Efectes de la crisi

Una de cada quatre persones no pot assumir una despesa inesperada de 700 euros

Adicae adverteix que tenir feina ja no és impediment per tenir una situació de risc de pobresa

El 48,7% de consumidors que es veuen incapaços d’evitar un retard en el pagament de béns bàsics tenen feina

2
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

La pandèmia està aguditzant els problemes econòmics de les famílies. Un de cada quatre consumidors no pot afrontar una despesa no prevista de més de 700 euros, segons estudi de l’organització Adicae. El 25,8% dels consumidors reconeixen la impossibilitat d’atendre un pagament imprevist de més d’aquesta quantitat a causa de la crisi econòmica marcada per la Covid-19. Del 13,9% dels consumidors que han retardat el pagament de béns bàsics aquest any, la meitat tenen feina. Per evitar situacions d’endeutament, el 14% dels enquestats han recorregut a crèdits ràpids, una xifra superior a què ha optat per demanar ajuda a familiars (13,9%).

La primera conclusió d’aquestes dades és que tenir una feina no és per a la majoria una salvaguarda de benestar econòmic. I per a súmmum de situacions de tensió econòmica, un terç dels usuaris s’han sentit enganyats el 2020 per entitats que presten serveis financers. Sol afirmar-se que el que diferencia rics i pobres és que els primers estalvien i tendeixen a diversificar les fonts d’ingressos. La dependència d’un sol pagador implica riscos.

L’estudi ‘Concepte i causes del consumidor vulnerable en serveis financers, energia i telecomunicacions’ elaborat per Adicae, basat en les respostes de més de 500 consumidors, dibuixa un panorama poc encoratjador per a una àmplia capa de la població. Adicae adverteix que les dades de l’enquesta sobre els consumidors indiquen que tenir feina ja no impedeix entrar en una situació de risc de pobresa. El 48,7% dels consumidors que s’han vist incapaços d’evitar un retard en el pagament de béns bàsics tenen feina.

Segons dades de l’estudi, les reclamacions per part dels consumidors és una assignatura pendent a Espanya, ja que el 50,9% ha tingut l’últim any una circumstància per efectuar una reclamació en el moment de realitzar una compra o rebre un servei. De les compres realitzades per internet, els enquestats assenyalen que en el 17,5% de les ocasions no han tingut resposta a les seves reclamacions.

Notícies relacionades

En relació amb ajuts socials en diferents àmbits (ingrés mínim vital, compte bàsic, bo social elèctric, etc.), l’estudi d’Adicae destaca l’important nombre d’ajuts denegats en comparació amb les concedides. Un 4,6% dels enquestats declara que la seva sol·licitud de moratòria de préstecs va ser denegada davant un 4% que va ser concedida, mentre que, pel que fa a la llei de segona oportunitat, a un 4,2% dels participants li va ser denegada la sol·licitud davant un 1% concedida i un 6,5% de sol·licituds denegades pel bo social elèctric davant un 8,9% concedit. El 4,6% de la sol·licituds dels enquestats de l’ingrés mínim vital van ser denegades, front 2,7% d’ajuts concedits.

Tot i que aquests diferents tipus d’ajuts estableixen diferents requisits i barems per determinar quins ciutadans estan en una situació de vulnerabilitat, evidencia els exigents requisits que deixen fora d’aquests ajuts a un ampli nombre de consumidors que es consideren vulnerables. Aquest estudi forma part del projecte ‘Consumidors i usuaris vulnerables davant els serveis financers i grans temes del consum’, subvencionat pel Ministeri de Consum, per assolir una definició o concepte de consumidor vulnerable i analitzar les diferents causes de consumidors en risc d’exclusió financera, energètica i de telecomunicacions.

Temes:

Consum Família