Automoció

L’escassetat de xips amenaça de paralitzar la fabricació d’automòbils

El Grup Volkswagen està estudiant aturar la producció a les seves plantes, també a Seat, i ajustar els nivells del primer trimestre de l’any

La pandèmia, la provisió d’estoc de la indústria de l’electrònica de consum i el creixement del mercat a la Xina han trencat la cadena de subministrament

L’escassetat de xips amenaça de paralitzar la fabricació d’automòbils
5
Es llegeix en minuts
Xavier Pérez
Xavier Pérez

Cap de redacció Motor

Especialista en Periodista de motor centrat en el sector de l'automòbil i la motocicleta, així com en totes les árees d'economía relacionades amb la industria de l'automoció, la movilitat sostenible i l'electrifcació.

Ubicada/t a Barcelona

ver +

L’electrificació i la digitalització marquen el ritme d’un món alentit per la pandèmia del coronavirus. Fa temps que el creixement exponencial de l’electrònica de consum i l’aposta tecnològica de l’automòbil estan junts de la mà. El xip s’ha convertit en un bé necessari i preuat, molt preuat, fins al punt que és imprescindible. Tot el que ens envolta porta un xip, un semiconductor, sense el qual res funciona. Amb la pandèmia i l’especulació del sector, el primer impacte se l’està emportant el sector de l’automòbil, fins al punt d’haver d’aturar les línies de fabricació de cotxes per escassetat de xips.

El creixement del mercat xinès després dels primers mesos de pandèmia i el consegüent reajustament dels nivells de producció de components semiconductors està començant a passar factura i afectarà els principals fabricants d’automòbils mundials, especialment en el primer semestre del 2021. Segons revela un estudi de McKinsey&Company, la crisi provocada per la Covid-19 va produir una interrupció en la cadena de subministrament de semiconductors. El problema es va traslladar ràpidament al sector de l’automòbil que, amb la digitalització i l’electrificació, depèn cada vegada més d’aquests components.

Seat podria parar

Volkswagen ha sigut la primera de les grans corporacions a envidenciar el problema. Fa uns dies va comunicar que haurà d’interrompre o modificar la producció d’algunes de les seves marques a tot el món per falta de semiconductors. «Les fortes limitacions en el subministrament de semiconductors creen pertorbacions notables en la producció d’automòbils a tot el món, que arriben als productors», va dir Volkswagen. No són els únics. Hyundai, Nissan, Mercedes-Benz, General Motors, Ford i Toyota també estan estudiant alternatives logístiques.

El grup alemany reconeix que haurà d’ajustar en el primer trimestre del 2021 la producció d’algunes fàbriques a la Xina, l’Amèrica del Nord i Europa al subministrament dels semiconductors, i entre aquestes factories es troben les de Seat i Volkswagen a Martorell i Landaben, respectivament. L’ajust de la producció afecta automòbils de les marques Volkswagen, Cupra, Skoda, Seat i Audi, que comparteixen les plataformes modulars. A Seat reconeixen oficialment que estan avaluant l’impacte d’aquesta falta de material.

Sobre la plataforma MQB (amb les seves subplataformes A i A0) orbiten cinc models d’Audi (A1, A3, Q2 i Q3), quatre de Seat (Arona, Ibiza, Ateca i León), tres de Cupra (León, Formentor i Ateca), quatre de Skoda (Octavia, Karoq, Kodiaq i Superb) i almenys sis de Volkswagen (Golf, Polo, Tiguan, Touran, T-Cross, T-Roc). La plataforma MQB és la que més pateix, amb models com el Volkswagen Golf que podria baixar la producció en favor del Polo (MQB-A0. I qui diu Golf, diu Seat León i Audi A3. La recent posada en marxa de vehicles elèctrics com el Volkswagen ID.3, el Cupra Born i l’Skoda Enyaq iV a les plantes alemanyes també patiran.

