Campanya de Consum Estratègic

La CNMC obre un expedient a l’ANC per fomentar el consum en empreses sobiranistes

  • Foment del Treball va denunciar la Campanya de Consum Estratègic impulsada a les xarxes socials el 2018
  • El regulador incoa l’expedient després que el Constitucional determinés que la CNMC era l’organisme competent
undefined54460045 cani fern ndez  socia hist rica de cuatrecasas    cuatrecasa200911115846

undefined54460045 cani fern ndez socia hist rica de cuatrecasas cuatrecasa200911115846

2
Es llegeix en minuts

La Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) ha obert un expedient sancionador contra l’Assemblea Nacional Catalana (ANC) per la seva Campanya de Consum Estratègic, impulsada a les xarxes socials en el segon semestre de l’any 2018, en la qual advocava pel consum en empreses afins al sobiranisme.

El regulador, que ara dirigeix Cani Fernández, ha iniciat aquesta investigació després de la denúncia de Foment del Treball i després que el Tribunal Constitucional, en la seva sentència del 22 d’octubre del 2020, determinés que la CNMC és l’organisme competent per resoldre-la. Prèviament, s’havia produït un conflicte d’atribució de competències substanciat entre la CNMC i l’Autoritat Catalana de la Competència (ACCO), que va ser resolt per la Junta Consultiva en matèria de conflictes a través d’un informe del 21 de febrer del 2020 i confirmat, posteriorment, pel Tribunal Constitucional en la sentència d’octubre en què assenyala que declara que la titularitat per al coneixement de l’esmentat expedient correspon a la CNMC perquè l’esmentada campanya «pot alterar la lliure competència en un àmbit supraautonòmic o en el conjunt del mercat nacional».

La CNMC ha obert ara un expedient sancionador, cosa que no prejutja el resultat final de la investigació, al considerar que les raons de la campanya de l’ANC es fonamentaven en «motius aliens a la competència basada en els mateixos mèrits, i podrien distorsionar de manera significativa el comportament econòmic dels consumidors i l’estructura competitiva del mercat».

Notícies relacionades

La campanya, impulsada per les xarxes socials, s’ha desenvolupat en diversos àmbits, segons recull la sentència del Constitucional, que inclouen un total de noranta-dues fires en diferents comarques de Catalunya, 115 conferències i una prova pilot consistent a presentar mocions als ajuntaments de la comarca d’Osona perquè contractin proveïdors «estratègics», tot i que l’eina més important i en la qual es focalitza la disputa, era la creació d’una pàgina web, que incloïa un registre de proveïdors i clients a fi de promocionar que els consumidors catalans contractessin béns i serveis com ara electricitat, gas, telefonia, carburants, serveis financers i d’assegurances, grans superfícies, etc. amb empreses que reunissin «una sèrie de requisits».

«En la pàgina web només podien inscriure’s consumidors residents a Catalunya i els proveïdors que prestessin serveis en l’esmentada comunitat. Tot i que no consta que s’exigís l’adhesió a l’ideari polític de l’ANC, sí queda acreditat que aquesta va impulsar la campanya per promoure un consum ajustat als seus objectius polítics», recull la sentència.

Temes:

ANC