Estudi del sector de la distribució

El nivell dels preus d’alimentació a Espanya és inferior al que correspondria per la renda

Un estudi de la patronal Asedas apunta que els preus a Itàlia, per exemple, són cinc punts més alts

Alts índexs de productivitat del treball, productivitat per superfície i eficiència deriven en preus competitius

4
Es llegeix en minuts

El nivell dels preus a Espanya és inferior al que li correspondria segons el nivell de renda mitjà dels habitants. És una de les conclusions de l’estudi realitzat pel catedràtic emèrit d’Economia de la Universitat Autònoma de Madrid Ignacio Cruz Roche, per a l’Associació Espanyola de Distribuïdors, Autoserveis i Supermercats (Asedas). Segons aquest estudi, que ha analitzat l’equilibri entre formats comercials, la concentració empresarial, nombre de treballadors i productivitat o inversions canalitzades, el sector de la distribució espanyol és un dels més eficients d’Europa. «Espanya presenta un nivell de preus inferior al que tècnicament li correspondria pel seu nivell de renda, cosa que és indicatiu d’un sistema de distribució comercial eficient i competitiu», conclou l’estudi.

Espanya se situa, en relació amb el seu PIB per càpita, per sota de la mitjana europea pel que fa a preus d’aliments, i és especialment significativa la comparació amb Itàlia –país de característiques semblants–, amb uns preus d’alimentació que estan fins a cinc punts per sobre d’Espanya.

En definitiva, alts índexs de productivitat del treball, productivitat per superfície i eficiència (competitivitat, baixa concentració, optimització en l’ús de recursos...) deriven en preus competitius en benefici del consumidor, segons l’estudi.

Cruz, que ha treballat en aquest estudi amb els professors Jaime Romero, de la Universitat Autònoma de Madrid, i Ricardo Sellers, de la Universitat d’Alacant, conclou que l’evolució de la distribució comercial a Espanya ha sigut molt positiva després de l’última crisi econòmica, i se situa entre els deu països més eficients d’Europa. L’estudi considera cinc grups de països en funció de les característiques de la seva estructura comercial. Els països del sud d’Europa es caracteritzen per tenir més botigues per habitant, una concentració empresarial baixa, més percentatge de vendes en supermercats i menys a través d’internet. També és significatiu el fet que, en aquests països, la crisi del 2008 va ser més profunda, fins al punt que una dècada després no s’havien recuperat els valors de consum previs. 

«A Espanya, les empreses de distribució minorista de productes d’alimentació van afrontar la caiguda del consum provocada per l’última crisi econòmica mitjançant un ajust dels marges de beneficis i un increment de l’eficiència que van traslladar als preus, cosa que va contribuir a pal·liar els efectes de la crisi en els consumidors», afirma Cruz. I afegeix: «La caiguda del consum es va compensar en part amb una reducció de costos, cosa que implica més eficiència en la gestió, i també reduint el marge net de benefici».

Els ajustos que la distribució espanyola ha portat a terme els últims anys donen com a resultat un model definit per l’equilibri entre diferents tipus d’empreses, que han sabut optimitzar els recursos, mantenir l’ocupació i la inversió. Aquesta estructura comercial eficient, amb la proximitat i la competitivitat com a dos dels seus signes definitoris, ha sigut també fonamental en l’actual crisi sanitària per garantir que l’alimentació no hagi sigut un problema durant la pandèmia. «Encara no coneixem l’abast de l’actual crisi econòmica derivada de la crisi sanitària, i quin tipus de consumidor en sortirà, però estem segurs que el model de distribució alimentària que tenim, i els ensenyaments de l’anterior crisi, permetran respondre a les necessitats dels consumidors, siguin quiens siguin», opina Ignacio García Magarzo, director general d’Asedas.

Notícies relacionades

«Els consumidors no han tingut problemes per accedir a l’alimentació i l’ocupació al sector s’ha mantingut, i fins i tot s’ha incrementat», opina García. L’estudi destaca el paper de les centrals de compra en l’actual configuració del model espanyol de distribució de productes de gran consum. La seva tasca ha permès la supervivència d’un teixit comercial d’empreses mitjanes i petites, que han incrementat la competència. La millora dels índexs de rendibilitat i productivitat de les empreses associades en centrals de compra les ajuda a competir amb grans empreses nacionals i ocupar posicions de lideratge en mercats regionals, i aquesta és una característica diferenciadora del model espanyol.

En l’acte de presentació de l’estudi també va ser-hi Enrique Verdeguer, conseller coordinador d’Economia de la Representació Permanent d’Espanya a la UE, que va parlar sobre el paper de les empreses en la recuperació econòmica post-Covid. «Tant a través de la seva participació en el disseny com en la posterior execució de les mesures aprovades, les empreses exerciran un paper clau en el pla de recuperació i transformació de la nostra economia, on la col·laboració publico-privada ha de ser essencial per superar la situació actual», va dir. «Cal abordar el disseny del futur de la distribució comercial a Espanya i a Europa sobre els dos pilars sobre els quals s’assentarà, i fins i tot ja s’assenta ara, qualsevol reforma sectorial present i futura: la digitalització i la sostenibilitat», va dir.