. No obstant, el principi d’acord no és total i ara que ja tenen tancat el ‘quan’, falta consensuar el ‘què’. Sobre la taula de diàleg social queden diverses incògnites per resoldre i que poden complicar les negociacions, que han començat aquest divendres després de l’aturada nadalenca. El 31 de gener vencen les actuals condicions d’ajudes públiques per a aquest mecanisme de protecció social, del qual actualment depenen 755.000 treballadors a tot Espanya.
La voluntat manifestada per l’Executiu és tenir un acord abans del 15 de gener i la idea que han plantejat els titulars de Treball i Seguretat Social és introduir pocs canvis en el sistema de protecció actual. Una continuïtat que han aplaudit els agents socials i que, en principi, hauria de facilitar les negociacions. La taula de diàleg social reprèn amb predisposició i optimisme les negociacions per renovar l’esquema de blindatge social dels ertos. I de la taula ja ha lluït un primer consens. Les parts aposten per mantenir una mena de revisió trimestral de l’acord i el nou pacte, si es consuma, s’estendria una mica més i seguiria un horitzó similar a l’estat d’alarma. La renovació seria de febrer a maig.
No hi haurà un gir de 180 graus en l’esquema de protecció i les parts aposten per mantenir l’eina dels ertos de suspensió per als sectors més afectats, actualment amb exoneracions d’entre el 100% i el 90%. Així com la figura dels ertos de limitació, per acompanyar les restriccions d’aforament decretades de manera intermitent per a negocis com bars, restaurants o comerços. Dilluns que ve hi ha prevista una nova reunió entre les parts per avançar en l’acord.
Obrir o no els acomiadaments i blindar les prestacions
Els agents socials veuen amb bons ulls la continuïtat de l’esquema actual d’ajudes a les empreses. «Demano al Govern que no tregui cap conill del barret de copa» i que ho «prorrogui amb les condicions actuals», ha afirmat el secretari general d’UGT, Pepe Álvarez, en una trobada amb periodistes aquest divendres. Als negociadors els esperen dos focus de possibles conflictes. D’una banda, la patronal ha insistit de nou en la reunió d’aquest dilluns a eliminar la clàusula de salvaguarda de l’ocupació. És a dir, aquella segons la qual les empreses que han accedit a un erto no poden acomiadar en un període de sis mesos des que acaba l’erto. Si ho fan, han de tornar totes les ajudes públiques rebudes.

L’altre focus de potencial conflicte és la quantia de les prestacions a cobrar pels treballadors afectats. Els sindicats marquen com a línia vermella que es mantingui intacte l’import actual i per a això hauran de pactar un lleu retoc. Ja que en l’última renovació, l’Executiu ja va blindar que els empleats suspesos cobressin el 70% de les seves bases reguladores i hi va donar marge durant sis mesos. És a dir, tenen aquesta quantia assegurada fins al març. Si la pròrroga dels ertos va més enllà del març, aquest element s’haurà de negociar si les parts pretenen evitar que aquells treballadors que encadenin més de sis mesos en erto passin a cobrar el 50% de la seva base reguladora.
Notícies relacionadesUn altre element que defensen les centrals és prorrogar el comptador a zero en cas d’acomiadament i fer-ho el temps proporcional que es prorroguin els ertos. Actualment les prestacions en cas d’acomiadament estan assegurades durant tot el 2021.
Nou encaix per a la formació
Una novetat que les parts tenen pendent concretar en la nova renovació dels ertos és la promoció de la formació dels treballadors en erto. Fonts del Ministeri de Treball insisteixen que aquesta serà una de les seves prioritats durant les negociacions. Especialment per a aquells empleats dels sectors més afectats i que fa més temps que estan sense activitat. El departament dirigit per Yolanda Díaz ja va aprovar a finals de novembre una ordre ministerial per facilitar l’accés dels assalariats en erto als cursos públics de formació, equiparant els seus drets als d’una persona en atur i mantenint els propis d’un empleat en actiu.
- Educació Sánchez reduirà per llei les hores lectives del professorat
- Apunt La sort va salvar Fermín
- Seguretat viària ¿Es podrà circular a més de 120 km/h? Els canvis que venen a les autopistes i autovies europees
- El Govern aprovarà l’embargament dimarts després de superar els esculls
- El Rei agraeix a Al-Sisi el seu paper per a un alto el foc a Gaza
- Natalia de Santiago, experta en finances: "A Espanya hi ha moltíssima aversió al risc, gent poruga que els ho transmet als seus fills"
- Cas Koldo El jutge manté pres Santos Cerdán tot i que avança que sortirà abans de complir sis mesos a la presó
- Tribunals Sandro Rosell davant la jutge del cas Negreira: «amb 250 euros per informe com podem comprar àrbitres»
- Urbanisme i educació Més de la meitat de les escoles de la metròpolis de Barcelona conviuen amb entorns «crítics» per a la salut dels nens
- Noves inversions La modernització dels aeroports catalans: més espai a la pista i millors accessos