Aerolínies

Alitalia ha costat 8.000 milions a contribuents i creditors des del 2017

Cap inversor privat s’ha interessat en assumir la compra i la crisi de la Covid amenaça de donar el cop definitiu a la companyia

2
Es llegeix en minuts

L’aerolínia italiana Alitalia, en concurs de creditors des del maig del 2017 i que l’Estat italià vol nacionalitzar, ha costat 8.000 milions d’euros a contribuents i creditors entre el 2017 i el 2020. La pandèmia i la caiguda dràstica de l’activitat amenaça de donar el cop de gràcia a la companyia. Així es desprèn d’un estudi de l’economista Andrea Giuricin per a l’Institut Bruno Leoni –un dels laboratoris d’idees més prestigiosos d’Itàlia-, que assenyala que «el transport aeri italià està experimentant la crisi més dura de la seva història» per la crisi del coronavirus.

L’estudi recorda que el Govern italià ha reservat 3.000 milions d’euros per injectar liquiditat a la nova companyia quan la nacionalitzi, que se sumen als dos préstecs de 1.300 milions per garantir la seva operativitat entregats per Roma des del 2017.

Hi afegeix 300 milions en interessos que la companyia haurà de tornar, 400 milions rebuts aquest any en ajuts de l’Estat per la crisi de la pandèmia i uns altres 3.000 milions que acumula en deutes. En total, 8.000 milions d’euros que pagaran ciutadans i creditors.

L’estudi estima que aquest any a Itàlia «el nombre de passatgers baixarà de 161 milions el 2019 a menys de 50 milions, el nivell més baix des d’abans de la liberalització del sector el 1997, quan hi va haver uns 53 milions de viatgers», com a conseqüència de la crisi de la Covid. Alitalia afegeix a més els problemes financers que arrossega des de fa anys, ja que no té beneficis des del 2002.

Notícies relacionades

L’Executiu italià va anunciar l’abril d’aquest any que tornarà a nacionalitzar Alitalia, després que cap inversor privat s’hagi interessat per comprar-la des del 2017 tal com està configurada, ja que les ofertes rebudes havien sigut per part del negoci o havien exigit una dura reestructuració.

El document recorda que el 2016, Alitalia ocupava la segona posició pel que fa a nombre de passatgers al mercat italià, per darrere de Ryanair, la primera companyia de baix cost europea, i per davant d’Easyjet i Vueling. El 2017, la direcció d’Alitalia va preparar un pla per recuperar la seva competitivitat, que incloïa 2.000 milions en noves inversions dirigides sobretot al mercat de llarg recorregut, però també 2.000 acomiadaments d’una plantilla d’11.000 treballadors. Els empleats van votar en contra i l’aerolínia es va posar en mans de l’Estat italià.

Temes:

Aerolínies