«Fins ara, hem superat bé la crisi gràcies a una excel·lent gestió de compres i producció. No obstant, ara estem sentint els efectes del coll d’ampolla global dels semiconductors. Estem fent tot el que està al nostre abast per minimitzar la pèrdua de producció i garantir que les entregues puguin reprendre’s al més aviat possible», ha indicat el responsable de Compres de Volkswagen, Murat Aksel.

Essencials des de 340 euros

I és que els microxips s’han convertit en una part essencial de l’automòbil. En els últims 10 anys l’escalada de necessitats ha suposat inversions milionàries en els principals fabricants. S’estima que en un vehicle de tipus mitjà, amb motor de combustió, el valor dels components semiconductors que allotja és entorn dels 340 euros, mentre que en un vehicle elèctric el valor puja fins més enllà dels 420 euros. Els microxips són presents en totes les parts de l’automòbil, i els enginyers estimen que ben aviat la quantitat de components en els vehicles arribarà a valors de gairebé 1.000 euros.

Els airbags, la gestió electrònica del motor, els eixugaparabrises, el sistema de so, de navegació, l’ordinador de bord, els sensors d’aparcament, la gestió dels modes de conducció, la detecció de vianants, la visió infraroja nocturna, els alçavidres, la direcció, els llums matricials, la gestió de l’autonomia, tots porten microxips associats. No hi ha part del vehicle que no necessiti aquests petits xips per funcionar de manera òptima. Són per tot arreu. 

Bosch és una de les companyies líders en el subministrament de components electrònics per a l’automoció, i des de fa uns mesos han notat una espècie d’embut en la cadena de subministrament global per a certs components. Àsia és el principal mercat i d’allà és d’on procedeixen les matèries primeres per a la producció. Els productes químics especials que es fan servir en els semiconductors procedeixen del Japó, país que domina juntament amb Corea del Sud la producció d’oblies (forma que adquireixen els sistemes d’emmagatzematge de semiconductors compostes de silici). 

Intel domina el mercat dels ordinadors, Qualcomm el dels xips per a smartphones, Samsung lidera el mercat d’arxivament de dades (memòries), NVIDIA és el top en targetes gràfiques. Tots tenen el seu espai. Bosch aglutina el màxim de tecnologia i de fet produeix oblies de semiconductors en la seva planta alemanya de Dresden, però assenyalen que és complicat atendre totes les comandes per la fragilitat de la cadena de subministraments. Una planta com la de Bosch en pot arribar a produir 100.000 en una setmana. I sense materials és complicada la producció. 

Altres empreses del sector que proporcionen xips a les automobilístiques, com l’holandesa NXP Semiconductors, han incrementat el preu de tots els seus productes davant l’augment del preu dels materials i l’escassetat de xips. Tot això com a conseqüència del ‘boom’ del mercat xinès d’automòbils. La demanda allà s’ha disparat. Els analistes preveuen que la Xina comercialitzi 22 milions de cotxes en 11 mesos, només un 3% menys que l’any passat. Al novembre, en només 20 dies, ja es van fabricar 1,9 milions de vehicles. I tots carregats de connectivitat, digitalització, electrònica i xips, molts xips.

Notícies relacionades

Un terç dels fabricants xinesos d’automòbils alerten de la falta de xips. En una enquesta publicada per la consultora Gasgoo, el 6% dels fabricants va reconèixer que s’havien interromput els subministraments, un altre 6% va assenyalar que els proveïdors havien apujat els preus i el 36% va alertar que tenien dificultats per reposar inventaris. L’embut per la falta de semiconductors pot prolongar-se fins al mes de maig. Recuperar els volums addicionals de producció no és immediat. «Pot portar entre sis i nou mesos», reconeixen des de l’empresa Continental.

Així que, quan premem l’interruptor de la nova PlayStation 5 o posem en marxa l’iPhone 12, pensem que potser hem deixat despullat un flamant Seat León.