Acord amb el Regne Unit

El Govern reitera que Iberia podrà continuar volant malgrat el Brexit

  • La secretària d’Estat de Comerç assegura que «no hi ha cap preocupació» sobre l’aerolínia

  • Indústria assenyala el comerç de productes químics, agrícoles i de motor com els menys perjudicats per l’acord amb el Regne Unit

Es llegeix en minuts

El Periódico

El Govern central ha afirmat que Iberia està complint el full de ruta plantejat per a la «total submissió a la normativa comunitària en termes de control i propietat», per la qual cosa no hi ha actualment «cap preocupació» sobre si podrà continuar volant com a aerolínia de la Unió Europea (UE).

«El full de ruta es va complint», va reconèixer la secretària d’Estat de Comerç, Xiana Méndez, aquest dimecres en la roda de premsa per valorar l’acord comercial i de cooperació subscrit entre la UE i el Regne Unit, que regirà de manera provisional les relacions entre les dues parts des de l’1 de gener.

«Tots perdem, d’alguna manera, amb el Brexit», va admetre Méndez. No obstant, segons la seva anàlisi «hi ha sectors que poden sentir-se més tranquils», ja que els termes de l’acord han incorporat garanties pròximes a la situació prèvia al Brexit. És el cas de les mercaderies en general i, en particular, dels productes químics i farmacèutics, de l’agricultura, de l’automòbil i d’altres productes integrats en cadenes de valor transnacionals. En tots aquests casos s’ha aconseguit «garantir unes bones condicions», segons Xiana Méndez. En el cas dels serveis, no obstant, l’acord assolit «no és tan ambiciós i és potser on més es perd», va afirmar la secretària d’Estat.

Aerolínies

Tant Iberia com Vueling, aerolínies espanyoles pertanyents al hòlding IAG, van presentar a l’Agència Estatal de Seguretat Aèria (AESA), organisme adscrit al Ministeri de Foment, els seus respectius plans de contingència davant un escenari de Brexit dur l’abril del 2019. Fonts de la companyia asseguren a Europa Press que aquest pla està acceptat pel Govern, tot i que eviten donar detalls específics del seu contingut.

Per l’estructura de la propietat d’IAG, l’Executiu comunitari tenia dubtes que Iberia complís després del Brexit les exigències de control i propietat majoritàriament espanyola.

A la pràctica, això suposa que les aerolínies que deixin de ser majoritàriament europees no podran operar vols dins de la UE, com rutes entre Madrid i Barcelona o entre Madrid i Brussel·les, però sí enllaços entre el Regne Unit i una destinació a la UE.

No obstant, tant el Govern com la companyia asseguren que Iberia està complint amb el «full de ruta» i que podrà continuar operant.

Falta d’ambició en l’àmbit dels serveis

El Govern d’Espanya valora positivament l’acord entre el Regne Unit i la UE. No obstant, ha lamentat la falta d’ambició en l’àmbit dels serveis, dins dels quals es troben el turisme i el transport.

En concret, sobre aquest àmbit, l’acord assolit «no és tan ambiciós i és potser on més es perd», ha admès Méndez a l’assenyalar el pes particularment significatiu d’aquests en la balança comercial espanyola amb el Regne Unit, una cosa que ha atribuït al «baix grau d’ambició» britànic en aquest sentit des d’un principi, tot i que sí que s’hi han introduït clàusules ambicioses per a alguns serveis que són d’interès d’Espanya, com ara telecomunicacions, transports o serveis financers, legals o mediambientals.

Et pot interesar

«Hauríem volgut un grau d’ambició més gran», ha reconegut la secretària d’Estat de Comerç, que ha remarcat que «tindrà més impacte per a les empreses britàniques».

En aquest sentit, ha destacat positivament que l’acord amb el Regne Unit reculli un grau d’ambició més alt respecte d’altres acords, com els subscrits per la UE amb el Japó o el Canadà en matèria de moviments intraempresarials i desplaçaments i mobilitat de professionals, cosa que resulta d’interès per a les empreses espanyoles.

Temes:

Brexit Iberia