Crisi a l’automòbil
Seat aplicarà un erto per pal·liar l’escassetat de subministrament de xips

Seat reajustará la producción en su planta de Martorell
Tal com va avançar ahir EL PERIÓDICO, la planta de Seat a Martorell haurà d’alentir el seu ritme de producció per poder capejar l’escassetat de subministrament de semiconductors. Els efectes de la pandèmia, l’acumulació d’estocs en la indústria de l’electrònica de consum i la recuperació del mercat a la Xina, han provocat la ruptura de la cadena de distribució de components electrònics com els microxips a nivell mundial. El sector de l'automòbil serà un dels més afectats durant el primer trimestre del 2021. És la tercera onada que pateix el sector per culpa de la pandèmia. La primera va ser abans del confinament amb l’aturada de subministraments des de la Xina, durant el confinament la planta es va aturar per complet, i ara torna a patir els efectes del que passa a l’Àsia.
Després d’analitzar durant l’última setmana la situació al Grup Volkswagen, la direcció de Seat i els representants sindicals s’han reunit avui per negociar la implementació de mesures de flexibilitat laboral per reorganitzar la producció a la planta de Martorell. La necessitat d’impactar el menys possible a la plantilla i oferir el millor rendiment per atendre la demanda, la fàbrica espanyola modificarà els seus ritmes productius. Per això s’aplicarà un erto a la tornada de les vacances de Nadal, a partir del 25 de gener, i s’allargarà la mesura fins al mes d’abril. Els especialistes consideren que l’escassetat podrà revertir-se després del primer trimestre de l’any, tot i que la recuperació de la cadena de subministrament no es produirà fins a l’estiu.
Més Ibiza, menys León
L’empresa espanyola canviarà de passada per adaptar-se a la situació. La Línia 2 (en la qual es fabrica el León i el Formentor) reduirà el ritme de producció de tres a dos torns, mentre que la Línia 1 (la de l’Ibiza i l’Arona) l’incrementarà a tres torns, a ple rendiment. A partir del segon quadrimestre esperen recuperar el volum diari en la línia de León i Formentor (models estrella de l’any) atesa la demanda que s’espera d’aquests dos nous models.
El fet que la línia del León sigui la més afectada es deu que el nou model (del qual també deriva el Cupra Formentor) s’acobla sobre la plataforma modular del grup Volkswagen MQB-A, la que més pateix el desproveïment de microxips. Es tracta d’una evolució de l’anterior i difereix en diversos elements de tecnologia i software de la de l’Ibiza i Arona (MQB-A0).
Treball en equip
Les companyia també aplicarà mesures de flexibilitat als centres de Barcelona i de Components. La bona sintonia entre sindicats i direcció ha fet possible l’inici d’aquestes negociacions. En un comunicat conjunt emès per l’empresa, el president del Comitè Intercentres i secretari general d’UGT a Seat, Matías Carnero, assenyala: «La Covid-19 ens obliga a prendre una vegada més una decisió imprevista. Ara hem d’ajustar la producció, i intentar minimitzar al màxim els efectes negatius per a la plantilla, amb l’objectiu d’incrementar-la a partir del segon quadrimestre. La recuperació del volum que es perdi pot generar més necessitat de mà d’obra en els pròxims mesos». L’empresa espera recuperar aquests nivells productius al llarg del 2021.
Des del sindicat CCOO el seu secretari general a Seat, Rafael Guerrero ha dit: «S’ha de posar en relleu la capacitat d’afrontar col·lectivament aquesta situació sobrevinguda amb l’objectiu de salvaguardar l’ocupació, negociant per a això un erto. Aquest mateix compromís col·lectiu ens ha de portar a afrontar el procés de transformació tecnològica en el sector de l’automòbil, per passar a ser una empresa líder al sector de la mobilitat sostenible».
Notícies relacionadesEn aquesta mateixa línia es manifesta el vicepresident de recursos humans de la companyia, Xavier Ros, que ha intentat explicar la situació. «La restricció del subministrament de semiconductors exigeix flexibilitzar els plans de producció. Som optimistes respecte a les perspectives per al conjunt del 2021, que són positives per l’alta demanda dels models fabricats a la planta de Martorell. Agraeixo als representants sindicals la seva flexibilitat per adaptar el pla de producció».
S’espera que altres plantes del Grup Volkswagen i d’altres companyies del sector hagin de prendre mesures similars.
- INCENDIS FORESTALS Una vella i «maleïda» cançó de Serrat, l’himne per recordar l’estiu en què va cremar l’oest espanyol
- Servei d’Aigües de Catalunya Una sentència tomba la pujada de l’aigua en una ciutat de l’àrea de Barcelona per «frau de llei» i «desviació de poder»
- Dol en el cine espanyol Mor Verónica Echegui, l’actriu que es va saber desmarcar de ‘la Juani’
- Reforma de l’Administració El Govern impulsa una llei per millorar el procés de selecció dels funcionaris
- Medi ambient L’ús intensiu de les dessalinitzadores situa les reserves dels pantans al 74%
- Transport públic Una entitat llança una aplicació per a informar dels retards de Rodalies a temps real: "Volem convertir les queixes en dades"
- MÚSICA AMB MISSATGE POSITIU El 'revival' dels balcons del clàssic del Dúo Dinámico 'Resistiré'
- Obituari Mor Manuel de la Calva, membre del Dúo Dinámico, als 88 anys
- La Vuelta a Espanya arriba a Catalunya: així és el recorregut de les seves tres etapes transcendentals
- Cost de la vida Tornar a omplir el rebost després de les vacances d’estiu sortirà aquest any un 2,7% més car